در جمعبندى اين احاديث مىتوان گفت : گروه اوّل و دوم، تعارضى با يكديگر ندارند؛ زيرا همزمان شدن روز عاشورا و نوروز امكانپذير است؛ چون يكى بر اساس تاريخ قمرى، و ديگرى بر پايه تاريخ شمسى است.
امّا گروه سوم و چهارم، در ظاهر با هم تعارض دارند؛ زيرا هر يك، روز خاصّى از هفته را براى قيام، معرّفى كردهاند. از اين رو، فرض صدور هر دو گروه از معصوم،در جمعبندى آنها و براى حل تعارض مطرح شده، چند احتمال قابل تصوّر است :
۱. روز جمعه، مقدّمات قيام فراهم مىشود، و شنبه، قيام رسماً آغاز مىگردد.
۲. جمعه، روز آغاز قيام، و شنبه، روز جهانى شدن آن است.
۳. امام در روز جمعه براى ياران خاصّش ظاهر مىشود و روز شنبه، دعوت ايشان عمومى و علنى مىگردد. آنچه در برخى از احاديث آمده است كه امام روز شنبه براى مردم سخنرانى دارد،۱ مؤيّد اين احتمال است.