است. مؤلّف مىگويد : بعد از تأليف كتاب قامعة اللجاج و دافعة الحجاج ، شرح صدرى بر من حاصل گشت كه در باره حكمت عدم تعيين زمان ظهور ، نكاتى را بيان كنم.۱
۴. رسالهاى در هفت برگ از نويسندهاى ناشناخته
در اين رساله ، توقيت اجمالى و تفصيلى، غير ممكن دانسته شده است. نسخهاى از اين اثر به شماره «۳/۱۲۳۰۸» در كتابخانه آية اللَّه مرعشى ، موجود است .۲
۵. رسالهاى در باره توقيت ظهور امام زمان عليه السلام از عبد الهادى بن رفيع الدين رضوى دليجانى (سده يازدهم) ،۳ به عربى.
نسخه خطّى اين اثر ، در سال ۱۰۴۸ ق كتابت شده و در كتابخانه مدرسه فيضيه قم به شماره ۱۹۸۸/۲، نگهدارى مىشود .۴ اين رساله ، در ردّ توقيت و تحريم تعيين وقت ظهور است .
۶. دعائم الدين و كشف الريبة فى إثبات الكرة و الرجعة، از ملّا محمّدمحسن بن عنايت اللَّه مشهدى (ق ۱۲ ق) به عربى.
مؤلّف در كتابش بابى با عنوان «الباب العاشر: فى كراهية التوقيت و بعض علامات الظهور» دارد. نسخهاى از اين اثر در مركز احياى ميراث اسلامى قم ، به شماره «۲۹۹۴» موجود است.۵
1.الذريعة: ج ۲ ص ۴۹۹، فهرست آية اللَّه مرعشى: ج ۳۱ ص ۲۳۷، ميراث شهاب: ش ۱۳ ص ۵.
2.در فهرست آية اللَّه مرعشى (ج ۳۱ ص ۱۸۰) نام اين رساله ، توسط فهرستنگار محترم ، تكليف زمان غيبت حضرت مهدى - صلوات اللَّه عليه - تعيين شده است و اين نام ، هيچ تناسبى با محتواى آن ندارد.
3.از اين مؤلّف ، اثرى با نام الدرّ و المرجان فى تفسير الايمان به فارسى در دسترس است (رك: فهرست نسخههاى خطّى مدرسه فيضيه: ج ۲ ص ۱۶۰). براى اطّلاع بيشتر از احوال و آثار وى ، ر . ك : شناختنامه علّامه سيّد عبد الهادى حسينى دليجانى.
4.فهرست نسخههاى خطّى مدرسه فيضيه قم: ج ۲ ص ۱۶۰.
5.فهرست نسخههاى خطّى مركز احياء ميراث اسلامى: ج ۷ ص ۳۹۶ - ۳۹۸.