۶. مضمون روايت كتاب عيّاشى، كه در شماره قبل گذشت در باره اختصاص آگاهى از وقت ظهور به ذات بارى تعالى ، در متون ديگرى نيز آمده است. امام رضا عليه السلام خطاب به دعبل، زمان ظهور را همانند زمان قيامت شمرده و فرموده است:
وأَمّا مَتى ؟ فَإِخبارٌ عَنِ الوَقتِ ؛ فَقَد حَدَّثَنى أبى ، عَن أبيهِ عَن آبائِهِ عليهم السلام : أنَّ النَّبِىَّ صلى اللّه عليه و آله قيلَ لَهُ : يا رَسولَ اللَّهِ! مَتى يَخرُجُ القائِمُ مِن ذُرِّيَّتِكَ ؟ فَقالَ عليه السلام : مَثَلُهُ مَثَلُ السّاعَةِ الَّتى «لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَ تِ وَالأَْرْضِ لَا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً»۱ .۲
امّا اين كه چه هنگام؟ خبر دادن از وقت [قيام] است [كه ما نمىگوييم] ؛ زيرا پدرم، از پدرش، از پدرانشبرايم حديث گفت كه به پيامبر صلى اللّه عليه و آله گفته شد: اى پيامبر خدا! قائم از فرزندانت كى خروج مىكند؟
پيامبر فرمود: «مَثَل او، مانند قيامت است كه «كسى جز او از آن پرده بر نمىدارد، در آسمانها و زمين [بر ساكنانش] سنگين است و جز ناگهان بر شما در نمىآيد»».
از اين منظر، آگاهى از زمان ظهور ، همانند آگاهى از آغاز قيامت، تنها در دامنه علم الهى تعريف شده است و در اختيار هيچ كس نيست.
امير مؤمنان عليه السلام نيز در پاسخ صعصعة بن صوحان در باره زمان خروج دجّال فرمود:
وَاللَّهِ مَا المَسؤولُ عَنهُ بِأَعلَمَ مِنَ السّائِلِ.۳
به خدا قسم كه سؤالشونده از اين موضوع، آگاهتر از سؤالكننده نيست.
اين سخن نيز ناظر به علم مكنون الهى است.
۷. در باره نادرستىِ خبر دادن از زمان ظهور، اين احتمال نيز قابل توجّه است كه