155
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

۶. مضمون روايت كتاب عيّاشى، كه در شماره قبل گذشت در باره اختصاص آگاهى از وقت ظهور به ذات بارى تعالى ، در متون ديگرى نيز آمده است. امام رضا عليه السلام خطاب به دعبل، زمان ظهور را همانند زمان قيامت شمرده و فرموده است:
وأَمّا مَتى‏ ؟ فَإِخبارٌ عَنِ الوَقتِ ؛ فَقَد حَدَّثَنى أبى ، عَن أبيهِ عَن آبائِهِ عليهم السلام : أنَّ النَّبِىَّ صلى اللّه عليه و آله قيلَ لَهُ : يا رَسولَ اللَّهِ! مَتى‏ يَخرُجُ القائِمُ مِن ذُرِّيَّتِكَ ؟ فَقالَ عليه السلام : مَثَلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ الَّتى «لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَ تِ وَالأَْرْضِ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً»۱ .۲
امّا اين كه چه هنگام؟ خبر دادن از وقت [قيام‏] است [كه ما نمى‏گوييم‏] ؛ زيرا پدرم، از پدرش، از پدرانش‏برايم حديث گفت كه به پيامبر صلى اللّه عليه و آله گفته شد: اى پيامبر خدا! قائم از فرزندانت كى خروج مى‏كند؟
پيامبر فرمود: «مَثَل او، مانند قيامت است كه «كسى جز او از آن پرده بر نمى‏دارد، در آسمان‏ها و زمين [بر ساكنانش‏] سنگين است و جز ناگهان بر شما در نمى‏آيد»».

از اين منظر، آگاهى از زمان ظهور ، همانند آگاهى از آغاز قيامت، تنها در دامنه علم الهى تعريف شده است و در اختيار هيچ كس نيست.
امير مؤمنان عليه السلام نيز در پاسخ صعصعة بن صوحان در باره زمان خروج دجّال فرمود:
وَاللَّهِ مَا المَسؤولُ عَنهُ بِأَعلَمَ مِنَ السّائِلِ.۳
به خدا قسم كه سؤال‏شونده از اين موضوع، آگاهتر از سؤال‏كننده نيست.
اين سخن نيز ناظر به علم مكنون الهى است.
۷. در باره نادرستىِ خبر دادن از زمان ظهور، اين احتمال نيز قابل توجّه است كه

1.اعراف : آيه ۱۸۷ .

2.ر . ك : ص ۹۳ ح ۱۴۴۷.

3.ر. ك: ج ۷ ص ۳۴۰ ح ۱۳۸۱.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
154

اين گروه از احاديث ، هر گونه توقيت از جانب هر كس و با استناد به هر سبب را خطا و نادرست شمرده‏اند و هيچ اشاره‏اى به سبب آگاهى از توقيت نكرده‏اند .
۴. دو گروه روايات پيشين ، در پى اثبات دو موضوع هستند و در نتيجه با يكديگر تنافى ندارند. به اصطلاح اصوليان، دو دليل مثبت، معارضْ محسوب نمى‏شوند. گروه اوّل، نقل توقيت از امامان عليهم السلام را انكار كرده و آن را دروغ بستن به آنها خوانده است و گروه دوم ، هر گونه وقت‏گذارى را خطا و ناروا برشمرده است.
۵. روايت كتاب تفسير العيّاشى، تبيين جالبى از دلايل خطا بودن وقت‏گذارىِ زمان ظهور ارائه داده است: فضيل بن يسار از امام باقر عليه السلام در باره زمان ظهور پرسش كرده و امام عليه السلام در جواب فرموده است :
إنَّ اللَّهَ خالَفَ عِلمُهُ عِلمَ المُوَقِّتينَ ، أما سَمِعتَ اللَّهَ يَقولُ : «وَوَ عَدْنَا مُوسَى‏ ثَلَثِينَ لَيْلَةً» إلى‏ «أَرْبَعِينَ لَيْلَةً».۱ أما إنَّ موسى‏ لَم يَكُن يَعلَمُ بِتِلكَ العَشرِ ولا بَنو إسرائيلَ ، فَلَمّا حَدَّثَهُم قالوا : كَذَبَ موسى‏ .۲
علم خداوند ، با علم وقت‏گذاران ، مخالف است. آيا نشنيده‏اى كه خداوند مى‏فرمايد: «و با موسى ، سى شب وعده گذاشتيم» تا آن جا كه مى‏گويد: «چهل شب» . توجه داشته باشيد كه! موسى و بنى اسرائيل از افزوده شدن آن ده شب ، اطلاعى نداشتند و چون موسى به آنان خبر داد، گفتند: موسى دروغ مى‏گويد.
ظاهر حديث آن است كه زمان ظهور قائم عليه السلام در دامنه علم مكنون و ذاتىِ خداى تبارك و تعالى است كه در اختيار هيچ كس، حتّى انبيا و ائمّه عليهم السلام قرار نگرفته است. بنا بر اين ، امكان دستيابى بدان حتّى از جانب اين ذوات مقدّس نيز وجود ندارد. ديگران كه در مراحل بسيار پايين‏تر هستند ، حتّى نبايد تصوّر آن را نيز داشته باشند كه ممكن است از طريق رياضت و يا علوم غريبه ، نسبت به آن زمان ، آگاه شوند.

1.اعراف : آيه ۱۴۳.

2.ر . ك : ص‏۱۴۲ ح‏۱۴۹۰.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16264
صفحه از 400
پرینت  ارسال به