معناست كه زمام حكومت ، در دست مؤمنان صالح است و چهره عمومى جامعه ، خالى از شرك است. انتهاى اين آيه شريف كه فرموده : «هر كس كفر و ناسپاسى بورزد ، از فاسقان و نافرمانان خواهد بود»، به اين معناست كه ممكن است كسانى نيز در همان زمان يافت شوند كه وصف كفر و فسق ، سزاوارشان باشد و چنين نيست كه فقط صالحان بر روى زمين زندگى كنند.
۴. تشابه سيره امام مهدى با سيره پيامبر
روش و سيره امام زمان عليه السلام مشابه سيره پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است. ايشان در دعوت به اسلام ، از حكمت و اندرزهاى نيك ، استفاده مىكرد، چنان كه قرآن كريم ، اين شيوه را به ايشان تعليم داده بود :
«ادعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتى هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ .۱
مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت بخوان و با بهترين شيوه با آنان ، مجادله كن ؛ زيرا پروردگار تو به كسانى كه از راه او منحرف شدهاند ، آگاهتر است و هدايتيافتگان را بهتر مىشناسد» .
امّا در جايى كه شيوه حكمت و اندرز و استدلال ، پاسخگو نيست، نوبت به روشهاى ديگر ، همچون مباهله مىرسد. قرآن كريم مىفرمايد:
«فَمَن حَاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَ أَبناءَكُم وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُم وَ أَنفُسَنا وَ أَنفُسَكُمثُمَّ نَب تَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَى الكاذِبينَ .۲
از آن پس كه به آگاهى رسيدهاى، هر كس كه در باره او با تو مجادله كند، بگو: بياييد تا ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را، ما زنان خود را و شما زنان خود را، ما برادران