مكّه و ايستادن در كنار كعبه و فراز آوردن پرچم و شمشير پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، نشان مىدهد كه نهضت مهدوى، قيامى توحيدى و دنباله بعثت محمّدى و براى احياى آن است. روايتهاى متعدّدى در دست است كه امام مهدى عليه السلام خود اين نكته را در نخستين خطبه خويش در مكّه فراز آورده و بر الهى بودن نهضت خود و پيوستگى آن به قيام فرستادگان راستين الهى تأكيد ورزيده است. از جمله ، شيخ صدوق چنين آورده است:
فَإِذا خَرَجَ أسنَدَ ظَهرَهُ إلَى الكَعبَةِ ، وَاجتَمَعَ إلَيهِ ثَلاثُمِئَةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً . و أَوَّلُ ما يَنطِقُ بِهِ هذِهِ الآيَةُ : «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ» ،۱ثُمَّ يَقولُ : «أنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ في أرضِهِ ، و خَليفَتُهُ و حُجَّتُهُ عَلَيكُم».۲
و چون خروج كند، پشتش را به كعبه تكيه دهد و سيصد و سيزده مرد به گرد او جمع شوند و نخستين سخنش اين آيه است: «باقى نهاده خداوند برايتان بهتر است، اگر مؤمن باشيد». سپس مىفرمايد: «من باقى نهاده خداوند در زمينش و جانشين او و حجّتش بر شما هستم» .
همچنين نعمانى مىنويسد:
وَالقائِمُ يَومَئِذٍ بِمَكَّةَ ، قَد أسنَدَ ظَهرَهُ إلَى البَيتِ الحَرامِ مُستَجيراً بِهِ ، فَيُنادي : يا أيُّهَا النّاسُ إنّا نَستَنصِرُ اللَّهَ ، فَمَن أجابَنا مِنَ النّاسِ فَإِنّا أهلُ بَيتِ نَبِيِّكُم مُحَمَّدٍ ، ...، فَيُبايِعونَهُ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ.۳