213
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۱۵۲۳. الغيبة ، نعمانى‏- با سندش به نقل از يعقوب بن شعيب - : امام صادق عليه السلام فرمود: «آيا لباس قائم عليه السلام را كه با آن قيام مى‏كند، به تو نشان ندهم؟».
گفتم: بله. امام عليه السلام كتاب‏دانى ( / جامه‏دانى) را خواست و آن را گشود و پيراهن كرباسى را از آن بيرون كشيد و آن را باز كرد. در آستين چپش خون ديده مى‏شد. فرمود: «اين، پيراهن پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است؛ در روزى كه [در جنگ اُحُد] بر چهار دندان ميان دندان‏هاى پيش و نيش ايشان ضربه زدند، و قائم با اين لباس، قيام مى‏كند».
من آن خون را بوسيدم و بر صورتم نهادم. آن گاه امام صادق عليه السلام آن را تا كرد و برد [و در جاى خود نهاد] .۱

۱۵۲۴. الاختصاص‏- با سندش به نقل از حذيفه - : پيامبر صلى اللّه عليه و آله در توصيف مهدى عليه السلام فرمود: «او مردى از فرزندان حسين است و مانند مردان قبيله شنوئه . ۲قدبلند ]است. دو عباى سپيد كم‏پرز بر تن دارد، همنام من است و اين هنگام (زمان ظهور او) پرندگان در لانه‏هايشان و ماهيان در درياها تخم مى‏گذارند و روزها طولانى مى‏شود و آب چشمه‏ها سراريز و سيل‏آسا مى‏شود و زمين، دو برابر محصول مى‏دهد. آن گاه در پيش روى او جبرئيل و در كنارش اسرافيل حركت مى‏كنند و زمين را از عدل و داد پر مى‏كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است».۳

ر . ك : ج ۲ ص ۳۷۶ (بخش دوم / فصل چهارم / سخنى در باره ويژگى‏هاى جسمى امام مهدى عليه السلام ) .

1.الغيبة، نعمانى : ص ۲۴۳ ح ۴۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۵۵ ح ۱۱۸ .

2.شنوئه ، قبيله‏اى در يمن و از تيره‏هاى قبيله بزرگ اَزد و فرزندان شنوئه (عبد اللَّه بن كعب ازدى) هستند كه به بلندى قد، مشهور بوده‏اند .

3.الاختصاص : ص ۲۰۸ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۰۴ ح ۷۳. براى ديدن همه حديث، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۹ ص ۳۷۷ ح ۱۹۰۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
212

۱۵۲۳. الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هَمّامٍ ، قالَ : حَدَّثَنا حُمَيدُ بنُ زِيادٍ الكوفِيُّ قالَ : حَدَّثَنَا الحَسَنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَماعَةَ ، قالَ : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ الحَسَنِ الميثَمِيُّ ، عَن عَمِّهِ الحُسَينِ بنِ إسماعيلَ ، عَن يَعقوبَ بنِ شُعَيبٍ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ :
ألا اُريكَ قَميصَ القائِمِ الَّذي يَقومُ عَلَيهِ ؟ فَقُلتُ : بَلى‏ ، قالَ : فَدَعا بِقِمَطرٍ۱فَفَتَحَهُ ، وأَخرَجَ مِنهُ قَميصَ كَرابيسَ فَنَشَرَهُ ، فَإِذا في كُمِّهِ الأَيسَرِ دَمٌ ، فَقالَ :
هذا قَميصُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله الَّذي عَلَيهِ يَومَ ضُرِبَت رَباعِيَتُهُ ، وفيهِ يَقومُ القائِمُ ، فَقَبَّلتُ الدَّمَ ووَضَعتُهُ عَلى‏ وَجهي ، ثُمَّ طَواهُ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ورَفَعَهُ .

۱۵۲۴. الاختصاص : حَدَّثَنا أبُو الحَسَنِ مُحَمَّدُ بنُ مَعقِلٍ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ عاصِمٍ ، قالَ : حَدَّثَني عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ مَرزوقٍ ، عَن عامِرٍ السَّرّاجِ ، عَن سُفيانَ الثَّورِيِّ ، عَن قَيسِ بنِ مُسلِمٍ ، عَن طارِقِ بنِ شِهابٍ ، عَن حُذَيفَةَ - عَنِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله في صِفَةِ المَهدِيِّ عليه السلام - :
هُوَ رَجُلٌ مِن وُلدِ الحُسَينِ ، كَأَنَّهُ مِن رِجالِ شَنوءَةَ۲ ، عَلَيهِ عَباءَتانِ قَطَوانِيَّتانِ ، اسمُهُ اسمي ، فَعِندَ ذلِكَ تُفرِخُ الطُّيورُ في أوكارِها وَالحيتانُ في بِحارِها ، وتُمَدُّ الأَنهارُ ، وتَفيضُ العُيونُ ، وتُنبِتُ الأَرضُ ضِعفَ اُكُلِها ، ثُمَّ يَسيرُ مُقَدِّمَتَهُ جَبرَئيلُ ، وساقيه‏۳ إسرافيلُ ، فَيَملَأُ [الأَرضَ‏]۴عَدلاً وقِسطاً كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً .

1.القِمَطْرُ : ما يُصان فيه الكتب ، وهو شبه سَفَطٍ يُسَفُّ من قصب (تاج العروس : ج ۷ ص ۴۱۶ «قمطر») .

2.كأنّه من رجال شَنوءَة : أي في الطول . وشَنوءَةُ : حيّ من اليمن ، من الأزد ، يُنسبون إلى شنوءة ؛ وهو عبد اللَّه بن كعب بن عبد اللَّه بن مالك بن نصر بن الأزد . . . قال الداوودي : رجال الأزد معروفون بالطول (انظر : فتح الباري : ج ۶ ص ۳۰۷ وعمدة القاري : ج ۱۵ ص ۲۹۲) .

3.في بحار الأنوار : «وساقته» بدل «وساقيه» .

4.ما بين المعقوفين أثبتناه من بحار الأنوار .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13525
صفحه از 400
پرینت  ارسال به