493
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

سوگند به خدا ، اگر تكيه‏گاهى (مَسندى) برايم نهاده شود ، در بين اهل تورات با توراتشان ، در بين اهل انجيل با انجيلشان ، در بين اهل زبور با زبورشان و در بين اهل قرآن با قرآنشان ، داورى خواهم كرد تا آن جا كه هر يك از اين كتاب‏ها سر بر آورَد و بگويد : «پروردگارا ! على عليه السلام به حكم تو داورى كرد» .
بنا بر اين، سياست قضايى دولت مهدوى در تعامل با پيروان اديان آسمانى ، همانند سياست قضايى حكومت علوى، حاكى از برخورد مسالمت‏آميز اسلام با پيروان ساير اديان آسمانى است.
دو . همان طور كه در متن حديثى كه سياست قضايى امام مهدى عليه السلام را در مورد پيروان اديان آسمانى بيان كرده، آمده، قضاوت ايشان بر اساس احكام كتاب‏هاى اصيل آسمانى خواهد بود، نه بر اساس كتاب‏هاى تحريف شده.
سه . به نظر مى‏رسد افزايش دانش و بينش عمومى، سياست برخورد منطقى و مسالمت‏آميز دولت مهدوى با پيروان ساير اديان، و آگاهى يافتن آنان از كتاب‏هاى اصيل و تحريف نشده خود، عواملى است كه سبب مى‏شوند به تدريج، همه يا اكثر قاطع پيروان اديان، به آيين اسلام ، گرايش پيدا كنند و همان طور كه در شمارى از احاديث آمده، دين اسلام در جهان ، فراگير شود و جامعه بشر به آرمان وحدت اديان ، دست يابد.۱

1.ر. ك: ص ۲۶۷ (وحدت و كثرت اديان در حكومت مهدوى).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
492

حكم كردن ميان آنان در امور زندگى و تربيت و تأديب در محيط خانواده باشد؛۱ امّا بايد گفت : اين احتمال علاوه بر اين كه خلاف ظاهرِ حديث است، اختصاصى به دولت امام مهدى عليه السلام ندارد.

۷ - ۸ . داورىِ ويژه براى پيروان اديان‏

بر پايه حديثى كه در علل الشرائع و الغيبة نعمانى از امام باقر عليه السلام نقل شده، يكى از سياست‏هاى قضايى دولت مهدوى ، اين است كه براى پيروان اديان آسمانى، بر اساس كتاب خودِ آنها داورى خواهد كرد. متن حديث ، اين است:
فَإِنَّما سُمِّىَ المَهدِىُّ لِأَنَّهُ يَهدى لِأَمرٍ خَفِىٍّ ، يَستَخرِجُ التَّوراةَ وَ سائِرَ كُتُبِ اللَّهِ مِن غارٍ بِأَنطاكِيَةَ ، فَيَحكُمُ بَينَ أهلِ التَّوراةِ بِالتَّوراةِ ، وَ بَينَ أهلِ الإِنجيلِ بِالإِنجيلِ ، وَ بَينَ أهلِ الزَّبورِ بِالزَّبورِ ، وَ بَينَ أهلِ الفُرقانِ بِالفُرقانِ .۲
از آن رو مهدى ناميده شده كه به امرى نهان ، راه‏نمايى مى‏كند ، تورات و ديگر كتاب‏هاى آسمانى را از غارى در انطاكيه بيرون مى‏كشد و ميان اهل تورات به تورات ، ميان اهل انجيل به انجيل ، ميان اهل زبور به زبور و ميان اهل فرقان (قرآن) به فرقان حكم مى‏كند .
نكات قابل توجّه در باره اين حديث ، عبارت اند از :
يك . اين سياست قضايى، در واقع ، همان سياست امير مؤمنان عليه السلام است كه در آغاز خلافت، ضمن يك سخنرانى اعلام فرمود:
أما وَاللَّهِ لَو ثُنِىَ لِىَ الوَسادِ لَحَكَمتُ بَينَ أهلِ التَّوراةِ بِتَوراتِهِم ، وَ بَينَ أهلِ الإِنجيلِ بِإِنجيلِهِم ، وَ أهلِ الزَّبورِ بِزَبورِهِم ، وَ أهلِ القُرآنِ بِقُرآنِهِم ، حَتّى‏ يَزهَرَ كُلُّ كِتابٍ مِن هذِهِ الكُتُبِ وَ يَقولُ : يا رَبِّ ، إنَّ عَلِيّاً قَضى‏ بِقَضائِكَ .۳

1.ر . ك : دليل تحرير الوسيله (الكلام فى مسألة ولاية الفقيه) : ج ۳ ص ۱۷۴ .

2.ر . ك : ص ۴۰۸ ح ۱۹۳۴ .

3.الإرشاد : ج ۱ ص ۳۴ ، التوحيد : ص ۳۰۵ ح ۱ ، الأمالي، صدوق : ص ۴۲۲ ح ۵۶۰ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۶۰۹ ح ۱۳۸ ، الاختصاص : ص ۲۳۵ ، روضة الواعظين : ص ۱۳۲ ، المناقب، ابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۸ كلّها نحوه ور . ك الفصول المختارة : ص ۲۲۲ وشرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۲۸۳ ح ۲۴۲ .

تعداد بازدید : 24494
صفحه از 505
پرینت  ارسال به