215
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

ط - احاديث امام كاظم عليه السلام

۱۷۷۳. كمال الدين‏- به نقل از يونس بن عبد الرحمان - : بر امام موسى كاظم عليه السلام وارد شدم و به ايشان گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! تو قائم به حق هستى؟
امام كاظم عليه السلام فرمود: «من قائم به حق هستم؛ امّا آن قائم كه زمين را از دشمنان خداى عليهم السلام پاك و از عدالت، پر مى‏كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است، پنجمين نسل من است، او را از بيم جانش، غيبتى است كه به درازا مى‏كشد و گروه‏هايى در آن دوران، از دين باز مى‏گردند و گروه‏هايى ديگر، استوار مى‏مانند» .۱

۱۷۷۴. كمال الدين‏- با سندش به نقل از ابو احمد محمّد بن زياد ازدى - : از سَرورم امام موسى كاظم عليه السلام در باره سخن خداى عليهم السلام : «نعمت‏هاى ظاهرى و باطنى‏اش را بر شما به وفور، ارزانى داشت» پرسيدم.
فرمود: «نعمت ظاهرى، امام آشكار است و نعمت باطنى، امام ناپيدا» .
به ايشان گفتم: آيا ميان امامان، كسى ناپيدا مى‏شود؟
فرمود: «آرى، وجودش از ديدگان مردم ناپيدا مى‏شود؛ امّا يادش از دل‏هاى مؤمنان نمى‏رود و او دوازدهمين امام از ما اهل بيت است. خدا هر سختى‏اى را برايش آسان مى‏كند و هر مانعى را در برابرش رام مى‏كند ، و گنج‏هاى زمين را برايش آشكار مى‏سازد ، و هر دورى را برايش نزديك مى‏آورد ، و هر جبّار سركشى را نابود مى‏كند ، و هر شيطان رانده شده‏اى را به دست او هلاك مى‏نمايد. او فرزند سَرور كنيزان است كه ولادتش بر مردم، پنهان مى‏ماند و نام بردن او برايشان روا نيست تا آن كه خداى عليهم السلام او را آشكار سازد و زمين را از عدل و داد پر كند ، همان گونه كه ازجور و ستم پر شده است» .۲

1.كمال الدين : ص ۳۶۱ ح ۵ (با سند معتبر) ، كفاية الأثر : ص ۲۶۹ ، إعلام الورى : ج ۲ ص ۲۳۹ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۳۱۳ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۱ ح ۶ .

2.كمال الدين : ص ۳۶۸ ح ۶ (با سند حسن كالصحيح) ، الخرائج و الجرائح : ج ۳ ص ۱۱۶۵ ح ۶۴ ، كفاية الأثر : ص ۲۶۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۰ ح ۲ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
214

ط - ما رُوِيَ عَنِ الإِمامِ الكاظِمِ عليه السلام

۱۷۷۳. كمال الدين : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ زِيادِ بنِ جَعفَرٍ الهَمَدانِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ بنِ هاشِمٍ عَن أبيهِ ، عَن صالِحِ بنِ السِّندِيِّ ، عَن يونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمنِ ، قالَ : دَخَلتُ عَلى‏ موسَى بنِ جَعفَرٍ عليهما السلام فَقُلتُ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، أنتَ القائِمُ بِالحَقِّ ؟
فَقالَ : أنَا القائِمُ بِالحَقِّ ، ولكِنَّ القائِمَ الَّذي يُطَهِّرُ الأَرضَ مِن أعداءِ اللَّهِ عَزَّ وجَلَّ ويَملَؤُها عَدلاً كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً ، هُوَ الخامِسُ مِن وُلدي ، لَهُ غَيبَةٌ يَطولُ أمَدُها ؛ خَوفاً عَلى‏ نَفسِهِ ، يَرتَدُّ فيها أقوامٌ ويَثبُتُ فيها آخَرونَ .

۱۷۷۴. كمال الدين : حَدَّثَنا أحمَدُ بنُ زِيادِ بنِ جَعفَرٍ الهَمَدانِيُّ ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ إبراهيمَ بنِ هاشِمٍ ، عَن أبيهِ ، عَن أبي أحمَدَ مُحَمَّدِ بنِ زِيادٍ الأَزدِيِّ : سَأَلتُ سَيِّدي موسَى بنَ جَعفَرٍ عليه السلام عَن قَولِ اللَّهِ عَزَّ وجَلَّ : «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ‏و ظَهِرَةً وَ بَاطِنَةً»۱ .
فَقالَ عليه السلام : النِّعمَةُ الظّاهِرَةُ الإِمامُ الظّاهِرُ ، وَالباطِنَةُ الإِمامُ الغائِبُ .
فَقُلتُ لَهُ : ويَكونُ فِي الأَئِمَّةِ مَن يَغيبُ ؟
قالَ : نَعَم ، يَغيبُ عَن أبصارِ النّاسِ شَخصُهُ ، ولا يَغيبُ عَن قُلوبِ المُؤمِنينَ ذِكرُهُ ، وهُوَ الثّاني عَشَرَ مِنّا ، يُسَهِّلُ اللَّهُ لَهُ كُلَّ عَسيرِ ، ويُذَلِّلُ لَهُ كُلَّ صَعبٍ ، ويُظهِرُ لَهُ كُنوزَ الأَرضِ ، ويُقَرِّبُ لَهُ كُلَّ بَعيدٍ ، ويَبيرُ بِهِ كُلَّ جَبّارٍ عَنيدٍ ، ويَهلِكُ عَلى‏ يَدِهِ كُلُّ شَيطانٍ مَريدٍ ، ذلِكَ ابنُ سَيِّدَةِ الإِماءِ الَّذي تَخفى‏ عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ ، ولا يَحِلُّ لَهُم تَسمِيَتُهُ حَتّى‏ يُظهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ ، فَيَملَأَ الأَرضَ قِسطاً وعَدلاً كَما مُلِئَت جَوراً وظُلماً .۲

1.لقمان : ۲۰ .

2.قال مصنّف هذا الكتاب : لم أسمع هذا الحديث إلّا من أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي اللّه عنه بهمدان ، عند منصرفي من حجّ بيت اللَّه الحرام ، وكان رجلاً ثقة ديّناً فاضلاً رحمة اللَّه عليه ورضوانه .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23601
صفحه از 505
پرینت  ارسال به