449
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

الف - برنامه‏ريزى جهت دستيابى به اطّلاعات و شناخت‏هاى لازم از تهديدهاى امنيتى و عوامل آنها؛
ب - برخوردارى از ابزارها و امكانات باز دارنده دشمن؛
ج - تقويت مادّى و معنوى نيروهاى مسلّح؛
د - برنامه‏ريزى جهت تبديل تهديدهاى امنيتى به فرصت؛
ه - اجتناب از درگيرى بدون ضرورت با دشمن؛
و - هشيارى در برابر توطئه‏هاى ضدّ امنيّتى؛
ز - رعايت ارزش‏هاى اخلاقى در كشف توطئه‏هاى ضدّ امنيّتى؛
ج - برخورد قاطع و ريشه‏اى با تهديدهاى امنيتى.
گفتنى است كه با توجّه به نقش زمان و مكان در سيره اهل بيت عليهم السلام ممكن است در برخى از موارد، سياست‏هاى حكومتى امام مهدى عليه السلام با سياست‏هاى پيامبر صلى اللّه عليه و آله و امام على عليه السلام متفاوت باشد؛ ليكن بى‏ترديد، اصول حاكم بر آنها، تفاوتى ندارند.

۳ - ۳ - بهداشت و درمان براى همه‏

بهداشت و درمان ، همانند امنيّت، از نيازهاى اوليّه و حياتى جامعه انسانى است. لذا در احاديث اهل بيت عليهم السلام اين دو نياز در كنار هم مورد توجّه قرار گرفته‏اند . در حديثى از پيامبر صلى اللّه عليه و آله آمده:
نِعمَتانِ مَكفورَتانِ :۱ الأَمنُ وَ العافِيَةُ .۲
دو نعمت‏اند كه قدرشان ناشناخته است : امنيّت و سلامت .

1.به علت غفلت مردم از عظمت اين دو نعمت ، قدرشناسى يا سپاس‏گزارى نمى‏شود (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۷۰) .

2.الخصال : ص ۳۴ ح ۵ (به نقل از اسماعيل بن مسلم از امام صادق عليه السلام از اجدادش عليهم السلام) ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۱۷۰ ح ۱ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
448

خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند ، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين، جانشين قرار دهد ، همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند ، جانشين قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است ، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمنى مبدّل گردانَد تا مرا عبادت كنند و چيزى را با من ، شريك نسازند» .
بر پايه حديثى ، امام صادق عليه السلام در تبيين اين آيه مى‏فرمايد :
نَزَلَت فِى القائِمِ وَ أَصحابِهِ .۱
در باره قائم و يارانش نازل شده است .
بنا بر اين، امنيّت فراگير در زمينه‏هاى مختلف فردى و اجتماعى، كه يكى از اهداف بزرگ رسالت انبيا و امامتِ اوصياى آنهاست، تنها در حكومت جهانى مهدوى كه آيينه تمام‏نماىِ حاكميت اسلام ناب است، تحقّق خواهد يافت.

در جامعه موعودِ مهدوى، نه تنها مردم از ستم كردن ديگران به آنها امنيّت دارند؛ بلكه از شرّ درندگان و گزندگان نيز در امان خواهند بود و حتّى در ميان حيوانات وحشى و اهلى نيز امنيّت برقرار مى‏شود، تا آن جا كه گرگ ، چوپانى مى‏كند!۲

۳ - ۲ - ۴ . سياست‏هاى امنيّتى‏

هر چند گزارش روشنى از پيشگويى‏هاى اهل بيت عليهم السلام در باره سياست‏هاى امنيّتى امام مهدى عليه السلام در دست نيست ؛ ولى با توجّه به اصل كلّى پيش‏گفته، سيره مهدوى هماهنگ با سيره نبوى و علوى است و سياست‏هاى امنيّتى حكومتى امام مهدى عليه السلام ، همان سياست‏هايى است كه پيامبر خدا و امير مؤمنان در دوران حاكميّت خود داشتند . برجسته‏ترين اين سياست‏ها به طور خلاصه،۳ عبارت‏اند از:

1.ر . ك : ص ۳۲۰ ح‏۱۸۳۲.

2.ر . ك : ص ۳۲۰ (گسترش امنيّت) .

3.براى آگاهى از مشروح سياست‏هاى امنيتى امام على عليه السلام ، ر. ك : دانش‏نامه امير المؤمنين عليه السلام : ج ۳ ص ۴۳۲ و ج ۴ ص ۲۵۷ (سياست‏هاى امنيتى) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23581
صفحه از 505
پرینت  ارسال به