يُؤَدّيهِ إلَى الإِمامِ فى حالِ الهُدنَةِ ، فَإِذا ظَهَرَ القائِمُ عليه السلام فَليُوَطِّن نَفسَهُ عَلى أن تُؤخَذَ مِنهُ .۱
امير مؤمنان عليه السلام مىفرمود : «هر كس زمينى از مؤمنان را احيا كند ، براى اوست و مالياتش۲ را در روزگار صلح بايد به حاكم [مسلمانان] بپردازد و چون قائم ظهور كند ، خود را آماده كند كه [ممكن است] آن زمين از او گرفته شود» .
بىترديد، اين اقدام، نقش مؤثّرى در پيشگيرى از انباشته شدن ثروت و پديد آوردن عدالت اقتصادى خواهد داشت.
۱ - ۲ - ۳ . به كار گيرى اندوختههاى ثروتمندان
يكى از نخستين اقدامات امام مهدى عليه السلام در آغاز قيام، بهرهگيرى از اندوختههاى ثروتمندان، براى تأمين هزينههاى پيكار با ستمگران است . در حديثى كه با سندهاى معتبر از امام صادق عليه السلام نقل شده ، مىخوانيم:
مُوَسَّعٌ عَلى شيعَتِنا أن يُنفِقوا مِمّا فى أيديهِم بِالمَعروفِ ، فَإِذا قامَ قائِمُنا حَرَّمَ عَلى كُلِّ ذى كَنزٍ كَنزَهُ ، حَتّى يَأتِيَهُ بِهِ فَيَستَعينَ بِهِ عَلى عَدُوِّهِ ، وَ هُوَ قَولُ اللَّهِ عليهم السلام : «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ»۳ .۴
شيعيان ما مجازند آنچه را در اختيار دارند ، به نيكويى هزينه كنند ، و چون قائم ما قيام كند ، بر هر صاحب اندوختهاى ، اندوختهاش را حرام مىكند تا آن كه آن را براى قائم بياورد و او ، آن را عليه دشمنش به كار گيرد ، و آن ، همان سخن خداوند عليهم السلام است : «و كسانى را كه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا هزينه نمىكنند ، به عذابى دردناك ، بشارت بده» .