191
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

فصل دوم : جاى قيام‏

۱۵۰۷. الكافى‏- با سندش به نقل از يعقوب بن سرّاج - : به امام صادق عليه السلام گفتم: فَرَج (گشايش) شيعيان شما، چه هنگام است؟
فرمود: «هنگامى كه بنى عبّاس با هم اختلاف كنند و سلطنتشان ضعيف شود و حتّى كسى كه فكر گرفتن قدرت را از آنان در سر ندارد، به طمع بيفتد و عرب‏ها افسار گسيخته شوند و هر كس پرچم حكومت‏خواهى برافرازد [و براى ديگرى شاخ شود] و شامى (سفيانى) ظهور كند و يمانى جلو بيايد و حسنى حركت كند، و صاحب اين امر (قيام و ولايت) از مدينه به همراه ميراث پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله به سوى مكّه بيرون آيد».
گفتم: ميراث پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چيست؟
فرمود: «شمشيرش ، زرهش ، عمامه‏اش، ردايش، چوب‏دستى‏اش، پرچمش، ابزارآلات جنگى‏اش و زين اسبش . تا اين كه در مكّه فرود مى‏آيد و شمشير را از نيام مى‏كشد و زره مى‏پوشد و پرچم را بر مى‏افرازد و ردا و عمامه را مى‏گسترد و چوب‏دستى را به دست مى‏گيرد و از خداوند، اجازه ظهورش را مى‏طلبد و يكى از بستگانش از اين امر آگاه مى‏شود و نزد سيّد حسنى مى‏آيد و او را باخبر مى‏كند و حسنى به خروج، شتاب مى‏ورزد و مكّيان بر او مى‏جهند و او را مى‏كشند و سرش را براى شامى (سفيانى) روانه مى‏كنند و اين هنگام، صاحب اين امر (قيام و ولايت) ظهور مى‏كند و مردم با او بيعت و از او پيروى مى‏كنند.
شامى (سفيانى) در اين زمان، لشكرى را روانه مدينه مى‏كند؛ ولى خداوند عزّ و جلّ آنها را نزديك مدينه هلاك مى‏كند و در آن هنگام هر كه از نسل على عليه السلام در مدينه است، به مكّه مى‏گريزد و به صاحب اين امر (قيام و ولايت) مى‏پيوندند و صاحب اين امر به سوى عراق مى‏آيد و لشكرى را روانه مدينه و آن جا را امن مى‏كند تا اهلش آسوده‏خاطر به آن باز گردند».۱

1.الكافى : ج ۸ ص ۲۲۴ ح ۲۸۵ (با سند صحيح) ، الغيبة، نعمانى : ص ۲۷۰ ح ۴۳ (با سندهاى چهارگانه كه دوتاى آنها معتبراند) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۰۱ ح ۶۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
190

الفصل الثاني : مكان القيام‏

۱۵۰۷. الكافي : عَنهُ‏۱ عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ ابنِ مَحبوبٍ ، عَن يَعقوبَ السَّرّاجِ قالَ : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : مَتى‏ فَرَجُ شيعَتِكُم ؟
قالَ : فَقالَ : إذَا اختَلَفَ وُلدُ العَبّاسِ ، ووَهى‏ سُلطانُهُم ، وطَمِعَ فيهِم مَن لَم يَكُن يَطمَعُ فيهِم ، وخَلَعَتِ العَرَبُ أعِنَّتَها ، ورَفَعَ كُلُّ ذي صِيصِيَةٍ۲ صِيصِيَتَهُ ، وظَهَرَ الشّامِيُّ ، وأَقبَلَ اليَمانِيُّ ، وتَحَرَّكَ الحَسَنِيُّ ، وخَرَجَ صاحِبُ هذَا الأَمرِ مِنَ المَدينَةِ إلى‏ مَكَّةَ بِتُراثِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله .
فَقُلتُ : ما تُراثُ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ؟ قالَ : سَيفُ رَسولِ اللَّهِ ، ودِرعُهُ ، وعِمامَتُهُ ، وبُردُهُ ، وقَضيبُهُ ، ورايَتُهُ ، ولامَتُهُ ، وسَرجُهُ ، حَتّى‏ يَنزِلَ مَكَّةَ ، فَيُخرِجَ السَّيفَ مِن غِمدِهِ ، ويَلبَسَ الدِّرعَ ، ويَنشُرَ الرّايَةَ وَالبُردَةَ وَالعِمامَةَ ، ويَتَناوَلَ القَضيبَ بِيَدِهِ ، ويَستَأذِنَ اللَّهَ في ظُهورِهِ ، فَيَطَّلِعُ عَلى‏ ذلِكَ بَعضُ مَواليهِ ، فَيَأتِي الحَسَنِيَّ فَيُخبِرُهُ الخَبَرَ ، فَيَبتَدِرُ الحَسَنِيُّ إلَى الخُروجِ ، فَيَثِبُ عَلَيهِ أهلُ مَكَّةَ فَيَقتُلونَهُ ويَبعَثونَ بِرَأسِهِ إلَى الشّامِيِ‏۳ ، فَيَظهَرُ عِندَ ذلِكَ صاحِبُ هذَا الأَمرِ فَيُبايِعُهُ النّاسُ ويَتَّبِعونَهُ .
ويَبعَثُ الشّامِيُّ عِندَ ذلِكَ جَيشاً إلَى المَدينَةِ فَيُهلِكُهُمُ اللَّهُ عزّ و جلّ دونَها ، ويَهرُبُ يَومَئِذٍ مَن كانَ بِالمَدينَةِ مِن وُلدِ عَلِيٍّ عليه السلام إلى‏ مَكَّةَ ، فَيَلحَقونَ بِصاحِبِ هذَا الأَمرِ ، ويُقبِلُ صاحِبُ هذَا الأَمرِ نَحوَ العِراقِ ، ويَبعَثُ جَيشاً إلَى المَدينَةِ فَيَأمَنُ أهلُها ويَرجِعونَ إلَيها .

1.أي محمّد بن يحيى .

2.الصياصي : القرون [قرون البقر] ، واحدها : صِيصية بالتخفيف ، شبَّهَ الفتنةَ بها لِشدَّتِها وصُعوبَةِ الأمر فيها (اُنظر : النهاية : ج ۳ ص ۶۷ «صيص») .

3.في بحار الأنوار : «إلى الشام» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13675
صفحه از 400
پرینت  ارسال به