كرد، ايشان نيز آنچه (يعنى بدعتهايى) را كه پيش از ظهورشان است، باطل مىكند و عدل را جارى مىسازد .۱
نعمانى ، حديثى از امام باقر عليه السلام مىآورد كه در آن با تعبير «كما صنع رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله » ، رفتار قائم عليه السلام را مشابه رفتار پيامبر صلى اللّه عليه و آله در تخريب مظاهر شرك و كفر و بدعتها بيان مىكند.۲ روايت ابو بصير از امام صادق عليه السلام هم در بحث همزيستى مسالمتآميز گذشت كه در آن از تعبير «يُسَالِمُهُم كَمَا سَالَمَهُم رَسُولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله » ۳استفاده شده بود.۴
بنا بر اين، امام زمان عليه السلام نيز مانند پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، در زمينه دعوت به اسلام با استدلال و احتجاج نيكو و هدايتگرى عمل مىكنند.
۲. گرفتن جزيه از اهل كتاب در جامعه مهدوى
جزيه ، ماليات ويژه اهل كتاب است. مسلمانان ، چند نوع ماليات دارند كه به حاكم اسلامى پرداخت مىكنند. خمس، زكات و فطريه ، مالياتهايى است كه مسلمانان ، پرداخت مىكنند. بديهى است كه هر كس در هر جامعهاى زندگى مىكند ، از امتيازاتى كه آن جامعه برايش فراهم كرده ، بهرهمند مىشود. اين امتيازات ، شامل امنيّت، رفاه، برخوردارى از خدمات حكومت و مانند آن است. نمىشود كه در جامعه اسلامى ، مسلمانان ، هزينههاى اداره جامعه را بدهند؛ امّا اهل كتاب ، چيزى پرداخت نكنند و از مواهب جامعه نيز بهره ببرند. جزيه ، جبرانكننده بخشى از هزينههاى جامعه اسلامى براى اهل كتاب است. قرآن كريم ، در اين باره چنين حكم مىكند:
1.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۵۴ .
2.ر. ك: ج ۴ ص ۲۶ ح ۱۷۰۳ .
3.المزار الكبير: ص ۱۳۵ ح ۷ .
4.براى ديدن احاديث بيشتر در اين بحث ، ر. ك : همين دانشنامه : ص ۴۱۳ (شيوه زندگى شخصى اهل بيت عليهم السلام) و ص ۴۱۶ (شيوه زندگى پيشوايان عدل) .