اهل ملّتى باقى نمىمانَد ، مگر اين كه داخل در اسلام مىشود.۱
شيخ مفيد نيز با عبارت «وَ لَم يَبقَ أَهلُ دِينٍ حَتَّى يُظهِرُوا الْإِسْلامَ وَ يَعْتَرِفُوا بِالْإِيمَانِ» ، داخل شدن همه پيروان اديان ديگر در اسلام را بيان مىكند.۲
سيّد رضى از مسند ابن حنبل ، اين فرموده پيامبر صلى اللّه عليه و آله را مىآورد كه با بيانى زيبا و استعارى مىفرمايد:
لَيَدخُلَنَ هَذَا الدِّينُ عَلَى مَا دَخَلَ عَلَيهِ اللَّيلُ؛۳
اين دين (اسلام) به هر جا كه شب [و روز] دارد، وارد مىشود.
عيّاشى ، شبيه همين تعبير را به نقل زُراره از امام صادق عليه السلام مىآورد كه در آن ، تنها به جاى «لَيَدخُلَنَّ ...» ، تعبير «لَيَبلُغَنَّ دِينُ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله »۴ به كار رفته است.
طبرى ، تعبير «حَتَّى لا يُرَى إِلّا دينُ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله ؛ تا آن كه جز دين محمّد صلى اللّه عليه و آله ديده نمىشود» را از طريق ابو جارود از امام صادق عليه السلام نقل مىكند.۵
عيّاشى هم شبيه همين تعابير را نقل مىكند و افزون بر اينها اين فرموده امام باقر عليه السلام را نيز مىآورد كه :
يُقَاتِلُونَ وَ اللَّهِ حَتَّى يُوَحَّدَ اللَّهُ وَ لا يُشرَكَ بِهِ شَىءٌ.۶
به خدا تا جايى مىجنگند كه خدا را يكى بدانند و هيچ شركى به او نورزند.
طَبرِسى حديثى را مىآورد كه گفتگوى ياران امام حسن عليه السلام با ايشان پس از زخمى شدن در آن نقل شده است . در آن جا به امام عليه السلام اشكال مىگيرند و از ايشان مىپرسند كه : چرا مردم اين قدر متحيّرند؟ امام عليه السلام در پاسخ ، فرموده پدرش امير
1.بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۶۱.
2.الإرشاد: ج ۲ ص ۳۸۴ .
3.المَجازات النبوية: ص ۳۷۴، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۰۳ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۲۶۷ ح ۱۳۴۵ . در اين دو منبع ، تعبير : «ليبلغنّ هذا الأمر» وجود دارد كه با حديث امام صادق عليه السلام سازگارتر است.
4.تفسير العيّاشى: ج ۲ ص ۵۶ ، بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۵۵ .
5.دلائل الإمامة: ۴۵۶ ، الغيبة ، طوسى: ص ۴۷۴ .
6.تفسير العيّاشى: ج ۲ ص ۶۱ ، بحار الأنوار: ج ۵۲ ص ۳۴۵ .