327
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۸۳۹. الفتن‏- با سندش به نقل از ابو سعيد خدرى - : پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : «امّت به او پناه مى‏برد ، همان گونه كه زنبور به ملكه خود پناه مى‏برد . او زمين را از عدالت پر مى‏كند ، همان گونه كه از ستم پر شده است، تا آن جا كه مردم، مانند روزگار نخستينشان مى‏شوند . نه خفته‏اى را بيدار مى‏كند و نه خونى مى‏ريزد» .۱

۱۸۴۰. سنن ابن ماجة- با سندش به نقل از ابو امامه باهلى - : پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود : «عيسى بن مريم ميان امّتم، داورى دادگر و پيشوايى عدالت‏گستر است، صليب را خُرد مى‏كند و خوك را مى‏كُشد و ماليات مى‏گذارد و زكات را بر مى‏دارد و گوسفند و شترى به خاطر آن گرفته نمى‏شود و كينه و دشمنى، رخت بر مى‏بندند و زهر هر زهردارى گرفته مى‏شود، تا آن جا كه پسر بچّه ، دستش را در كام مار مى‏كند و به او زيانى نمى‏رسد و دختر بچّه ، شير را مى‏راند؛ امّا آن، آسيبى به او نمى‏زند، و گرگ در كنار گوسفندان، مانند سگ گلّه است و زمين مانند ظرف پر از آب ، از صلح و دوستى موج مى‏زند و همه يك‏پارچه مى‏شوند و كسى جز خداوند، عبادت و اطاعت نمى‏شود و جنگ، فروكش مى‏كند و فرمان‏روايى قريش به پايان مى‏رسد و زمين به سان تشت نقره ، درخشان و به سرسبزى روزگار آدم عليه السلام مى‏شود، تا آن جا كه گروهى بر يك خوشه انگور گرد مى‏آيند و سيرشان مى‏كند و گروهى بر يك انارفراهم مى‏آيند و سيرشان مى‏كند و يك گاو نر به فلان مقدار [اندك‏] و يك اسب با چند درهمِ كم‏ارزش معامله مى‏شود» .۲

1.الفتن : ج ۱ ص ۳۵۸ ح ۱۰۴۰؛ الملاحم و الفتن : ص ۱۴۷ ح ۱۷۸ .

2.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۳۵۹ و۱۳۶۲ ح ۴۰۷۷ ، تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۴۱۲ ، تاريخ دمشق : ج ۲ ص ۲۲۳ و۲۲۵ ح ۴۶۷ ، الفتن : ج ۲ ص ۵۶۶ ح ۱۵۸۹ ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۲۹۵ ح ۳۸۷۴۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
326

۱۸۳۹. الفتن : قالَ الوَليدُ : عَن أبي رافِعٍ إسماعيلَ بنِ رافِعٍ ، عَمَّن حَدَّثَهُ ، عَن أبي سَعيدٍ الخُدرِيِّ ، عَنِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله قالَ : تَأوي إلَيهِ اُمَّتُهُ كَما تَأوِي النَّحلَةُ يَعسوبَها ، يَملَأُ الأَرضَ عَدلاً كَما مُلِئَت جَوراً ، حَتّى‏ يَكونَ النّاسُ عَلى‏ مِثلِ أمرِهِمُ الأَوَّلِ لا يوقِظُ نائِماً ولا يُهَريقُ دَماً .

۱۸۴۰. سنن ابن ماجة : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، حَدَّثَنا عَبدُ الرَّحمنِ المُحارِبِيُّ ، عَن إسماعيلَ بنِ رافِعٍ ، أبي رافِعٍ ، عَن أبي زُرعَةَ الشَّيبانِيِّ يَحيَى بنِ أبي عَمرٍو ، عَن أبي اُمامَةَ الباهِلِيِّ ، قالَ : . . . قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله : فَيَكونُ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام في اُمَّتي حَكَماً عَدلاً ، وإماماً مُقسِطاً ، يَدُقُّ الصَّليبَ‏۱ ، ويَذبَحُ‏۲الخِنزيرَ ، ويَضَعُ الجِزيَةَ ، ويَترُكُ الصَّدَقَةَ ، فَلا يَسعى‏ عَلى‏ شاةٍ ولا بَعيرٍ ، وتُرفَعُ الشَّحناءُ وَالتَّباغُضُ ، وتُنزَعُ حُمَةُ۳ كُلِّ ذاتِ حُمَةٍ ، حَتّى‏ يَدخُلُ الوَليدُ يَدَهُ في فِي الحَيَّةِ فَلا تَضُرُّهُ ، وتَفِرُّ الوَليدَةُ الأَسَدَ فَلا يَضُرُّها ، ويَكونُ الذِّئبُ فِي الغَنَمِ كَأَنَّهُ كَلبُها ، وتُملَأُ الأَرضُ مِنَ السِّلمِ كَما يُملَأُ الإِناءُ مِنَ الماءِ ، وتَكونُ الكَلِمَةُ واحِدَةً ، فَلا يُعبَدُ إلَّا اللَّهُ ، وتَضَعُ الحَربُ أوزارَها ، وتُسلَبُ قُرَيشٌ مُلكَها ، وتَكونُ الأَرضُ كَفاثورِ۴الفِضَّةِ ، تُنبِتُ نَباتَها بِعَهدِ آدَمَ ، حَتّى‏ يَجتَمِعَ النَّفَرُ عَلَى القِطفِ‏۵مِنَ العِنَبِ فَيُشبِعُهُم ، ويَجتَمِعُ النَّفَرُ عَلَى الرُّمّانَةِ فَتُشبِعُهُم ، ويَكونُ الثَّورُ بِكَذا وكَذا مِنَ المالِ ، وتَكونُ الفَرَسُ بِالدُّرَيهِماتِ .

1.يذقّ الصليب ، أي يكسره ويرضّه (انظر : لسان العرب : ج ۱۰ ص ۱۰۰ «دفق») .

2.كذا ، وفي تفسير ابن كثير : «ويقتل الخنزير» ، وهو الأنسب بالمقام .

3.الحُمَة : بالتخفيف : السُمّ وقد يشدّد (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۶ «حمه») .

4.الفاثور : الخوان ، وقيل : هو طست من فضّة أو ذهب (النهاية : ج ۳ ص ۴۱۲ «فتر») .

5.القطف : العنقود ، وهو اسم لكلّ ما يقطف (النهاية : ج ۴ ص ۸۴ «قطف»).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24524
صفحه از 505
پرینت  ارسال به