89
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۶۸۷. تهذيب الأحكام‏- با سندش به نقل از ابو حمزه ثمالى - : امام صادق عليه السلام فرمود: «زمين باقى نمى‏ماند، جز آن كه عالِمى از ما در آن هست كه حق را از باطل باز مى‏شناسد .
تقيّه براى اين وضع شد كه خون، حفظ شود . پس چون تقيّه به خونريزى بينجامد ، ديگر روا نيست ، و به خدا سوگند، اگر دعوت مى‏شديد تا ما را يارى دهيد ، مى‏گفتيد : "ما كارى نمى‏كنيم . ما تقيّه مى‏كنيم" . و تقيّه از پدران و مادرانتان برايتان محبوب‏تر بود و اگر قائم قيام كند ، به درخواست يارى از شما نياز ندارد و حدّ الهى را بر بسيارى از منافقان شما جارى مى‏كند» .۱

۸ / ۳

برافكندن فتنه از بيخ و بُن‏

۱۶۸۸. الكافى‏- با سندش به نقل از محمّد بن مسلم - : به امام باقر عليه السلام گفتم : سخن خداى عليهم السلام : «با آنان بجنگيد تا فتنه‏اى نماند و دين، جملگى از آنِ خداوند باشد» چه معنايى دارد؟
فرمود : «تأويل اين آيه هنوز نيامده است. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله اجازه‏[ى جنگيدن‏] به يارانش داد؛ زيرا خود و آنها به آن نياز داشتند و اگر تأويل آن فرا رسيده بود ، از آنها نمى‏پذيرفت [كه نجنگند] ؛ امّا آنان (دشمنان خونخوار مهدى عليه السلام ) كشته مى‏شوند تا خداوند، يكتا شمرده شود و شركى در ميان نباشد» .۲

۱۶۸۹. الفتن ، ابن حمّاد- به نقل از زرّ بن حُبَيش - : شنيد[م‏] على عليه السلام مى‏فرمايد: «خداوند، گره فتنه‏ها را با مردى از ما مى‏گشايد كه فتنه‏گران را خوار مى‏دارد و جز با زبان شمشير با آنان سخن نمى‏گويد ، شمشير را هشت ماه بر دوشش مى‏نهد و آنان را مى‏كشد، تا آن جا كه مى‏گويند : به خدا سوگند ، اين از فرزندان فاطمه نيست . اگر از فرزندان او بود، به ما رحم مى‏كرد! خداوند، او را بر ضدّ عبّاسيان و امويان بر مى‏انگيزد» .۳

1.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۷۲ ح ۳۳۵ (با سند موثّق) .

2.الكافى : ج ۸ ص ۲۰۱ ح ۲۴۳ (با سند حسن مثل صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۷۸ ح ۱۸۱ .

3.الفتن : ج ۱ ص ۳۵۰ ح ۱۰۱۱ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۸۹ ح ۳۹۶۷۰ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
88

۱۶۸۷. تهذيب الأحكام : عَنهُ‏۱ ، عَن يَعقوبَ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ عَلِيِّ بنِ فَضّالٍ ، عَن شُعَيبٍ العَقرقوفِيِّ ، عَن أبي حَمزَةَ الثُّمالِيِّ ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
لَن تَبقَى الأَرضُ إلّا وفيها مِنّا عالِمٌ يَعرِفُ الحَقَّ مِنَ الباطِلِ .
قالَ : إنَّما جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحقَنَ بِهَا الدَّمُ ، فَإِذا بَلَغَتِ التَّقِيَّةُ الدَّمَ فَلا تَقِيَّةَ ، وَايمُ اللَّهِ ! لَو دُعيتُم لِتَنصُرونا لَقُلتُم لا نَفعَلُ إنَّما نَتَّقي ، ولَكانَتِ التَّقِيَّةُ أحَبَّ إلَيكُم مِن آبائِكُم واُمَّهاتِكُم ، ولَو قَد قامَ القائِمُ عليه السلام مَا احتاجَ إلى‏ مُسائَلَتِكُم عَن ذلِكَ ، ولَأَقامَ في كَثيرٍ مِنكُم مِن أهلِ النِّفاقِ حَدَّ اللَّهِ .

۸ / ۳

اِستِئصالُهُ الفِتَنَ‏

۱۶۸۸. الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ ، عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ ، عَن عُمَرَ بنِ اُذَينَةَ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ ، قالَ : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : قَولُ اللَّهِ عزّ و جلّ : «وَقَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ»۲ ، فَقالَ : لَم يَجِئ تَأويلُ هذِهِ الآيَهِ بَعدُ ، إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله رَخَّصَ لَهُم لِحاجَتِهِ وحاجَةِ أصحابِهِ ، فَلَو قَد جاءَ تَأويلُها لَم يُقبَل مِنهُم ، لكِنَّهُم يُقتَلونَ حَتّى‏ يُوَحَّدَ اللَّهُ عزّ و جلّ ، وحَتّى‏ لا يَكونَ شِركٌ .

۱۶۸۹. الفتن لابن حمّاد : حَدَّثَنا أبو هارونَ ، عَن عَمرِو بنِ قَيسٍ الملائِيِّ ، عَنِ المِنهالِ ، عَن زِرِّ بنِ حُبَيشٍ : سَمِعَ عَلِيّاً عليه السلام يَقولُ :
يُفَرِّجُ اللَّهُ الفِتَنَ بِرَجُلٍ مِنّا يَسومُهُم خَسفاً ، لا يُعطيهِم إلَّا السَّيفَ ، يَضَعُ السَّيفَ عَلى‏ عاتِقِهِ ثَمانِيَةَ أشهُرٍ هَرجاً ، حَتّى‏ يَقولوا : وَاللَّهِ ، ما هذا مِن وُلدِ فاطِمَةَ ، لَو كانَ مِن وُلدِها لَرَحِمنا ! يُغريهِ اللَّهُ بِبَنِي العَبّاسِ وبَني اُمَيَّةَ .

1.أي محمّد بن الحسن الصفّار .

2.الأنفال : ۳۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23702
صفحه از 505
پرینت  ارسال به