57
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۳. «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ.۱و آن روز كه از هر امّتى، گروهى از كسانى را كه آيات ما را تكذيب كرده‏اند، محشور مى‏گردانيم. پس آنان نگاه داشته مى‏شوند تا همه به هم بپيوندند».
اين آيه دلالت دارد كه گروهى از كافران، رجعت مى‏كنند. امام باقر عليه السلام در برابر مخالفان رجعت، اين آيه را دليلى بر وقوع رجعت در آينده مى‏نمايد:
قالَ لى أبو جَعفَرٍ عليه السلام : يُنكِرُ أهلُ العِراقِ الرَّجعَةَ؟ قُلتُ : نَعَم . قالَ : أما يَقرَؤونَ القُرآنَ : «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً»۲الآية.
ابو بصير گفت: امام باقر عليه السلام پرسيد: «آيا اهل عراق، رجعت را انكار مى‏كنند؟». گفتم: بله. فرمود: «آيا قرآن را نخوانده‏اند كه: (و آن روز كه از هر امّتى، گروهى از كسانى را كه آيات ما را تكذيب كرده‏اند، محشور مى‏گردانيم).
اهل سنّت اين آيه را دليل بر حشر در قيامت گرفته‏اند. قّمى در تفسيرش به نقل از امام صادق عليه السلام به اين گروه پاسخ مى‏دهد:
أيَحشُرُ اللَّهُ فِى القِيامَةِ مِن كُلِّ اُمَّةٍ فَوجاً وَ يَدَعُ الباقينَ؟ ! إنَّما آيَةُ القِيامَةِ قَولُهُ : «وَ حَشَرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا»۳ .۴
يا در قيامت، گروهى از هر امّتى محشور مى‏شوند و بقيّه رها مى‏گردند؟ [چنين نيست. اين مربوط به رجعت است‏] آيه قيامت، اين است: «و آنها را محشور مى‏كنيم و كسى از آنها بر جاى نمى‏ماند»۵.

1.نمل: آيه ۸۳ .

2.۱ . ر . ك : ص ۷ ح ۱۴۱۷ .

3.كهف : آيه ۴۷ .

4.تفسير القمّى: ج ۱ ص ۲۴، بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۵۱ .

5.در آيه بعد آمده است: «وَ عُرِضُواْ عَلَى‏ رَبِّكَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِدًا؛ و ايشان به صف، بر پروردگارت عرضه مى‏شوند [و به آنها مى‏فرمايد:] به راستى همان گونه كه نخستين بار شما را آفريديم ، [باز ]به سوى ما آمديد؛ بلكه پنداشتيد هرگز براى شما موعدى قرار نخواهيم داد».


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
56

چنان كه ملاحظه مى‏شود، هيچ يك از اين تأويلات، در جايى كه تفسير درست و مطابق ظاهر آيه وجود دارد، پذيرفتنى نيستند. افزون بر اين، هر گونه تأويلى بايد مستند به دليل و قرينه باشد و اين مفسّران، هيچ دليلى بر تأويلات ياد شده، اقامه نكرده‏اند.
تنها تفسير درست بى‏تأويل، پذيرش رجعت آنها در آخر الزمان است كه روز نصرت حق و از بين رفتن باطل است. آيات متعدّدى با اين مضمون وجود دارند كه در آنها وعده يارى خداوند داده شده يا گفته شده كه خدا و فرستادگانش پيروز خواهند بود، كه البتّه تنها مى‏توان به عموميت آنها استناد كرد و به عنوان شواهد تقويت كننده استدلال از آنها بهره گرفت.۱
آيه مورد بحث، به صراحت، يارى رسولان و مؤمنان را در زندگى دنيا بيان كرده است و معناى اوّليه و روشن يارى، پيروزى و غلبه آنان بر مخالفان است. در تفسير القمّى، حديثى از امام صادق عليه السلام در توضيح آيه آمده است كه همين تفسير را مى‏كند و پيروزى رسولان و مؤمنان را در رجعت مى‏داند.۲

1.مانند آيه: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ * وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ؛ سخن ما در باره بندگان فرستاده ما سبقت يافته، كه ايشان، آرى تنها ايشان، يارى خواهند شد و به درستى كه تنها لشكريان ما، غالب‏اند» (صافّات: آيه ۱۷۱ - ۱۷۳) و نيز آيه: «كَتَبَ اللَّهُ لأََغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلى؛ خدا چنين نوشته كه: من و فرستادگانم به طور مسلّم غالبيم» (مجادله: آيه ۲۱).

2.«عن جميل، عن أبى عبد اللَّه عليه السلام قال: قلت [له‏] : قول اللَّه تبارك و تعالى: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِى الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ». قال: ذلِكَ وَاللَّهِ فِى الرَّجعَةِ ، أما عَلِمتَ أنَّ أنبِياءَ كَثيرةً لَم يُنصَروا فِى الدُّنيا وَ قُتِلوا ، وَ أَئِمَّةً مِن بَعدِهِم قُتِلوا وَ لَم يُنصَروا ، ذلِكَ فِى الرَّجعَةِ» . امام صادق عليه السلام اين آيه را مربوط به رجعت دانسته و فرموده: «آيا نمى‏دانى كه بسيارى از انبيا و امامان پس از آنها، يارى نشدند و كشته شدند؟ اين كار، در رجعت اتّفاق خواهد افتاد» (تفسير القمى: ج ۲ ص ۲۵۸. نيز، ر.ك: همين دانش‏نامه: ص ۱۷ ح ۱۴۲۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13770
صفحه از 400
پرینت  ارسال به