۳ - ۲ . ارزيابى احاديث
احاديث دسته اوّل - همان طور كه اشاره شد - فراواناند و از نظر سند نيز شمارى از آنها معتبرند؛۱ ليكن دسته دوم از احاديث ، نه فراواناند و نه از نظر سندى اعتبار دارند.
امّا حديثى كه در دسته سوم ذكر شده، از نظر سند ، بسيار ضعيف و مفاد ظاهرى آن نيز، غيرقابل قبول است؛ زيرا امكان ندارد كه امام عليه السلام چنين دستورى را صادر نمايد .
با تأمّل در اين احاديث ، در جمعبندى آنها مىتوان گفت: هر چند همان طور كه اشاره شد، مفاد برخى از اين احاديث ، غير قابل قبول است و به طور كلّى ، جزئيات مربوط به ساز و برگ نظامى قيام مهدوى، دليل قاطعى ندارد، ليكن بايد پذيرفت كه همه احاديثى كه جريان قيام مهدوى را گزارش كردهاند، بر اين معنا اتّفاق دارند كه تنها سلاح مورد استفاده در اين قيام ، «شمشير» است؛ امّا اين كه مقصود از به كارگيرى شمشير در اين قيام چيست، دو احتمال مطرح شده است:
احتمال اوّل اين كه «شمشير» ، در معناى حقيقى آن به كار رفته است. در اين صورت، اين سؤال پيش مىآيد كه چگونه مىتوان با استفاده از شمشير بر سلاحهاى پيشرفته مستكبران ، فائق آمد؟
در پاسخ اين سؤال نيز احتمالات مختلفى ذكر شده، مانند اين كه :
شمشير در قيام مهدوى ، قدرت خارق العادهاى پيدا مىكند، چنان كه در حديثى اشاره شد كه شمشير ياران امام مهدى عليه السلام از جنس آهنهاى معمولى نيست و قدرتى دارد كه مىتواند كوه را بشكافد۲،۳ يا اين كه آمده است شمشيرهاى آنان ،
1.ر. ك: ج ۹ ص ۹۹ (قاطعيت امام عليه السلام در رويارويى با مستكبران).
2.. بصائر الدرجات : ص ۴۹ ح ۴، بحار الأنوار، ج ۵۷ ص ۳۳۲ ح ۱۷ .
3.. بصائر الدرجات: ص ۴۹۰ ح ۴، بحار الأنوار، ج ۵۷ ص ۳۳۲ ح ۱۷ .