شده به وسيله امام مهدى عليه السلام بر انتهاى آخِرْزمان، منطبق بوده، به رستاخيز، متّصل شود. با اين بيان، مىتوان حوادث ناظر به «إشراط الساعة» را كه در احاديث متعدّدى بازگو شدهاند، از حوادث ناظر به قيام مهدى عليه السلام ، جدا نمود و تنها به حوادث مربوط به قيام پرداخت. با گردآورى اين پيشامدها، مىتوان به گونهاى تخمينى، به پيشبينى تقريبى دورى و نزديكى ظهور پرداخت. براى اين كار به تعيين مفهوم اوّلْزمان نيز نياز داريم.
مفهوم اوّلْزمان
اوّل و آخِر، دو مفهوم نسبىاند و از اين رو، معانى آنها نسبت به مبدأهاى سنجش گوناگون، قابل تغيير است. براى نمونه، در برخى احاديث پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله ، ايشان خود را در اوّلْزمان و ظهور امام مهدى عليه السلام را در آخِرْزمان دانستهاند كه حديث زير، از آن جمله است:
و مِنّا مَهدِيُّ هذِهِ الاُمَّةِ إذا صارَتِ الدُّنيا هَرجاً وَ مَرجاً، وَ تَظاهَرَتِ الفِتَنُ وَ تَقَطَّعَتِ السُّبُلُ وَ أَغارَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، فَلا كَبيرٌ يَرحَمُ صَغيراً وَ لا صَغيرٌ يُوَقِّرُ كَبيراً، فَيَبعَثُ اللَّهُ عزّ و جلّ عِندَ ذلِكَ مَهدِيَّنَا التّاسِعَ مِن صُلبِ الحُسَينِ عليه السلام يَفتَحُ حُصونَ الضَّلالَةِ، وَ قُلوباً غُفلاً، يَقومُ بِالدِّرَّةِ فى آخِرِ الزَّمانِ كَما قُمتُ بِهِ فى أوَّلِ الزَّمانِ، وَ يَملَأُ الأَرضَ عَدلاً كَما مُلِئَت جَوراً.۱
مهدى اين امّت از ماست، هنگامى كه دنيا آشفته و نابهسامان مىشود و فتنهها