447
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

المَظلومونَ مِن عِبادِكَ ، وَ تُقامَ المُعَطَّلَةُ مِن حُدودِكَ .۱
بار خدايا ! تو مى‏دانى كه آنچه از ما سر زد ، از سرِ قدرت‏طلبى يا براى به دست آوردن چيزى از دارايى بى‏ارزش دنيا نبود ؛ بلكه براى اين بود كه نشانه‏هاى دينت را باز گردانيم و در شهرهايت ، آبادانى پديدار سازيم تا بندگان ستم‏ديده‏ات در امنيّت باشند و احكامِ بر زمين مانده‏ات بر پا داشته شوند .

۳ - ۲ - ۲ . شهر نمونه در امنيّت‏

قرآن كريم، مركز طلوع خورشيد تابناك اسلام را «البلد الأمين ؛ شهر اَمن» ناميده و اسلام ، مقرّرات ويژه‏اى براى اجتناب از هر گونه نزاع، جنگ و خونريزى در اين سرزمين مقدّس ، وضع كرده است،۲ به گونه‏اى كه در اين شهر، نه تنها انسان‏ها ، بلكه حيوانات، پرندگان و گياهان نيز از امنيّت برخوردارند.
مى‏توان گفت: مكّه ، در حقيقت ، شهر نمونه اسلامى در امنيّت است و ديگر شهرهاى مسلمان‏نشين بايد از اين شهر نمونه و اُمّ القراى جهان اسلام، الگو بگيرند . مسلمانان بايد تلاش كنند تا ديگر بلاد اسلامى را از امنيّت لازم ، برخوردار نمايند، چنان كه در دوران حكومت مهدوى ، امنيّت كامل بر جهان ، حاكم خواهد شد.

۳ - ۲ - ۳ . نويد امنيّت فراگير

قرآن كريم ، يكى از بالاترين نويدهايى كه به جامعه برينِ ايمانى داده، دستيابى به امنيّتِ كامل فراگير است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيًْا .۳

1.نهج البلاغة : خطبه ۱۳۱، تحف العقول : ص ۲۳۹ (به نقل از امام حسين عليه السلام ، با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۱۱۱ ح ۹۴۹ ؛ تذكرة الخواص : ص ۱۲۰ (به نقل از عبد اللَّه بن صالح العجلى) .

2.براى اطّلاع از اين مقرّرات، به منافع فقهى مراجعه فرماييد.

3.نور : آيه ۵۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
446

هر گونه غِلّ (حسد، كينه و دشمنى) را از سينه آنها بر مى‏كَنيم ، در حالى كه برادرانه بر روى تخت‏ها در مقابل هم قرار گيرند»
.

۳ - ۲ . تأمينِ امنيّت فراگير

امنيّت، يكى از نيازهاى اوّليه و حياتى هر جامعه است كه در نظام الهى - سياسى اسلام، از اهمّيت و جايگاه ويژه‏اى برخوردار است.۱

۳ - ۲ - ۱ . پيوند امنيّت با فلسفه رسالت و امامت‏

پيوند امنيّت اجتماعى با فلسفه رسالت و امامت در احاديث اسلامى، حاكى از نقش اساسى آن در تحقّق آرمان‏هاى بلند نظام اسلامى است. در حديثى آمده كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در پاسخ به اين سؤال كه «خداوند براى چه تو را فرستاده؟» مى‏فرمايد :
بِأَن توصَلَ الأَرحامُ ، وَ تُحقَنَ الدِّماءُ ، وَ تُؤَمَّنَ السُّبُلُ ، وَ تُكسَرَ الأَوثانُ ، وَ يُعبَدَ اللَّهُ وَحدَهُ لا يُشرَكُ بِهِ شَي‏ءٌ .۲
[خداوند] براى پيوندِ خويشاوندان ، حفظ خون‏ها ، امنيّت راه‏ها ، شكستن بت‏ها و پرستش خداى يگانه و بى انباز [ ، مرا فرستاده است‏] .
همچنين، امام على عليه السلام اسلام را رمز امنيّت براى پيروان آن مى‏داند۳ و يكى از اهداف خود را از پذيرش زمامدارى ، تأمين امنيّت اجتماعى ذكر كرده است و مى‏فرمايد :
اللَّهُمَّ إنَّكَ تَعلَمُ أنَّهُ لَم يَكُنِ الَّذي كانَ مِنّا مُنافَسَةً في سُلطانٍ ، وَ لَا التِماسَ شَي‏ءٍ مِن فُضولِ الحُطامِ ، وَ لكِن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مِن دينِكَ، وَ نُظهِرَ الإِصلاحَ في بِلادِكَ، فَيَأمَنَ‏

1.براى آگاهى بيشتر از اهمّيت امنيّت از نگاه اسلام، ر . ك : دانش نامه قرآن و حديث : ج ۷ (امنيّت) .

2.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۵۳ ح ۱۷۰۱۳ ، مسند الشاميّين : ج ۲ ص ۳۰ ح ۸۶۳ ، تاريخ دمشق : ج ۴۶ ص ۲۶۲ .

3.الحمد للَّه الّذى شرع الإسلام... فجعله أمناً لمن علقه؛ ستايش ، ويژه خدايى است كه اسلام را تشريع فرمود... و آن را موجب امنيّت براى كسانى كه به آن تمسّك جويند، قرار داد (نهج البلاغة: خطبه ۱۰۵).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23679
صفحه از 505
پرینت  ارسال به