59
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

نمى‏شود؛ بلكه تنها اصل رجعت اثبات مى‏گردد.۱ البتّه آلوسى نگفته كه كدام مفسّر شيعى تلاش كرده تا جزئيات رجعت را با اين آيه اثبات كند، افزون بر اين كه خود وى مى‏گويد: طبرسى نيز تنها اصل رجعت را از آيه استفاده كرده است، نه بيشتر.۲ بنا بر اين، مى‏توان گفت: با اين آيه اصل رجعت اثبات مى‏شود و جزئيات آن را احاديث بيان مى‏كنند.
۴. «وَ حَرَامٌ عَلَى قَرْيَةٍ أَهْلَكنَاهَا أَنَّهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ.۳
و بر [مردم ]شهرى كه آن را هلاك كرده‏ايم، بازگشتشان [به دنيا]حرام است».
مضمون آيه اين است كه رجعت براى گروه‏هايى از مردم جايز، امّا براى گروه‏هايى، حرام است؛ زيرا اگر رجعت بر همه حرام باشد، گفته نمى‏شود كه بر هلاك‏شدگان حرام است و آنان باز نخواهند گشت. از سوى ديگر نمى‏توان گفت كه اين آيه مخصوص قيامت است؛ زيرا در قيامت، همه باز مى‏گردند تا به حساب اعمالشان رسيدگى شود، چه هلاك‏شده و چه غير هلاك‏شده. بنا بر اين، تنها تفسير صحيح، اين مى‏شود كه بپذيريم گروهى از غير هلاك‏شدگان، باز خواهند گشت؛ امّا هلاك‏شدگان، بازگشت ندارند.
اين تفسير از امير مؤمنان عليه السلام ،۴ و از امام باقر و امام صادق عليه السلام روايت شده است‏۵ و

1.روح المعانى: ج ۲۰ ص ۲۶.

2.انبيا: آيه ۹۵.

3.بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۱۱۸ ح ۱۴۹ (به نقل از تفسير النعمانى).

4.تفسير على بن ابراهيم با سندش به نقل از محمّد بن مسلم در باره سخن خداى متعال: «وَ حَرَ مٌ عَلَى‏ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُونَ؛ و [مردم ]شهرى كه هلاكشان كردم، از بازگشتن [به دنيا ]محروم هستند» آورده است كه امام باقر عليه السلام فرمود : «هر شهرى كه خداوند، مردمش را با عذاب هلاك كند، در رجعت، باز نمى‏گردند». توضيح تفسير القمّى : اين آيه از قوى‏ترين دليل‏هاى رجعت است؛ زيرا هيچ مسلمانى، منكر اين نيست كه همه مردم، روز قيامت باز مى‏گردند، چه [با عذاب‏] هلاك شده باشند و چه نشده باشند، و آيه كه مى‏فرمايد: «باز نمى‏گردند» مقصودش رجعت است؛ زيرا همين افراد هلاك شده در قيامت باز مى‏گردند تا به دوزخ درآيند (ر . ك : ص ۱۱ ح ۱۴۲۱ «تفسير القمّى»).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
58

موم مفّسران اهل سنّت، اين آيه را مربوط به حشر در قيامت دانسته‏اند و بدون جواب دادن به اشكال ياد شده به تفاوت ميان دو حشر ذكر شده در آيه اشاره نكرده‏اند.۱ برخى تفسيرها در بيان تفاوت دو حشر گفته‏اند كه حشر عمومى (در آيه ۴۷ سوره كهف) براى همه است و حشر در آيه مورد بحث، خاصّ كافران است كه بعد از حشر كلّى اتفاق مى‏افتد و براى عذاب كردن آنهاست.۲
اوّلاً، چنين برداشتى از آيه، هيچ دليل و شاهدى ندارد. ثانياً، آن ديگر حشر نيست؛ زيرا در حشر به معناى لغوى، سه قيد وجود دارد: برانگيختن، جمع كردن و راندن،۳ در حالى كه كافران، قبل از اين از قبور برانگيخته شده‏اند و دوباره برانگيخته نمى‏شوند و حشر مجدّد برايشان بى‏معنا است. در حشر به معناى اصطلاحى نيز لازم است كه جمع كردن از قبور باشد كه با تفسير ياد شده، كافران قبلاً محشور شده‏اند و حشر مجدّد آنها تحصيل حاصل و بى‏معناست.

در اين ميان، آلوسى به نقل از طبرسى در مجمع البيان، به نظريّه شيعه اشاره و آن را رد مى‏كند؛ امّا مى‏گويد: نهايت چيزى كه از اين آيه فهميده مى‏شود، رجعت گروهى از كافران است و جزئيات عقايد شيعه در اين باره به وسيله اين آيه اثبات

1.از جمله: عبد الكريم خطيب در التفسير القرآنى للقرآن (ج ۱۰ ص ۲۹۴)، مراغى در تفسير المراغى (ج ۲۰ ص ۲۲)، مظهرى در التفسير المظهرى (ج ۷ ص ۱۳۵) زحيلى در التفسير المنير فى العقيدة و الشريعة و المنهج (ج ۲۰ ص ۳۶)، حجازى در التفسير الواضح (ج ۲ ص ۸۰۷ )، طنطاوى در التفسير الوسيط (ج ۱۰ ص ۳۵۹)، سورآبادى در تفسير سورآبادى (ج ۳ ص ۱۷۹۲)، آل سعدى در تفسير الكريم الرحمن (ج ۱ ص ۷۲۸)، قرطبى در الجامع لأحكام القرآن (ج ۱۳ ص ۲۳۸)؛ سيوطى در الدرّ المنثور (ج ۶ ص ۳۸۴)، طبرى در جامع البيان (ج ۱۱ ص ۷)، ابن كثير در تفسير ابن كثير (ج ۶ ص ۲۲۴) ابن ابى حاتم در تفسير القرآن العظيم (ج ۹ ص ۲۹۲۷) نيشابورى در تفسير غرائب القرآن (ج ۵ ص ۳۲۲) و ديگران.

2.مانند: آلوسى در روح المعانى: ج ۲۰ ص ۲۶ .

3.التحقيق فى كلمات القرآن الكريم: ج ۲ ص ۲۲۴.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13774
صفحه از 400
پرینت  ارسال به