407
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۹۳۱. تفسير العيّاشى‏- به نقل از عبد الأعلى جبلى (/حلبى) - : امام باقر عليه السلام فرمود : «... و سپس به كوفه باز مى‏گردد و سيصد و ده و اندى مرد را به همه سو [براى اداره عالم ]روانه مى‏كند و بر شانه‏ها و سينه‏هايشان دست مى‏كشد و در هيچ حكمى [ و قضاوتى ]درنمى‏مانند» .۱

ر. ك: ص ۳۲۹ ح ۱۸۴۱.

۶ / ۶

ريشه‏كن ساختن رشوه‏

۱۹۳۲. الملاحم ، ابن منادى‏- با سندش به نقل از اصبغ بن نباته - : امير مؤمنان عليه السلام در كوفه سخنرانى كرد و خداى متعال را حمد و ثنا نمود و آن گاه فرمود : « ... بى‏ترديد، خداوند، خليفه‏اى را جانشين خواهد كرد كه بر هدايت، استوارگام مى‏ايستد و براى حكمش رشوه نمى‏گيرد و دعوتش به گاه فراخوان، تا دوردست‏ها مى‏رود و منافقان را از ميان مى‏برد و هر چند براى مؤمنان دير مى‏نمايد ؛ امّا على رغم ميل ناخشنودان ، مى‏آيد [و پرده غيبت مى‏درد] . ستايش به خداى جهانيان مى‏زيبد» .۲

۶ / ۷

قضاوت زنان در خانه‏ها

۱۹۳۳. الغيبة، نعمانى‏- با سندش به نقل از حمران بن اعين - : امام باقر عليه السلام فرمود : «گويى دينتان را مى‏بينم كه در خون خود غلتيده است و دست و پا مى‏زند و آن را جز مردى‏از ما خاندان پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، به شما باز نمى‏گرداند . او در هر سال، دو بار عطايتان مى‏دهد و در هر ماه، دو بار به شما روزى مى‏رساند و در روزگارش حكمت نصيبتان مى‏شود، تا آن جا كه زن در خانه‏اش به كتاب خداى متعال و سنّت پيامبر خدا ، حكم مى‏كند» .۳

1.تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۵۶ ح ۴۹ .

2.الملاحم، ابن المنادى : ص ۳۰۴ و۳۰۷ ح ۲۵۴ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۹۵ ح ۳۹۶۷۹ .

3.الغيبة، نعمانى : ص ۲۳۸ ح ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۵۲ ح ۱۰۶ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
406

۱۹۳۱. تفسير العيّاشي : عَن عَبدِ الأَعلَى الجَبَلِيِّ (الحَلَبِيِّ خ ل) قالَ : قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام :...ثم يَرجِعُ إلَى الكوفَةِ فَيَبعَثُ الثَّلاثَمِئَةِ وَالبِضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً إلى‏ الآفاقِ كُلِّها ، فَيَمسَحُ بَينَ أكتافِهِم وعَلى‏ صُدورِهِم ، فَلا يَتَعايَونَ في قَضاءٍ

راجع: ص ۳۲۶ ح ۱۸۴۲.

۶ / ۶

استئصال الرّشاء

۱۹۳۲. الملاحم لابن المنادي : بَلَغَني عَن إبراهيمَ بنِ سُلَيمانَ بنِ حَيّانَ بنِ مُسلِمِ بنِ هِلالٍ الدَّبّاسِ الكوفِيِّ ، قالَ : نَبَّأَ عَلِيُّ بنُ أسباطٍ المُقري ، قالَ : نَبَّأَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ العَبدِيُّ ، عَن سَعدٍ الإِسكافِيِّ ، عَنِ الأَصبَغِ بنِ نُباتَةَ ، قالَ : خَطَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِالكوفَةِ ، فَحَمِدَ اللَّهَ تَعالى‏ وأَثنى‏ عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : . . . لَيُستَخلِفَنَّ اللَّهُ خَليفَةً يَثبُتُ عَلَى الهُدى‏ ، ولا يَأخُذُ عَلى‏ حُكمِهِ الرّشاءَ ، إذا دَعا دَعَواتٍ بَعيداتِ المَدى‏ ، دامِغاتِ المُنافِقينَ ، فَارجأت عَنِ المُؤمِنينَ ، ألا إنَّ ذلِكَ كائِنٌ عَلى‏ رَغِم الرّاغِمينَ ، وَالحَمدُ للَّهِ‏ِ رَبِّ العالَمينَ .

۶ / ۷

قضاء المرأة في بيتها

۱۹۳۳. الغيبة للنعماني : أخبَرَنا أحمَدُ بنُ هَوذَةَ الباهِلِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا إبراهيمُ بنُ إسحاقَ النَّهاوَندِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَبدُ اللَّهِ بنُ حَمّادٍ الأَنصارِيُّ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ بُكَيرٍ ، عَن حُمرانَ بنِ أعيَنَ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام أنَّهُ قالَ :
كَأَنَّني بِدينِكُم هذا لا يَزالُ مُتَخَضخِضاً۱ يَفحَصُ بِدَمِهِ ، ثُمَّ لا يَرُدُّهُ عَلَيكُم إلّا رَجُلٌ مِنّا أهلَ البَيتِ ، فَيُعطيكُم فِي السَّنَةِ عَطاءَينِ ، ويَرزُقُكُم فِي الشَّهرِ رِزقَينِ ، وتُؤتَونَ الحِكمَةَ في زَمانِهِ ، حَتّى‏ إنَّ المَرأَةَ لَتَقضي في بَيتِها بِكِتابِ اللَّهِ تَعالى‏ وسُنَّةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله .

1.الخضخضة : التحريك ، متخضخضاً : أي متحرّكاً غير ثابت (انظر: النهاية : ج ۲ ص ۳۹ «خضخض») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23830
صفحه از 505
پرینت  ارسال به