259
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۱۵۶۸. سنن أبى داوود- با سندش به نقل از امّ سلمه، همسر پيامبر صلى اللّه عليه و آله - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «هنگام مرگ خليفه، اختلاف و ناآرامى روى مى‏دهد و مردى از اهل مدينه به سوى مكّه مى‏گريزد و مردمى از اهل مكّه نزد او مى‏آيند و با وجود ناخشنودى‏اش او را بيرون آورده، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] با وى بيعت مى‏كنند. و لشكرى از شام به سوى او روانه مى‏شود كه در صحراى ميان مكّه و مدينه (بيداء) به زمين فرو مى‏روند.
مردم، چون اين را مى‏بينند، نيكان شامى و گروه‏هاى [نيك‏] عراقى نزد او مى‏آيند و ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] با او بيعت مى‏كنند و آن گاه مردى از قريش، از تيره كلب‏۱ بر مى‏خيزد و لشكرى به سوى ايشان روانه مى‏كند كه مغلوب آنان مى‏شود و اين، همان لشكر كلب است كه كسى كه در غنيمت بردن از آنها حاضر نباشد، محروم است. او (قائم) اموال را قسمت مى‏كند و ميان مردم به سنّت پيامبرشان صلى اللّه عليه و آله عمل مى‏كند و اسلام در زمين، استوار مى‏شود» .۲

۱۵۶۹. الغيبة ، طوسى‏- با سندش به نقل از جابر جعفى - : امام باقر عليه السلام فرمود: «سيصد و اندى نفر به اندازه جنگاوران بدر، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] با قائم بيعت مى‏كنند كه ميان آنان، نجيبانى از مصر، نيكانى از شام و برگزيدگانى از عراق هستند و قائم، [ميان ايشان ]هر اندازه كه خداوند بخواهد، اقامت مى‏كند».۳

1.كلب، تيره‏اى از قبيله قضاعه و عرب‏هايى هستند كه از ديرزمان در شام اقامت مى‏گزيدند.

2.سنن أبى داوود : ج ۴ ص ۱۰۷ ح ۴۲۸۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۲۱۶ ح ۲۶۷۵۱ ، المصنّف، عبد الرزّاق : ج ۱۱ ص ۳۷۱ ح ۲۰۷۶۹ ، مسند ابن راهويه : ج ۴ ص ۱۷۰ ح ۱۹۵۴ ؛ العمدة : ص ۴۳۳ ح ۹۱۱ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۸۸ . نيز، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۷ ص ۸۴ ح ۱۱۴۹ .

3.الغيبة، طوسى : ص ۴۷۶ ح ۵۰۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۳۴ ح ۶۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
258

۱۵۶۸. سنن أبي داوود : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ المُثَنّى‏ ، ثنا مُعاذُ بنُ هِشامٍ ، حَدَّثَني أبي ، عَن قَتادَةَ ، عَن صالِحٍ أبِي الخَليلِ ، عَن صاحِبٍ لَهُ ، عَن اُمِّ سَلَمَةَ زَوجِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ، عَنِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله قالَ :
يَكونُ اختِلافٌ عِندَ مَوتِ خَليفَةٍ ، فَيَخرُجُ رَجُلٌ مِن أهلِ المَدينَةِ هارِباً إلى‏ مَكَّةَ ، فَيَأتيهِ ناسٌ مِن أهلِ مَكَّةَ فَيُخرِجونَهُ وهُوَ كارِهٌ ، فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ، ويُبعَثُ إلَيهِ بَعثٌ مِنَ الشّامِ فَيُخسَفُ بِهِم بِالبَيداءِ بَينَ مَكَّةَ وَالمَدينَةِ ، فَإِذا رَأَى النّاسُ ذلِكَ أتاهُ أبدالُ الشّامِ وعَصائِبُ أهلِ العِراقِ ، فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ، ثُمَّ يَنشَأُ رَجُلٌ مِن قُرَيشٍ أخوالُهُ كَلبٌ‏۱ ، فَيَبعَثُ إلَيهِم بَعثاً فَيَظهَرونَ عَلَيهِم ، وذلِكَ بَعثُ كَلبٍ ، وَالخَيبَةُ لِمَن لَم يَشهَد غَنيمَةَ كَلبٍ ، فَيَقسِمُ المالَ ويَعمَلُ في‏النّاسِ بِسُنَّةِ نَبِيِّهِم صلى اللّه عليه و آله ويُلقِي الإِسلامُ بِجِرانِهِ‏۲ إلَى الأرضِ .

۱۵۶۹. الغيبة للطوسي : عَنهُ‏۳ ، عَن أحمَدَ بنِ عُمَرَ بنِ مُسلِمٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ عُقبَةَ بنِ النّهمِيِّ ، عَن أبي إسحاقَ البَنّاءِ ، عَن جابِرٍ الجُعفِيِّ ، قالَ : قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام :
يُبايِعُ القائِمَ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ ثَلاثُمِئَةٍ ونَيِّفٌ عِدَّةَ أهلِ بَدرٍ ، فيهِمُ النُّجَباءُ مِن أهلِ مِصرَ ، وَالأَبدالُ مِن أهلِ الشّامِ ، وَالأَخيارُ مِن أهلِ العِراقِ ، فَيُقيمُ ما شاءَ اللَّهُ أن يُقيمَ .

1.كَلبٌ : حيّ من قُضاعَة ، وهي من القبائل العربية التي استوطنت بلاد الشام منذ فترة مبكّرة (انظر : تهذيب الكمال : ج ۱ ص ۱۳ ، مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۸۵ «كلب») .

2.جران البعير : مقدّم عنقه ، ومن مذبحه إلى منحره ، والمراد هنا أنّ الإسلام يقرّ قراره ويستقيم ، كما أنّ البعير إذا برك واستراح مدّ عنقه على الأرض فيقال : ألقى جرانه بالأرض (انظر : النهاية : ج ۱ ص ۲۶۳ ، مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۸۷ «جرن») .

3.أي الفضل بن شاذان.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13712
صفحه از 400
پرینت  ارسال به