151
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم

مَنْ كَذَبَ عَلَىَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.۱
هر كس عامدانه بر من دروغ ببندد ، جايگاه خود را از آتش [در دوزخ‏] آماده سازد.
اين سخن پيامبر صلى اللّه عليه و آله دلالت مى‏كند كه كذب ، ممكن است عامدانه و يا غير عامدانه باشد. يعنى خطاى سهوى در انتساب سخن غير واقع به پيامبر صلى اللّه عليه و آله نيز كذب شمرده مى‏شود ، اگر چه جزايش با كذب عامدانه ، متفاوت است.
در روايتى ديگر به نقل از امير مؤمنان عليه السلام راويان سخن پيامبر صلى اللّه عليه و آله به چهار گروه تقسيم شده‏اند:
إِنَّ فِى أَيْدِى‏النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلاً وَ صِدْقاً وَ كَذِباً... وَ إِنَّمَا أَتَاكَ بِالْحَدِيثِ أَرْبَعَةُ رِجَالٍ لَيْسَ لَهُمْ خَامِسٌ: رَجُلٌ مُنَافِقٌ... يَكْذِبُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله مُتَعَمِّداً... وَ رَجُلٌ سَمِعَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ شَيْئاً لَمْ يَحْفَظْهُ عَلَى وَجْهِهِ فَوَهِمَ فِيهِ وَ لَمْ يَتَعَمَّدْ كَذِباً... وَ آخَرُ رَابِعٌ لَمْ يَكْذِبْ عَلَى اللَّهِ وَ لَا عَلَى رَسُولِهِ مُبْغِضٌ لِلْكَذِبِ خَوْفاً مِنَ اللَّهِ وَ تَعْظِيماً لِرَسُولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وَ لَمْ يَهِمْ بَلْ حَفِظَ مَا سَمِعَ عَلَى وَجْهِهِ فَجَاءَ بِهِ عَلَى مَا سَمِعَهُ لَمْ يَزِدْ فِيهِ وَ لَمْ يَنْقُصْ مِنْهُ.۲برخى احاديث در ميان مردم، حق و برخى باطل است؛ برخى راست و برخى خطاست... . و كسانى كه حديثى براى تو نقل مى‏كنند ، چهار دسته‏اند كه پنجمى ندارند: نخست منافقى كه... از روى عمد به پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله دروغ مى‏بندد.
... ديگرى كسى كه سخن را از پيامبر شنيده ، امّا آن را خوب حفظ نكرده، و در نتيجه ، بى‏آن كه قصد دروغ بستن داشته باشد ، در نقل آن اشتباه كرده... .
... چهارمين نفر، كسى است كه بر خدا و بر فرستاده‏اش ، دروغ نبسته، و به جهت ترس از خدا و بزرگداشت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله از دروغ بيزار بوده، و دچار اشتباه هم نشده؛ بلكه آنچه را شنيده به همان صورت به خاطر سپرده، و همان‏گونه كه شنيده

1.نهج البلاغة: خطبه ۲۱۰.

2.نهج البلاغة: خطبه ۲۱۰، الكافى: ج ۱ ص ۶۳.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
150

تبيين احاديث نهى از توقيت‏

در احاديثى كه ملاحظه شد و سند شمارى از آنان معتبر و از امام باقر عليه السلام ، امام صادق عليه السلام ، امام عسكرى عليه السلام و امام مهدى عليه السلام نقل شده است ، به كذب وقت‏گذاران زمان قيام امام مهدى عليه السلام تصريح شده است.
براى تبيين مراد اين احاديث ، چند نكته قابل توجّه است:
۱. لغت‏شناسان ، مراد از كذب را «بيان امر غير مطابق با واقع» دانسته‏اند. ابن فارس مى‏نويسد: واژه كذب ، دلالت بر خلاف صدق و راستى مى‏كند.۱فيّومى نيز مى‏نويسد: كذب يعنى خبر دادن از چيزى بر خلاف آنچه هست ، خواه عامدانه باشد و خواه به اشتباه.۲
از اين رو ، سخن كذب، به هر سخن غير مطابق با واقع گفته مى‏شود. خواه «دروغْ ساختن» باشد و خواه «به خطا امرى را بيان كردن» باشد.
در متون روايى نيز كذب به همين معنا به كار رفته است. روايت مشهور پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله به اين امر اشاره دارد:

1.كذب صحيح يدلّ على خلاف الصدق (معجم مقاييس اللّغة: ج ۵ ص ۱۶۷).

2.الكذب هو الإخبار عن الشى‏ء بخلاف ما هو، سواء فيه العمد و الخطأ (مصباح المنير: ج ۲ ص ۵۲۸).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13542
صفحه از 400
پرینت  ارسال به