297
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

زُراره از امام صادق عليه السلام در باره سيره امام زمان عليه السلام مى‏پرسد. ظاهراً او نيز شنيده است كه سيره ايشان ، مانند سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله است. اين موضوع را با امام عليه السلام در ميان مى‏گذارد و با پاسخ محكم ايشان مواجه مى‏شود كه فرمود: «هيهات ، هيهات ! به سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله رفتار نمى‏كند» . وى علّت را مى‏پرسد. امام عليه السلام پاسخ مى‏دهد: «زيرا پيامبر صلى اللّه عليه و آله در ميان امّتش با امتنان رفتار كرد و با آنان ، الفت گرفت. قائم عليه السلام با قتل رفتار مى‏كند. در دستور العملى كه به همراه دارد ، درج شده كه بكُشد و توبه كسى را نپذيرد. واى بر كسى كه در برابر او بايستد !» .۱
همچنين در سندى ديگر ، محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السلام روايت مى‏كند كه ايشان فرمودند: «اگر مردم مى‏دانستند كه قائم عليه السلام هنگام خروجش چه مى‏كند، بيشتر آنها دلشان مى‏خواست كه اصلاً او را نمى‏ديدند؛ زيرا بسيار مى‏كُشد» .۲
با اين اوصاف ، نمى‏توان پذيرفت كه امام زمان عليه السلام همان نرمش پيامبر صلى اللّه عليه و آله را دارد و اجازه مى‏دهد مخالفانش در پرتو حكومتش به راحتى زندگى كنند و بر آيين خويش باشند. لازمه اين برخورد ، اين است كه هر كس به ايشان ايمان نياورَد، نابود مى‏شود و اين ، به معناى وحدت انحصارى دين اسلام و از بين رفتن همه اديان ديگر، اعم از اديان آسمانى و اديان غير آسمانى است.

۳. الزام و اجبار به تغييردين‏

برخى بر اين باورند كه بر اساس احاديث ، در جامعه مهدوى ، دين ، اجبارى مى‏شود؛ يعنى اگر كسى با رغبت ايمان آورَد ، بهتر است؛ امّا اگر چنين نشد ، به زور شمشير بايد اسلام بياورد؛ وگر نه مجازات شده و گردن زده مى‏شود.
اين گروه ، نظر خود را مستند به حديثى مى‏كنند كه در تفسير العيّاشى ، از طريق‏

1.الغيبة ، نعمانى: ۲۳۱ .

2.همان : ص ۲۳۳.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
296

مؤمنان عليه السلام را مى‏آورد كه اين وضع تا جامعه مهدوى ادامه خواهد داشت تا اين كه در آن زمانِ جهالت و ديوانگى، خداوند ، مردى را بر مى‏انگيزانَد و با فرشتگان و آيات الهى يارى‏اش مى‏كند. تنها در اين زمان است كه اسلام ، پيروز مى‏شود و همه اهل زمين با رغبت يا با اكراه ، به دين حق در مى‏آيند و كافرى نمى‏ماند ، جز اين كه ايمان مى‏آورد و ... .۱
در حديث پيش‏گفته نقل شده از مُفضّل ، امام صادق عليه السلام با تعبير «لَيُرفَعُ عَنِ المِلَلِ وَ الْأَدْيَانِ الاِختِلافُ وَ يَكُونُ الدِّينُ كُلُّهُ وَاحِداً» به برطرف شدن اختلافات و وحدت يافتن دين ، اشاره مى‏شود.۲
از مجموع اين احاديث ، چنين بر مى‏آيد كه در حكومت مهدوى ، اسلام ، دين حاكم و مسلّط در تمام دنيا شده ، به چشم مى‏آيد و نداى آن ، صبح و شام به گوش همه مى‏رسد و مردم به اين دين مى‏گِروند. همچنين نفى شرك و كفر نيز از آنها قابل استنباط است.

۲. تفاوت سيره امام زمان با سيره پيامبر

در مجموعه احاديثى كه از سيره امام زمان عليه السلام ياد كرده‏اند، مواردى هست كه بر سختگيرى ايشان و تفاوت سيره امام با سيره اجداد بزرگوارش دلالت دارد. گزارش‏هايى كه از سيره پيامبر صلى اللّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام در جنگ به ما رسيده ، حاكى از آن است كه آن بزرگواران تا جايى كه مى‏شده ، سعى مى‏كرده‏اند با عفو و اغماض ، برخورد كنند و كمتر به جنگ و خون‏ريزى مى‏پرداختند؛ امّا همان‏طور كه ميان عوام شهرت دارد، در برخى احاديث مى‏خوانيم كه امام زمان عليه السلام سيره‏اى متفاوت دارد و جنگ و خون‏ريزى به راه مى‏اندازد.

1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۲۹۱.

2.مختصر البصائر: ص ۴۳۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23826
صفحه از 505
پرینت  ارسال به