279
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

«وَ قالَتِ اليَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغلُولَةٌ غُلَّت أَيديهِم وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَل يَداهُ مَبسُوطَتانِ يُنفِقُ كَيفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنهُم ما أُنزِلَ إِلَيكَ مِن رَبِّكَ طُغياناً وَ كُفراً وَ أَلقَينا بَينَهُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ إِلى يَومِ القِيامَةِ كُلَّما أَوقَدُوا ناراً لِلحَربِ أَطفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسعَونَ فِى‏الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ .۱
يهود گفتند كه دست خدا ، بسته است. دست‏هاى خودشان بسته باد ! و بدين سخن كه گفتند ، ملعون شدند. دست‏هاى خدا ، گشاده است. به هر سان كه بخواهد ، روزى مى‏دهد. و آنچه بر تو از جانب پروردگارت نازل شده است، به طغيان و كفرِ بيشترشان ، خواهد افزود. ما تا روز قيامت ، ميانشان دشمنى و كينه افكنده‏ايم. هر گاه آتش جنگ را افروختند ، خدا خاموشش ساخت. آنان در روى زمين به فساد مى‏كوشند، و خدا ، مفسدان را دوست ندارد» .
از عبارت «فَأَغرَينَا بَينَهُمُ العَدَاوَةَ وَالبَغضَاء إِلَى يومِ القِيامَةِ» در مورد مسيحيان و نيز از عبارت «وَ أَلقَينا بَينَهُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ إِلى يَومِ القِيامَةِ» در مورد يهوديان ، استفاده مى‏شود كه شمارى از آنان، تا روز قيامت خواهند بود ؛ اگر چه به دليل اعمالشان، ميان خودشان تا روز قيامت، همواره دشمنى‏است.۲

۲. برترى پيروان واقعى عيسى عليه السلام بر كافران و يهوديان تا قيامت‏

قرآن كريم به توطئه يهوديان در كشتن عيسى عليه السلام اشاره مى‏كند و خطاب به ايشان مى‏گويد كه خداوند ، تو را از دست كافران، يعنى يهوديانى كه نسبت به رسالت تو

1.مائده: آيه ۶۴ .

2.در باره نوع دشمنى و چگونگى آن ، اقوال مختلفى وجود دارد . مرحوم طَبرِسى از حسن، مجاهد و جمعى ديگر از مفسّران نقل مى‏كند كه مراد ، دشمنى ميان بهوديان و نصاراست. همچنين گفته ربيع و زجاج و طبرى را نيز آورده كه گفته‏اند : مراد ، دشمنى ميان طوايف مسيحيان و نيز طوايف يهوديان است (مجمع البيان: ج ۳ ص ۲۶۸ و ۳۴۰) . قول دوم ، درست‏تر است؛ زيرا در اين آيه ، تنها نام مسيحيان آمده و گفته شده كه بين آنها دشمنى است و در آيه ديگر ، تنها نام يهوديان آمده و از دشمنى بين آنها خبر داده شده است. معلوم مى‏شود كه دشمنى بين طوايف هر يك از اين دو دين ، به طور جداگانه است، نه دشمنى بين پيروانِ يكى با پيروان دين ديگر. طَبرِسى نيز قول دوم را قوى‏تر مى‏داند.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
278

دوست دارد».۱
سيره امير مؤمنان عليه السلام نيز اين شيوه برخورد را تأييد مى‏كند. ايشان در بخشى از اين فرمان به مالك اشتر، در استقبال از صلح مى‏فرمايد:
و از صلحى كه دشمن ، تو را بدان فرا خوانْد و رضاى خداوند در آن بود، روى متاب كه آشتى به سربازان تو آسايش رسانَد و از اندوه برَهانَد و شهرهايت ايمن مانَد.۲

ب - ادلّه خاصّ قرآنى‏

۱. حكايت قرآن از بقاى دشمنى بين يهوديان و نيز بين نصارا تا روز قيامت‏

از برخى آيات قرآن بر مى‏آيد كه شمارى از يهوديان و مسيحيان، همچنان بر دين خود ، باقى مى‏مانند. در مورد مسيحيان مى‏خوانيم:
«وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذنا ميثاقَهُم فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغرَينا بَينَهُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ إِلى يَومِ القِيامَةِ وَ سَوفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصنَعُونَ .۳
و از كسانى كه گفتند كه ما نصرانى هستيم ، پيمان گرفتيم. پس قسمتى از اندرزهايى را كه به آنها داده بوديم ، فراموش كردند . ما نيز ميان آنها تا روز قيامت ، كينه و دشمنى افكنديم. به زودى خداوند ، آنان را از كارهايى كه مى‏كنند ، آگاه خواهد ساخت» .
در باره يهوديان نيز چنين مى‏خوانيم:

1.به گفته طَبرِسى ، برخى مفسّران اهل سنّت ، همچون قتاده و ابن عبّاس ، اين آيه را به سبب آيه ۵ سوره توبه منسوخ مى‏دانند؛ ليكن از طريق اهل بيت عليهم السلام چيزى در اين خصوص نرسيده است. وانگهى، به اجماع علما و مفسّران ، نيكى كردن به كفّار، حتّى كسانى كه در دار الحرب هستند، مانعى ندارد. آنچه منع شده است، دادن زكات و فطريه به آنهاست (التبيان فى تفسير القرآن: ج ۳ ص ۵۸۳) .

2.«وَ لا تَدفَعَنَّ صُلحا دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ وَ للّهِ‏ِ فيهِ رِضَىً ، فَإِنَّ فِى الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ ، وَ راحَةً مِن هُمومِكَ ، وَ أمنا لِبِلادِكَ» (نهج البلاغة : نامه ۵۳) .

3.مائده : آيه ۱۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23590
صفحه از 505
پرینت  ارسال به