387
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۹۱۵. الخصال‏- با سندش به نقل از على بن ابى حمزه - : امام صادق عليه السلام و امام كاظم عليه السلام فرمودند: «اگر امامِ قائم قيام كند، سه فرمان مى‏دهد كه هيچ كس پيش از او چنين فرمان‏هايى نداده است: پيرمرد زناكار را مى‏كشد و آن را كه زكات ندهد، مى‏كشد و برادر را از برادر در اظلّه‏۱ ارث مى‏دهد».۲

۱۹۱۶. الكافى‏- با سندش به نقل از ابان بن تغلب - : امام صادق عليه السلام به من فرمود: «دو خون در اسلام از جانب خداى - تبارك و تعالى - حلال است، كه هيچ كس در باره آن قضاوت نمى‏كند، تا زمانى كه خداى عليهم السلام قائمِ ما اهل بيت را مبعوث فرمايد. پس چون خداى عليهم السلام قائمِ ما اهل بيت را مبعوث كرد، او در باره آن دو به حكم خداى عليهم السلام حكومت مى‏كند: يكى زانى محصن است كه او را سنگسار مى‏سازد و ديگر مانع الزكات است كه گردنش را مى‏زند».۳

۶ / ۲

قضاوت به شيوه داوود و سليمان‏۸

۱۹۱۷. الكافى‏- با سندش به نقل از ابو عبيده - : امام باقر عليه السلام فرمود : «اى ابو عبيده! هنگامى كه قائم خاندان محمّد صلى اللّه عليه و آله قيام مى‏كند ، به شيوه داوود و سليمان قضاوت مى‏كند و بيّنه نمى‏طلبد» .۴

۱۹۱۸. كمال الدين‏- با سندش به نقل از ابان بن تغلب - : امام صادق عليه السلام فرمود : «در اين مسجدتان (مسجد مكّه) سيصد و سيزده مرد مى‏آيند كه مكّيان مى‏دانند پدران مكّيان و اجدادشان، و اجدادشان، آنها را به دنيا نياورده‏اند (/ اهل مكّه نيستند) . شمشيرهاى آنان به‏دوششان است و بر هر شمشير، كلمه‏اى نوشته شده كه هزار كلمه (حكمت) را مى‏گشايد و خداوند - تبارك و تعالى - بادى را مى‏فرستد كه در هر وادى ندا مى‏دهد : اين، مهدى عليه السلام است . به شيوه داوود و سليمان قضاوت مى‏كند و براى آن ، بيّنه نمى‏خواهد» .۵

1.شايد مقصود از «اظلّه» عالم ذَر باشد، چنان كه در احاديث از آن عالم، به «ظلال» و «اظلّه» تعبير شده است. بنا بر اين، معناى حديث، چنين است كه اشخاصى كه در آن عالم با يكديگر برادر بوده‏اند و خداوند در ميان آنان برادرى و محبّت قرار داده است، در زمان ظهور دولت مهدوى عليه السلام از يكديگر ارث مى‏برند و يا اين كه مقصود از «اظلّه»، سايه‏هاى اين عالم و كنايه از مسكن و خانه باشد؛ يعنى از خانه برادر سهمى هم به برادر مى‏دهد تا سايه‏سرى داشته باشد.

2.. الخصال: ص ۱۶۹ ح ۲۲۳، مختصر بصائر الدرجات: ص ۱۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۰۹ ح‏۲.

3.. الكافى : ج ۳ ص ۵۰۳ ح ۵ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۱ ح ۱۵۸۹ ، كمال الدين : ص ۶۷۱ ح ۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۳۷۱ ح ۱۶۲ .

4.الكافى : ج ۱ ص ۳۹۷ ح ۱ (با سند حسن مثل صحيح) ، بصائر الدرجات : ص ۲۵۹ ح ۵ (با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۸۵ ح ۲۸ .

5.كمال الدين : ص ۶۷۱ ح ۱۹ (با سند صحيح) ، الغيبة، نعمانى : ص ۳۱۳ ح ۵ (با عبارت مشابه) وص ۳۱۵ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۲۸۶ ح ۱۹. نيز ، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۸ ص ۲۸۶ ح ۱۵۹۴ (الخصال) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
386

۱۹۱۵. الخصال: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ الْقَاسِمِ الْعَلَوِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِمْرَانَ الْبَرْقِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْهَمْدَانِيُّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي الْحَسَنِ عليهما السلام قَالا : لَوْ قَدْ قَامَ الْقَائِمُ لَحَكَمَ بِثَلَاثٍ لَمْ يَحْكُمْ بِهَا أَحَدٌ قَبْلَهُ يَقْتُلُ الشَّيْخَ الزَّانِيَ وَ يَقْتُلُ مَانِعَ الزَّكَاةِ وَ يُوَرِّثُ الْأَخَ أَخَاهُ فِي الْأَظِلَّةِ.

۱۹۱۶. الكافي: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ : قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ : دَمَانِ فِي الْإِسْلَامِ حَلَالٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَقْضِي فِيهِمَا أَحَدٌ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَإِذَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَائِمَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ حَكَمَ فِيهِمَا بِحُكْمِ اللَّهِ لَا يُرِيدُ عَلَيْهِمَا بَيِّنَةً الزَّانِي الْمُحْصَنُ يَرْجُمُهُ وَ مَانِعُ الزَّكَاةِ يَضْرِبُ عُنُقَهُ.

۶ / ۲

القَضاءُ بِقضاءِ داودَ و سليمانَ عليهما السلام‏

۱۹۱۷. الكافي : عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ ، عَن أبيهِ ، عَنِ ابنِ أبي عُمَيرٍ ، عَن مَنصورٍ ، عَن فَضلٍ‏۱الأَعوَرِ ، عَن أبي عُبَيدَةَ الحَذّاءِ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام : يا أبا عُبَيدَةَ ، إذا قامَ قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ عليه السلام حَكَمَ بِحُكمِ داودَ وسُلَيمانَ لا يَسأَلُ بَيِّنَةً .

۱۹۱۸. كمال الدين : بِهذَا الإِسنادِ۲ عَن أبانِ بنِ تَغلِبَ ، قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام :
سَيأتي في مَسجِدِكُم ثَلاثُمِئَةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً - يَعني مَسجِدَ مَكَّةَ - يَعلَمُ أهلُ مَكَّةَ أنَّهُ لَم يَلِدهُم آباؤُهُم ولا أجدادُهُم ، عَلَيهِمُ السُّيوفُ ، مَكتوبٌ عَلى‏ كُلِّ سَيفٍ كَلِمَةٌ تَفتَحُ ألفَ كَلِمَةً ، فَيَبعَثُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى‏ ريحاً فَتُنادي بِكُلِّ وادٍ : هذَا المَهدِيُّ ، يَقضي بِقَضاءِ داوُدَ وسُلَيمانَ عليهما السلام (و) لا يُريدُ عَلَيهِ بَيِّنَةً .

1.الظاهر أنّه تصحيف، و الصحيح «فضيل الأعور» .

2.أي محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي اللّه عنه قال حدثنا محمّد بن الحسن الصفار عن يعقوب بن يزيد عن محمّد بن أبي عمير عن أبان بن عثمان .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23882
صفحه از 505
پرینت  ارسال به