281
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

كسانى هستند كه واقعاً پيرو و تسليم ايشان باشند و تنها گروهى از مسيحيان و نيز مسلمانان واقعى را در بر مى‏گيرد.۱

۳. استمرار كيفر يهوديان تا قيامت‏

خدواند متعال ، در قرآن كريم اعلام مى‏كند كه كسى را بر يهوديان پيمان‏شكن بر مى‏انگيزد كه تا قيامت ، عذابى سخت به آنان بچشاند:
«وَ إِذ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبعَثَنَّ عَلَيهِم إِلى يَومِ القِيامَةِ مَن يَسُومُهُم سُوءَ العَذابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَريعُ العِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحيمٌ .۲
و پروردگار تو اعلام كرد كه كسى را بر آنان بگمارد كه تا روز قيامت ، به عذابى ناگوار معذّبشان گردانَد. هرآينه پروردگار تو ، زود عقوبت مى‏كند و نيز آمرزنده و مهربان است» .
برخى مفسّران ، اين آيه را ناظر به عذاب دنيوى قوم يهود مى‏دانند و از جمله در باره آن آمده است :
اين آيات ، در حقيقت ، اشاره به قسمتى از كيفرهاى دنيوى آن جمع از يهود است كه در برابر فرمان‏هاى الهى ، قد علم كردند و حقّ و عدالت و درستى را به زير پا گذاردند ... . از اين آيه استفاده مى‏شود كه اين گروه سركش، هرگز روى آرامشِ كامل نخواهند ديد و هر چند براى خود ، حكومت و دولتى تأسيس كنند، باز تحت فشار و در ناراحتى مداوم خواهند بود، مگر اين كه به راستى، روش خود را تغيير

1.عموم مفسّران ، چنين تفسيرى دارند. شيخ طوسى در تفسيرش از حسن و قتاده و ربيع ، همين معنا را نقل مى‏كند و خود نيز آن را مى‏پذيرد: (التبيان فى تفسير القرآن : ج ۲ ص ۴۷). ديگران نيز چنين نظر مى‏دهند؛ مانند: علّامه طباطبايى در الميزان فى تفسير القرآن : ج ۳ ص ۲۰ ، عاملى در الوجيز فى تفسير القرآن العزيز: ج ۱ ص‏۲۴۱ ، موسوى سبزوارى در مواهب الرحمان فى تفسير القرآن : ج ۵ ص ۳۲ ، طبرسى در مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۵ ، فيض كاشانى در تفسير الصافى : ج ۱ ص ۳۴ ، طبرى در جامع البيان فى تفسير القرآن: ج ۳ ص ۲۰ ، ابن ابى حاتم در تفسير القرآن العظيم : ج ۲ ص ۶۶ ، فخر رازى در مفاتيح الغيب : ج ۸ ص ۲۳ ، ميبدى در كشف الأسرار و عدّة الأبرار : ج ۲ ص ۱۳ و ... .

2.اعراف: آيه ۱۶۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
280

كفر مى‏ورزند، نجات مى‏دهد و پيروانت را تا روز قيامت ، برتر از اين كفّار قرار مى‏دهد:
«إِذ قالَ اللَّهُ يا عيسى إِنِّى‏مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى يَومِ القِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرجِعُكُم فَأَحكُمُ بَينَكُم فيما كُنتُم فيهِ تَختَلِفُونَ .۱
آن گاه خدا گفت: اى عيسى ! من تو را مى‏ميرانم و به سوى خود بر مى‏گزينم و از كافران ، دور مى‏سازم و تا روز قيامت ، آنان را كه از تو پيروى كنند ، فراز كافران قرار خواهم داد. سپس بازگشت همه شما به سوى من است و من در آنچه اختلاف مى‏كرديد ، ميانتان حكم مى‏كنم» .
بسيارى از مفسّران معتقدند كه وعده خداوند نسبت به برترى پيروان عيسى عليه السلام بر منكران نبوّتش تا پايان دنيا ادامه خواهد داشت؛۲ يعنى بايد كسانى ديگر تا روز قيامت باشند كه منكر رسالت عيسى عليه السلام هستند و اين ، اثبات كننده وجود اديان ديگر در جامعه مهدوى است. با توجّه به اين كه تقريباً تمام مفسّرانى كه متعرّض تعيين مصداق كافران به عيسى عليه السلام شده‏اند، آنها را تكذيب‏كنندگان يهود مى‏دانند ،۳اديانى كه ممكن است باقى بمانند ، از سنخ اهل كتاب اند و شامل اديان غير آسمانى نمى‏شوند.
در عين حال ، بايد توجّه داشت كه مراد از پيروان عيسى عليه السلام كسانى نيستند كه صرفاً نام ايشان را بر خود نهاده‏اند و در عمل ، تسليم دستورهاى وى نيستند؛ بلكه‏

1.آل عمران: آيه ۵۵ .

2.مانند علّامه طباطبايى در الميزان فى تفسير القرآن: ج ۳ ص ۲۰۸ ، سمعانى در تفسير السمعانى: ج ۱ ص ۳۲۴ ، ابن تيميّه در دقائق التفسير : ج ۱ ص ۳۱۱ ، ابن عطيّه اندلسى در المحرز الوجيز فى تفسير الكتاب العزيز: ج ۱ ص ۴۴۴ ، البغوى در معالم التنزيل فى تفسير القرآن: ج ۱ ص ۴۴۸ ، مكارم شيرازى در تفسير نمونه: ج ۲ ص ۴۳۲ و ... .

3.براى نمونه ، ر . ك : الميزان فى تفسير القرآن: ج ۳ ص ۲۱۰ ، الصافى: ج ۱ ص ۳۴۱ ، التبيان فى تفسير القرآن: ج ۲ ص ۴۷۸ ، مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۵۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23853
صفحه از 505
پرینت  ارسال به