237
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۱۵۴۶. الكافى‏- با سندش به نقل از عمّار بن مروان، از كسى كه از امام صادق عليه السلام شنيده بود - : فرمود: «به خدا سوگند، از شما پذيرفته مى‏شود و به خدا سوگند، خداوند، شما را مى‏آمرزد. ميان هر يك از شما و آنچه غبطه‏اش را مى‏خورد و شادمانى و چشم‏روشنى‏اش، فاصله‏اى جز رسيدن جانش به اين جا نيست» و با دستش به گلويش اشاره نمود.
سپس فرمود: «آن كس كه بر اين عقيده باشد، در حال جان دادنش، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، على عليه السلام ، جبرئيل و فرشته مرگ نزدش حاضر مى‏شوند و على عليه السلام به او نزديك مى‏شود و مى‏گويد : "اى پيامبر خدا! اين فرد ، ما اهل بيت را دوست مى‏داشت. دوستش بدار" و پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله مى‏فرمايد: "اى جبرئيل! اين فرد، خداوند ، پيامبرش و خاندان پيامبرش را دوست مى‏داشت، دوستش بدار" و جبرئيل به فرشته مرگ مى‏گويد: "اين فرد، خدا، پيامبرش و خاندان پيامبرش را دوست مى‏داشت. او را دوست بدار و با او مدارا كن".
فرشته مرگ به او نزديك مى‏شود و مى‏گويد: "اى بنده خدا! برگه آزادى‏ات [از آتش‏] را گرفتى ، امان‏نامه‏ات را گرفتى ، به عصمت كبرا در زندگى چنگ زدى"» .
امام عليه السلام فرمود: «خداوند، او را توفيق سخن مى‏دهد و مى‏گويد: آرى! و سپس فرشته مى‏پرسد: "اينها را چگونه به دست آوردى ؟". او مى‏گويد: با ولايت على بن ابى طالب .
فرشته مى‏گويد: "راست گفتى. آنچه را از آن بيم داشتى، خداوند، تو را از آن ايمن كرد و به آنچه اميد داشتى، رسيدى. بشارتت باد كه به پيشينيان صالح مى‏پيوندى، همراه پيامبر خدا، على و فاطمه!". سپس جانش را به نرمى بيرون مى‏كشد و كفن و حنوطش را از بهشت مى‏آورند و با مشك خوش‏بوى بهشتى، در آميزند و كفنش مى‏كنند و حنوط بر او مى‏مالند و جامه‏هاى زرين و زربفت بهشتى بر او مى‏پوشانند و چون در قبرش مى‏نهند، درى از درهاى بهشت بر او گشوده مى‏شود، كه از آن، نسيم و بوى خوش بهشت بر او مى‏وزد و جلو و چپ و راستش را به اندازه يك ماه راه، وسيع مى‏كنند و به او گفته مى‏شود: مانند عروس بر بسترت بخواب . مژده باد تو را به نسيم و بوى خوش و بهشت پرنعمت جاودان و خدايى خشم ناگرفته!
سپس در بهشت رضايت [الهى‏] به زيارت خاندان محمّد مى‏رود و همراه آنان از غذايشان مى‏خورد و از نوشيدنى آنان مى‏نوشد و در مجلس‏هايشان با آنان سخن مى‏گويد، تا آن كه قائمِ ما اهل بيت قيام كند، و چون قائمِ ما قيام كند، خداوند، آنها را بر مى‏انگيزد و با او پيش مى‏آيند و دسته دسته به او مى‏پيوندند».۱

1.الكافى : ج ۳ ص ۱۳۱ ح ۴ ، الزهد، حسين بن سعيد : ص ۸۱ ح ۲۱۹ (با سند معتبر) ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۱۹۷ ح ۵۱ . نيز، ر . ك : الكافى : ج ۸ ص ۵۱ ح ۱۴ و تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۲۵۹ ح ۲۶ و ۲۸ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
236

۱۵۴۶. الكافي : مُحَمَّدُ بنُ يَحيى‏ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ ، عَن عَمّارِ بنِ مَروانَ ، قالَ : حَدَّثَني مَن سَمِعَ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ :
مِنكُم وَاللَّهِ يُقبَلُ ولَكُم وَاللَّهِ يُغفَرُ ، إنَّهُ لَيسَ بَينَ أحَدِكُم وبَينَ أن يَغتَبِطَ ويَرَى السُّرورَ وقُرَّةَ العَينِ إلّا أن تَبلُغَ نَفسُهُ هاهُنا - وأَومَأَ بِيَدِهِ إلى‏ حَلقِهِ - ثُمَّ قالَ : إنَّهُ إذا كانَ ذلِكَ وَاحتُضِرَ ، حَضَرَهُ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وعَلِيٌّ عليه السلام وجَبرَئيلُ ومَلَكُ المَوتِ عليهما السلام ، فَيَدنو مِنهُ عَلِيٌّ عليه السلام فَيَقولُ :
يا رَسولَ اللَّهِ ، إنَّ هذا كانَ يُحِبُّنا أهلَ البَيتِ فَأَحِبَّهُ ، ويَقولُ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : يا جَبرَئيلُ إنَّ هذا كانَ يُحِبُّ اللَّهَ ورَسولَهُ وأَهلَ بَيتِ رَسولِهِ فَأَحِبَّهُ ، ويَقولُ جَبرَئيلُ لِمَلَكِ المَوتِ : إنَّ هذا كانَ يُحِبُّ اللَّهَ ورَسولَهُ وأَهلَ بَيتِ رَسولِهِ فَأَحِبَّهُ وَارفُق بِهِ ، فَيَدنو مِنهُ مَلَكُ المَوتِ ، فَيَقولُ :
يا عَبدَ اللَّهِ أخَذتَ فَكاكَ رَقَبَتِكَ ، أخَذتَ أمانَ بَراءَتِكَ ، تَمَسَّكتَ بِالعِصمَةِ الكُبرى‏ فِي الحَياةِ الدُّنيا ، قالَ : فَيُوَفِّقُهُ اللَّهُ عزّ و جلّ فَيَقولُ : نَعَم ، فَيَقولُ : وما ذلِكَ ؟ فَيَقولُ : وَلايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ، فَيَقولُ : صَدَقتَ ، أمَّا الَّذي كُنتَ تَحذَرُهُ فَقَد آمَنَكَ اللَّهُ مِنهُ ، وأَمَّا الَّذي كُنتَ تَرجوهُ فَقَد أدرَكتَهُ ، أبشِر بِالسَّلَفِ الصّالِحِ مُرافَقَةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وعَلِيٍّ وفاطِمَةَ عليهما السلام .
ثُمَّ يَسُلُّ نَفسَهُ سَلّاً رَفيقاً ، ثُمَّ يُنزَلُ بِكَفَنِهِ مِنَ الجَنَّةِ وحَنوطِهِ‏۱ مِنَ الجَنَّةِ بِمِسكٍ أذفَرَ۲ ، فَيُكَفَّنُ بِذلِكَ الكَفَنِ ويُحَنَّطُ بِذلِكَ الحَنوطِ ، ثُمَّ يُكسى‏ حُلَّةً صَفراءَ مِن حُلَلِ الجَنَّةِ ، فَإِذا وُضِعَ في قَبرِهِ فُتِحَ لَهُ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَّةِ ، يَدخُلُ عَلَيهِ مِن رَوحِها ورَيحانِها ، ثُمَّ يُفسَحُ لَهُ عَن أمامِهِ مَسيرَةَ شَهرٍ ، وعَن يَمينِهِ وعَن يَسارِهِ ، ثُمَّ يُقالُ لَهُ : نَم نَومَةَ العَروسِ عَلى‏ فِراشها ، أبشِر بِرَوحٍ ورَيحانٍ وجَنَّةِ نَعيمٍ ورَبٍّ غَيرِ غَضبانَ .
ثُمَّ يَزورُ آلَ مُحَمَّدٍ في جِنانِ رَضوى‏ ، فَيَأكُلُ مَعَهُم مِن طَعامِهِم ويَشرَبُ مِن شَرابِهِم ، ويَتَحَدَّثُ مَعَهُم فِي مَجالِسِهِم ، حَتّى‏ يَقومَ قائِمُنا أهلَ البَيتِ ، فَإِذا قامَ قائِمُنا بَعَثَهُمُ اللَّهُ فَأَقبَلوا مَعَهُ يُلَبّونَ زُمَراً زُمَراً .

1.الحَنوطُ : وهو ما يُخلط من الطيب لأكفان الموتى وأجسامهم (النهاية : ج ۱ ص ۴۵۰ «حنط») .

2.الأذْفَرُ : أي طيّب الريح : (النهاية : ج ۲ ص ۱۶۱ «ذفر») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13792
صفحه از 400
پرینت  ارسال به