277
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

پيمان‏هاى صلح در اين زمينه پايبند باشند» .«إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ المُشرِكِينَ ثمُ‏َّ لَم‏يَنقُصُوكُم شَيًْا وَ لَمْ يُظَاهِرُواْ عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلىَ مُدَّتهِِمْ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَّقِينَ»۱.
مگر آن مشركانى كه با آنان پيمان بسته‏ايد، و چيزى از [تعهّدات خود نسبت به ]شما فروگذار نكرده، و كسى را بر ضدّ شما پشتيبانى ننموده‏اند. پس پيمان اينان را تا [پايان ]مدّتشان تمام كنيد ؛ چرا كه خدا پرهيزگاران را دوست دارد .
جالب اين است كه به گفته مقاتل بن سليمان بلخى ، همين آيه چهار سوره توبه در شأن همين نُه تنى نازل شده كه در آيه مورد بحث ما به آن اشاره رفته است.۲
در عين حال ، قرآن كريم ، بلا فاصله هشدار مى‏دهد كه اگر در باره كسى يا گروهى احتمال فتنه‏گرى يا حيله و مانند آن برود، مسلمانان بايد به‏هوش باشند و فريب پيشنهاد صلح آنها را نخورند.۳
در سوره ممتحنه نيز به مسلمانان اجازه داده شده كه با مخالفانى كه سرِ جنگ و ستيز با مسلمانان ندارند و ظلمى به آنها نكرده‏اند، صلح و دوستى داشته باشند:
« لا يَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَم يُقاتِلُوكُم فِى الدِّينِ وَ لَم يُخرِجُوكُم مِن دِيارِكُم أَن تَبَرُّوهُم وَ تُقسِطُوا إِلَيهِم إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُقسِطينَ . ۴
خدا شما را از نيكى كردن و عدالت ورزيدن با آنانى كه با شما در دين نجنگيده‏اند و از سرزمينتان بيرون نرانده‏اند، باز نمى‏دارد. خدا ، كسانى را كه به عدالت رفتار مى‏كنند ،

1.توبه: آيه ۴ .

2.تفسير مقاتل بن سليمان: ج ۱ ص ۳۹۵.

3.«سَتَجِدُونَ آخَرينَ يُريدُونَ أَن يَأمَنُوكُم وَ يَأمَنُوا قَومَهُم كُلَّما رُدُّوا إِلَى الفِتنَةِ أُركِسُوا فيها فَإِن لَم يَعتَزِلُوكُم وَ يُلقُوا إِلَيكُمُ السَّلَمَ وَ يَكُفُّوا أَيدِيَهُم فَخُذُوهُم وَ اقتُلُوهُم حَيثُ ثَقِفتُمُوهُم وَ أُولئِكُم جَعَلنا لَكُم عَلَيهِم سُلطاناً مُبيناً ؛ گروه ديگرى را خواهيد يافت كه مى‏خواهند از شما و قوم خود در امان باشند . اينان ، هر گاه كه به كفر دعوت شوند ، بدان باز گردند. پس اگر خود را به كنارى نكشند و صلح نكنند و از اعمال خويش ، باز نايستند ، آنان را هر جا كه يافتيد ، بگيريد و بكُشيد كه شما را بر آنان تسلّطى آشكار داده‏ايم» (نساء: آيه ۹۱) .

4.ممتحنه: آيه ۸ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
276

اين دسته را مفسّران نام برده‏اند. برخى‏۱ آنان را از طايفه خُزاعه مى‏دانند كه از جمله آنها هلال بن عويمر اَسلمى، و سراقة بن مالك بن جَشْم و بنو مَدلج و بنو جذيم هستند. برخى‏۲ مى‏گويند بنو مدلج و برخى مى‏گويند۳طايفه اَشجَع به سردگى مسعود بن دخيله - كه هفتصد نفر بودند - ، به نزديكى مدينه آمدند و اظهار داشتند آمده‏ايم با محمّد صلى اللّه عليه و آله قرارداد ترك مخاصمه ببنديم. پيامبر صلى اللّه عليه و آله از اين پيشنهاد ، شديداً استقبال نمود و دستور داد مقدار زيادى خرما براى آنها هديه بردند و آيه ياد شده در اين باره نازل شد.۴ از اين برخورد ، روش قرآن در برابر مخالفان ، روشن مى‏شود كه اصل را بر صلح‏طلبى گذاشته است.
به اعتقاد تعدادى از مفسّران ، از جمله ربيع، عَكرِمه، قُتاده، ابن زيد و حسن ، اين آيه با آيه پنجم از سوره توبه ، نسخ شده است.۵ در آن آيه ، دستور كلّى به گرفتن و زير فشار قرار دادن مشركان ، داده شده است:
«فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشهُْرُ الحُْرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُم وَ خُذُوهُم وَ احصُرُوهُم وَ اقعُدُوا لَهُم كُلَّ مَرصَدٍ فَإِن تَابُوا وَ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّكَوةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُم إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ .۶
امّا اگر به آيه قبل آن مراجعه شود، احتمال مى‏رود كه كه نسخى در كار نباشد و همچنان صلح كردن با مخالفان، حتّى با مشركان ، در دستور كار مسلمانان است و بايد به

1.مقاتل در تفسير مقاتل بن سليمان: ج ۱ ص ۳۹۶.

2.عاملى در الوجيز فى تفسير القرآن العزيز: ج ۱ ص ۳۳۲.

3.دخيل در الوجيز فى تفسير القرآن العزيز : ج ۱ ص ۱۲۱ . هر دو تفسير با يك نام و نويسندگانى شيعى دارد. دخيل الوجيز خود را در قرن چهاردهم نوشته و عاملى الوجيزش را در قرن يازدهم هجرى به نگارش در آورده است .

4.در برخى تفاسير از گروه‏هاى ديگرى نيز نام برده شده است.

5.التبيان فى تفسير القرآن: ج ۳ ص‏۲۸۷ . عاملى نيز در الوجيز فى تفسير القرآن العزيز (ج ۱ ص ۳۳۲) چنين نظرى دارد.

6.توبه: آيه ۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23909
صفحه از 505
پرینت  ارسال به