187
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

است؛ زيرا بر اساس اين احاديث، مهدى موعود امام حسين عليه السلام يا امامى ديگر بوده كه بعداً جاى خود را به امام دوازدهم داده است. اين در حالى است كه در احاديث اثنى عشر كه از پيامبر صلى اللّه عليه و آله نقل شده، دوازده امام به ترتيب و با نام ذكر شده‏اند و در آنها امام حسين عليه السلام در جايگاه امام سوم، و امام مهدى عليه السلام امام دوازدهم است .
پاسخ اشكال اوّل اين است كه «بدا» به معناى تغيير در قضا و قدر است، و قضا و قدر در علم خدا كه عين ذات اوست، رخ نمى دهد؛ بلكه در لوح تقديرات، كه گاه علم فعلى يا مخلوق ناميده مى‏شود، رخ مى‏دهد؛ مثلاً خداوند در شب قدر بر اساس وضعيت افراد، تقديراتى را در لوح تقدير ثبت مى‏كند؛ اما بعداً كه برخى افراد تغييرى در وضعيتشان ايجاد مى‏كنند تقديرشان هم عوض مى‏شود. اين تغيير در تقدير، كه در آيات متعدّدى به آن تصريح شده است، «بدا» ناميده مى‏شود. بنا بر اين، بدا با علم الهى تعارض ندارد و خداوند از ازل هم به تقدير اوّل، علم دارد و هم به تقدير دوم.
پرسش اگر منشأ بدا جهل نيست، پس منشأش چيست و اساساً چرا خداوند از ابتدا تقدير دوم را ثبت نمى‏كند؟
پاسخ: بدا حكمت‏هاى زيادى دارد كه توجيه‏كننده آن است. اوّلاً بدا نشان‏دهنده قدرت و آزادى مطلق خداست و اثبات مى‏كند كه حتّى تقدير خدا هم نمى‏تواند دست او را ببندد و برخلاف اعتقاد يهود كه مى‏گفتند: «يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ؛ دست خدا بسته است»؛۱ چون او از قضا و قدر فارغ شده است، بدا مى گويد: «بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ؛ بلكه هر دو دست او باز است؛ هر گونه بخواهد مى‏بخشد»۲؛ حتّى بعد از قضا و قدر.
بر اين اساس، علمِ بَدا ناپذير و غير قابل تغيير تنها مختص خداست؛ اما علم انبيا و اوليا به حوادث آينده در معرض بَداست؛ زيرا مبدأ آن لوح تقديرات است كه

1.مائده: آيه ۶۴.

2.همان.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
186

تبيين روايات مرتبط با بَدا در وقت قيام‏۱

در احاديث پيشين - كه سند برخى از آنها صحيح و منابع‏شان معتبر است - ، آمده كه خداوند براى «اين امر» (هذا الأمر) زمانى معيّن كرده است؛ امّا به دلايلى، از جمله شهادت امام حسين عليه السلام و افشا شدن خبر توقيت، « بدا» رخ داد و خداوند، زمان را به تأخير انداخت. از برخى از اين احاديث برمى‏آيد كه مراد از «هذا الأمر» آسايش بعد از بلاست.
در اين باره دو اشكال مطرح است:
اشكال اوّل: مخالفان شيعه با تفسير «هذا الأمر» به قيام منجى موعود، اشكال كرده‏اند كه لازمه اين مطلب كه خداوند زمانى را براى قيام مهدى موعود مشخّص كرده و سپس از حادثه‏اى اطلاع يافته و زمان ظهور را به تأخير انداخته است، جهل خداوند است؛ زيرا اگر او از ابتدا به وقوع اين حوادث علم داشت، نبايد زمان اوّل را معيّن مى‏كرد.۲
اشكال دوم: اگر اين تفسير از «هذا الامر» درست باشد، اين احاديث با احاديث متواتر در باره امامان دوازده‏گانه وتعيين امام دوازدهم به عنوان مهدى‏موعود مخالف

1.به قلم پژوهشگر ارجمند ، حجة الاسلام والمسلمين رضا برنجكار .

2.ر. ك: بطلان عقائد الشيعة: ص ۲۵، فرق معاصرة تنسب الى الإسلام: ج ۱ ص ۴۴۷، بذل المجهود فى إثبات مشابهة الرافضة لليهود: ج ۱ ص ۳۲۸، الانتصار للصحب و الآل : ج‏۱ ص‏۵۳، كتب المدعو للصارم المسلول: ص‏۲.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13677
صفحه از 400
پرینت  ارسال به