271
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

ب - قوى‏دل و نيرومند

۱۵۷۷. كمال الدين‏- با سندش به نقل از ابو بصير - : امام صادق عليه السلام فرمود : «سخن لوط عليه السلام كه به قومش گفت: «كاش براى رويارويى با شما نيرويى داشتم يا مى‏توانستم به تكيه‏گاهى استوار پناه ببرم!»، جز آرزوى نيروى قائم عليه السلام نبود و جز از نيرومندى ياران قائم ياد نكرد، كه به هر يك از آنان، نيروى چهل مرد عطا مى‏شود و دلش از پاره آهن محكم‏تر است و اگر بر كوه‏هاى آهن بگذرند، آنها را از جا مى‏كنند و شمشيرهايشان را غلاف نمى‏كنند تا آن جا كه خداى عزّ و جلّ راضى شود».۱

۱۵۷۸. تفسير العيّاشى‏- به نقل از صالح بن سعد - : در باره آيه: «كاش براى رويارويى با شما نيرويى داشتم و يا مى‏توانستم به تكيه‏گاهى استوار پناه ببرم!» - : امام صادق عليه السلام فرمود : «نيروى قائم، منظور است و تكيه‏گاه استوار، همان سيصد و سيزده تن ياران قائم هستند».۲

۱۵۷۹. تفسير العيّاشى‏- به نقل از حمران - : امام باقر عليه السلام آيه : «بندگانى از خود را كه سخت جنگاور و نيرومندند، بر شما گماريم» را تلاوت نمود و سپس فرمود: «قائم و يارانش، همان بندگان سخت جنگاور و نيرومندند».۳

۱۵۸۰. الغيبة ، نعمانى‏- با سندش به نقل از اسماعيل بن جابر - : امام محمّد باقر عليه السلام فرمود : «صاحب اين امر (قيام) غيبتى در برخى از اين درّه‏ها دارد» و با دستش به منطقه ذى‏طوى‏۴ اشاره كرد [و افزود : ] «تا آن كه پيش از خروجش ، يكى از اوليايش كه همراه اوست، مى‏آيد تا با برخى از ياران امام ملاقات كند وبگويد: شما اين جا چند تن‏ هستيد؟ و آنان مى‏گويند: حدود چهل مرد. مى‏گويد: اگر صاحب خود را مى‏ديديد، چه مى‏كرديد؟ آنها مى‏گويند: اگر با ما به جنگ كوه‏ها برود، همراه او با كوه‏ها مى‏جنگيم. سپس سال بعد هم نزد آنان مى‏آيد و مى‏گويد: ده تن از سركردگان يا برگزيدگانتان را نشان دهيد. آنان، ده تن را به او نشان مى‏دهند و او با ايشان مى‏رود تا صاحب خويش را فرداى آن شب كه به ايشان وعده مى‏دهد، ملاقات كنند».۵

1.كمال الدين : ص ۶۷۳ ح ۲۶ (با سند معتبر) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۲۷ ح ۴۴ .

2.تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۱۵۶ ح ۵۵ ، بحار الأنوار : ج ۱۲ ص ۱۷۰ ح ۳۰ ؛ ينابيع المودّة : ج ۳ ص ۲۴۱ ح ۲۲ .

3.تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۲۸۱ ح ۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۵۷ ح ۴۷ .

4.كوهى در اطراف مكّه است. (م)

5.الغيبة، نعمانى : ص ۱۸۱ ح ۳۰ ، تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۵۶ ح ۴۹ (به نقل از عبد الأعلى جبلى / حلبى، با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۴۱ ح ۹۱. نيز ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۹ ص ۶۵ ح ۱۶۷۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
270

ب - قُوَّةُ القَلبِ وشِدَّةُ البَدَنِ‏

۱۵۷۷. كمال الدين : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مَسرورٍ رضي اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنَا الحُسَينُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عامِرٍ ، عَن عَمِّهِ عَبدِ اللَّهِ بنِ عامِرٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ أبي عُمَيرٍ ، عَنِ ابنِ أبي حَمزَةَ ، عَن أبي بَصيرٍ ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
ما كانَ قَولُ لوطٍ عليه السلام لِقَومِهِ : «لَوْ أَنَّ لِى بِكُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِى إِلَى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ»۱ إلّا تَمَنِّياً لِقُوَّةِ القائِمِ عليه السلام ، ولا ذَكَرَ إلّا شِدَّةَ أصحابِهِ ، وإنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لَيُعطى‏ قُوَّةَ أربَعينَ رَجُلاً ، وإنَّ قَلبَهُ لَأَشَدُّ مِن زُبَرِ الحَديدِ ، ولَو مَرّوا بِجِبالِ الحَديدِ لَقَلَعوها ، ولا يَكُفّونَ سُيوفَهُم حَتّى‏ يَرضَى اللَّهُ عزّ و جلّ .

۱۵۷۸. تفسير العيّاشي : عَن صالِحِ بنِ سَعدٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ، في قَولِ اللَّهِ : «لَوْ أَنَّ لِى بِكُمْ قُوَّةً أَوْ ءَاوِى إِلَى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ» ، قالَ :
قُوَّةُ القائِمِ ، وَالرُّكنُ الشَّديدُ : الثَّلاثُمِئَةِ وثَلاثَةَ عَشَرَ أصحابُهُ .

۱۵۷۹. تفسير العيّاشي : عَن حُمرانَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ : كانَ يَقرَأُ : «بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِى بَأْسٍ شَدِيدٍ»۲ثُمَّ قالَ :
وهُوَ القائِمُ وأَصحابُهُ ، اُولي بَأسٍ شَديدٍ .

۱۵۸۰. الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَعيدٍ ، قالَ : حَدَّثَني مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ التَّيمُلِيُّ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ إسماعيلَ بنِ بَزيعٍ ؛ وحَدَّثَني غَيرُ واحِدٍ ، عَن مَنصورِ بنِ يونُسَ بُزُرجَ ، عَن إسماعيلَ بنِ جابِرٍ ، عَن أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام ، أنَّهُ قالَ :
يَكونُ لِصاحِبِ هذَا الأَمرِ غَيبَةٌ في بَعضِ هذِهِ الشِّعابِ - وأَومَأَ بِيَدِهِ إلى‏ ناحِيَةِ ذي طُوى‏ - حَتّى‏ إذا كانَ قَبلَ خُروجِهِ‏۳أتَى المَولَى الَّذي كانَ مَعَهُ حَتّى‏ يَلقى‏ بَعضَ أصحابِهِ ، فَيَقولُ : كَم أنتُم هاهُنا ؟ فَيَقولونَ : نَحوٌ مِن أربَعينَ رَجُلاً ، فَيَقولُ : كَيفَ أنتُم لَو رَأَيتُم صاحِبَكُم ؟ فَيَقولونَ : وَاللَّهِ لَو ناوى‏۴ بِنَا الجِبالَ لَناوَيناها مَعَهُ ، ثُمَّ يَأتيهِم مِنَ القابِلَةِ ويَقولُ : أشيروا إلى‏ رُؤَسائِكُم أو خِيارِكُم عَشَرَةً ، فَيُشيرونَ لَهُ إلَيهِم ، فَيَنطَلِقُ بِهِم حَتّى‏ يَلقَوا صاحِبَهُم ، ويَعِدُهُمُ اللَّيلَةَ الَّتي تَليها .

1.هود : ۸۰ .

2.الإسراء : ۵ .

3.في تفسير العياشي بزيادة «بلَيلَتَينِ».

4.ناوأهم : أي ناهظهم وعاداهم (النهاية : ج ۵ ص ۱۲۲ «نوأ») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13546
صفحه از 400
پرینت  ارسال به