اديان ، بيان مىكند و مىفرمايد تا جايى كه با شما سرِ جنگ ندارند و حقّ شما را از بين نمىبرند، با آنها بسازيد و حتّى به آنها نيكى كنيد:
«لا يَنهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَم يُقاتِلُوكُم فِى الدِّينِ وَ لَم يُخرِجُوكُم مِن دِيارِكُم أَن تَبَرُّوهُم وَ تُقسِطُوا إِلَيهِم إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُقسِطينَ .۱
خدا ، شما را از نيكى كردن و عدالتورزيدن با آنان كه با شما در دين نجنگيدهاند و از سرزمينتان بيرون نراندهاند، باز نمىدارد. خدا ، كسانى را كه به عدالت رفتار مىكنند ، دوست دارد» .
۴. قرآن كريم و استقبال از پيشنهاد صلح
خداوند متعال در قرآن كريم ، اصل اوّلى را بر صلحطلبى قرار داده است و جنگ و جهاد را مخصوص جايى مىداند كه امكان صلح نباشد يا قصد فتنهگرى يا ظلم و تعدّى باشد. صلحطلبى اسلام تا جايى پيش رفته كه شامل مشركان نيز شده است، گو اين كه در اين مورد ، شرايط سختترى وجود دارد. براى نمونه در قرآن كريم آمده :
«إِلاَّ الَّذينَ يَصِلُونَ إِلى قَومٍ بَينَكُم وَ بَينَهُم ميثاقٌ أَو جاؤُكُم حَصِرَت صُدُورُهُم أَن يُقاتِلُوكُم أَويُقاتِلُوا قَو مَهُم وَ لَو شاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُم عَلَيكُم فَلَقاتَلُوكُم فَإِنِ اعتَزَلُوكُم فَلَم يُقاتِلُوكُم وَ أَلقَوا إِلَيكُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُم عَلَيهِم سَبيلاً .۲
مگر كسانى كه به قومى كه ميان شما و ايشان پيمانى است ، مىپيوندند يا خود ، نزد شما مىآيند ، در حالى كه از جنگيدن با شما يا جنگيدن با قوم خود ، ملول شده باشند؛ و اگر خدا مىخواست ، بر شما پيروزشان مىساخت و با شما به جنگ برمىخاستند. پس هر گاه كناره گرفتند و با شما نجنگيدند و به شما پيشنهاد صلح كردند، خدا هيچ راهى براى شما بر ضد آنان نگشوده است» .