267
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

علّامه مجلسى در ذيل حديث و در شرح اين عبارت، نوشته است:
لعلّ المراد أنّ أكثر أعوان الحقّ و أنصار التشيّع في هذا اليوم جماعة لا نصيب لهم في الدين ، و لو ظهر الأمر و خرج القائم يخرج من هذا الدّين من يعلم الناس أنّه كان مقيماً على عبادة الأوثان حقيقةً أو مجازاً ، و كان الناس يحسبونه مؤمناً ، أو أنّه عند ظهور القائم يشتغل بعبادة الأوثان ، و سيأتي ما يؤيّده . و لا يبعد أن يكون في الأصل : «لقد خرج معه» فتأمّل .۱
شايد منظور، اين باشد كه بيشتر ياران حق و ياوران تشيّع در اين روز، گروهى هستند كه دينى ندارند، و اگر امام عليه السلام ظهور كند، از اين دين، كسانى خارج مى‏شوند كه به مردم اعلام مى‏كردند كه آنها - به حقيقت يا مجاز - بت‏پرست اند، و مردم گمان مى‏بردند كه مؤمن هستند و يا هنگام ظهور قائم، به بت‏پرستى مشغول مى‏شوند . و خبرى خواهد آمد كه اين را تأييد مى‏كند . بعيد نيست كه اين خبر در اصل، چنين بوده است : «با او خارج شد». دقّت كن.

1.بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۳۲۹.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
266

إنّ اللَّه ليؤيّد هذا الدّين بأقوام لا خلاق لهم.۱
خداوند، اسلام را به وسيله مردمانى بى‏بهره از خير و دين، تقويت مى‏كند .إنّ اللَّه - تبارك وتعالى - ليؤيّد الإسلام برجال ما هم من أهله.۲
خداوند، اسلام را به وسيله مردانى كه اهل دين نيستند، تاييد (يارى) مى‏كند .سيشدّ هذا الدّين برجال ليس لهم عند اللَّه خلاق .۳
به زودى، اين دين به وسيله مردانى استوار خواهد شد كه نزد خداوند، هيچ بهره‏اى ندارند.
۲. در هنگام قيام، گروهى كه اكنون بت‏پرست هستند و يا از نسل آنان، افرادى هدايت مى‏شوند و همراه امام عليه السلام قيام مى‏كنند. در متن كتاب الغيبة، عبارت، اين گونه است:
ولَو قَد جاءَ أمرُنا لَقَد خَرَجَ مِنهُ مَن هُوَ اليَومَ مُقيمٌ عَلى‏ عِبادَةِ الأَوثانِ.۴
و اگر امر ما فرا رسد، كسانى با آن همراه مى‏شوند كه امروز بت‏پرست‏اند.
مطابق اين قرائت، مفهوم اين قسمت از حديث، اين است كه در هنگام پيروزى قيام، برخى از كسانى كه اكنون (در زمان صدور سخن) گم‏راه هستند نيز هدايت مى‏شوند و همراه با امام عليه السلام قيام خواهند كرد؛ يعنى از نسل گم‏راهان آن دوره، مؤمنانى پديد خواهند آمد كه در ركاب امام عليه السلام خواهند بود.
برخى از احاديثى كه در باب علّت غيبت نقل شدند، مؤيّد اين قرائت اند؛ زيرا علّت تأخير قيام امام عليه السلام را اين مى‏دانند كه افرادى مؤمن در صلب مشركان فعلى هستند كه شايستگى هدايت و همراهى با امام عليه السلام را دارا هستند.

1.السنن الكبرى، نسايى : ج ۵ ص ۲۷۹ ح ۸۸۸۵ ، المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۲۶۸ ح ۱۹۴۸ ، المعجم الصغير : ج ۱ ص ۵۱ ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۴ ح ۲۸۹۵۶ ؛ منية المريد : ص ۱۴۴ .

2.كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۴ ح ۲۸۹۵۷ (به نقل از طبرانى از ابن عمرو) .

3.كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۴ ح ۲۸۹۵۹ (به نقل از محاملى در امالى‏اش، از انس) .

4.ر. ك: ح ۱۵۷۴.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15205
صفحه از 400
پرینت  ارسال به