205
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۷۶۴. الكافى - به نقل از عمّار ساباطى - : به امام صادق عليه السلام گفتم : كدام يك برتر است : عبادت نهانى همراه با امامى پنهان از خاندان شما در زمان دولت باطل، يا عبادت در زمانى كه حق، آشكار و دولت حق بر سر كار و امامِ شما خاندان آشكار باشد؟
فرمود : «اى عمّار! به خدا سوگند كه صدقه دادن نهانى، برتر از صدقه دادن آشكار است . همچنين به خدا سوگند كه عبادت شما در نهان همراه با امام پنهان و در دولت باطل و ترس شما از دشمنتان و در زمان صلح [و تقيّه مانند دوران بعد از امام حسين عليه السلام ]، برتر است از كسى كه در هنگام آشكار بودن حق و زمانى كه امام بر حق، آشكار و دولت حق بر سر كار است، به عبادت خداوند عليهم السلام مى‏پردازد . عبادت همراه با ترس در دولت باطل، با عبادت همراه با امنيت در دولت حق، يكسان نيست .
بدانيد كه هر كس از شما در اين زمان، نماز واجبى را در وقتش با جماعت و پنهان از چشم دشمنش بخواند و آن را كامل به جا آورد، خداوند عليهم السلام برايش پنجاه نماز واجبِ گزارده به جماعت مى‏نويسد ، و هر كس از شما نماز واجبى را در وقتش به صورت فُرادا و پنهان از دشمنش بخواند و آن را كامل به جا آورد، خداوند عليهم السلام به ازاى آن برايش بيست و پنج نماز فُرادا مى‏نويسد و هر كس از شما نماز نافله‏اى را در وقتش بخواند و آن را كامل به جا آورد، خداوند عليهم السلام به ازاى آن برايش ده نماز نافله مى‏نويسد ، و هر كس از شما يك كار نيك انجام دهد، خداوند عليهم السلام به ازاى آن برايش بيست كار نيك مى‏نويسد . خداى عليهم السلام كارهاى نيك مؤمن شما را چنانچه درست عمل كند و در باره دينش و امامش و خودش به تقيّه پايبند باشد و زبانش را نگه‏دارد ، چندين و چند برابر مى‏كند . خداوند عليهم السلام ، كريم است» .
گفتم: فدايت گردم ! به خدا سوگند كه مرا به عمل، راغب نمودى و بِدان تشويقم فرمودى؛ امّا دوست دارم بدانم كه چرا امروز اعمال ما، باارزش‏تر از اعمال ياران امام آشكارِ شما در دولت حق است ، در حالى كه همه بر يك دين [و مذهب‏] هستيم؟
فرمود : «شما در پذيرفتن دين خداى عليهم السلام و گزاردن نماز و روزه و حج و در هر گونه نيكى‏اى كه خدا توفيقتان داده، و در عبادت خداوندِ متعال به دور از چشم دشمنتان و همراه با پيشواى پنهانتان، بر آنان پيشى گرفته‏ايد ، در حالى كه فرمان‏بردار پيشوايتان هستيد و پا به پاى او شكيب مى‏ورزيد و چشم به راه دولت حق هستيد و از شاهان ستمگر در باره پيشوايتان و خودتان، بيمناك هستيد و شاهد آنيد كه ستمگران حق پيشوايتان و حقوق خودتان را گرفته‏اند و شما را از آن محروم ساخته‏اند و به كشت و كار در دنيا و طلب معاش، ناچارتان كرده‏اند ، به علاوه صبر در دين و عبادتتان و فرمان‏بردارى از پيشوايتان و تحمّل‏ترس و نگرانى از دشمنتان . به اين دلايل است كه خداوند عليهم السلام اعمال شما را چند برابر قرار داده است . گوارايتان باد!» .
گفتم: فدايت گردم ! پس چه نيازى مى‏بينيد كه ما از ياران قائم عليه السلام باشيم و دولت حق روى كار آيد ، در حالى كه امروزه اعمال ما زير نظر امامت و اطاعت شما، باارزش‏تر از اعمال كسانى است كه در دولت حق و عدالت به سر مى‏برند ؟!».
فرمود : «شگفتا! مگر شما دوست نداريد كه خداوند - تبارك و تعالى - حق و عدالت را در جهان برقرار سازد و همه را به كلمه‏[ى توحيد] فرا خواند و ميان دل‏هاى پريشان، اُلفت و همدلى پديد آورد و در زمينش نافرمانى نشود و احكام او در ميان آفريدگانش اجرا شود و حق را به صاحبش باز گرداند (تا حق چنان آشكار [و حاكم ]گردد كه از ترس هيچ يك از مردمان، كمترين چيزى از حق پنهان دانسته نشود؟ آرى! به خدا سوگند - اى عمّار - كه هر يك از شما در اين وضعيتى كه داريد، از دنيا برود، نزد خداوند از بسيارى از شهيدان بدر و اُحُد برتر است . پس شادمان باشيد!» .۱

1.الكافى : ج ۱ ص ۳۳۳ ح ۲ ، كمال الدين : ص ۶۴۵ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۲۷ ح ۲۰ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
204

۱۷۶۴. الكافي : الحُسَينُ بنُ مُحَمَّدٍ الأَشعَرِيُّ ، عَن مُعَلَّى بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن عَلِيِّ بنِ مِرداسٍ ، عَن صَفوانَ بنِ يَحيى‏ وَالحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ ، عَن هِشامِ بنِ سالِمٍ ، عَن عَمّارٍ السّاباطِيِّ ، قالَ : قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : أيُّما أفضَلُ : العِبادَةُ فِي السِّرِّ مَعَ الإِمامِ مِنكُم المُستَتِرِ في دَولَةِ الباطِلِ ، أوِ العِبادَةِ في ظُهورِ الحَقِّ ودَولَتِهِ مَعَ الإِمامِ مِنكُمُ الظّاهِرِ ؟
فَقالَ : يا عَمّارُ ، الصَّدَقَةُ فِي السِّرِّ وَاللَّهِ أفضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ فِي العَلانِيَةِ ، وكَذلِكَ وَاللَّهِ عِبادَتُكُم فِي السِّرِّ مَعَ إمامِكُمُ المُستَتِرِ في دَولَةِ الباطِلِ ، وتَخَوُّفِكُم مِن عَدُوِّكُم في دَولَةِ الباطِلِ ، وحالِ الهُدنَةِ أفضَلُ مِمَّن يَعبُدُ اللَّهَ عَزَّوجَلَّ ذِكرُهُ ، في ظُهورِ الحَقِّ مَعَ إمامِ الحَقِّ الظّاهِرِ في دَولَةِ الحَقِّ ، ولَيسَتِ العِبادَةُ مَعَ الخَوفِ في دَولَةِ الباطِلِ ، مِثلُ العِبادَةِ وَالأَمنِ في دَولَةِ الحَقِّ ، وَاعلَموا أنَّ مَن صَلّى‏ مِنكُمُ اليَومَ صَلاةً فَريضَةً في جَماعَةٍ ، مُستَتِرٌ بِها مِن عَدُوِّهِ في وَقتِها فَأَتَمَّها ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ خَمسينَ صَلاةً فَريضَةً في جَماعَةٍ ، ومَن صَلّى‏ مِنكُم صَلاةَ فَريضَةً وَحدَهُ مُستَتِراً بِها مِن عَدُوِّهِ في وَقتِها فَأَتَمَّها ، كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ بِها لَهُ خَمساً وعِشرينَ صَلاةً فَريضَةً وَحدانِيَّةً ، ومَن صَلّى‏ مِنكُم صَلاةً نافِلَةً لِوَقتِها فَأَتَمَّها ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِها عَشرَ صَلَواتٍ نَوافِلَ ، ومَن عَمِلَ مِنكُم حَسَنَةً ، كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ لَهُ بِها عِشرينَ حَسَنَةً ، ويُضاعِفُ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ حَسَناتِ المُؤمِنِ مِنكُم إذا أحسَنَ أعمالَهُ ، ودانَ بِالتَّقِيَّةِ عَلى‏ دينِهِ وإمامِهِ ونَفسِهِ ، وأَمسَكَ مِن لِسانِهِ أضعافاً مُضاعَفَةً ، إنَّ اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ كَريمٌ .
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، قَد وَاللَّهِ رَغَّبتَني فِي العَمَلِ ، وحَثَثتَني عَلَيهِ ، ولكِن اُحِبُّ أن أعلَمَ كَيفَ صِرنا نَحنُ اليَومَ أفضَلُ أعمالاً من أصحابِ الإِمامِ الظّاهِرِ مِنكُم في دَولَةِ الحَقِّ ، ونَحنُ عَلى‏ دينٍ واحِدٍ ؟
فَقالَ : إنَّكُم سَبَقتُموهُم إلَى الدُّخولِ في دينِ اللَّهِ عَزَّ وجَلَّ ، وإلَى الصَّلاةِ وَالصَّومِ وَالحَجِّ وإلى‏ كُلِّ خَيرٍ وَفَّقَهُ ، وإلى‏ عِبادَةِ اللَّهِ عَزَّ ذِكرُهُ سِرّاً مِن عَدُوِّكُم مَعَ إمامِكُمُ المُستَتِرِ ، مُطيعينَ لَهُ ، صابِرينَ مَعَهُ ، مُنتَظِرينَ لِدَولَةِ الحَقِّ ، خائِفينَ عَلى‏ إمامِكُم وأَنفُسِكُم مِنَ المُلوكِ الظَّلَمَةِ ، تَنظُرونَ‏۱ إلى‏ حَقِّ إمامِكُم وحُقوقِكُم في أيدِي الظَّلَمَةِ ، قَد مَنَعوكُم ذلِكَ ، وَاضطَرّوكُم إلى‏ حَرثِ الدُّنيا وطَلَبِ المَعاشِ ، مَعَ الصَّبرِ عَلى‏ دينِكُم وعِبادَتِكُم وطاعَةِ إمامِكُم وَالخَوفِ مَعَ عَدُوِّكُم ، فَبِذلِكَ ضاعَفَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ لَكُمُ الأَعمالَ ، فَهَنيئاً لَكُم .
قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، فَما تَرى‏ إذاً أن نَكونَ مِن أصحابِ القائِمِ ، ويَظهَرُ الحَقُّ ونَحنُ اليَومَ في إمامَتِكَ وطاعَتِكَ ، أفضَلُ أعمالاً مِن أصحابِ دَولَةِ الحَقِّ وَالعَدلِ ؟
فَقالَ : سُبحانَ اللَّهِ ، أما تُحِبّونَ أن يُظهِرَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالَى الحَقَّ وَالعَدلَ فِي البِلادِ ، و يَجمَعَ اللَّهُ الكَلِمَةَ ويُؤَلِّفَ اللَّهُ بَينَ قُلوبٍ مُختَلِفَةِ ، ولا يَعصونَ اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ في أرضِهِ ، وتُقامُ حُدودُهُ في خَلقِهِ ، ويَرُدُّ اللَّهُ الحَقَّ إلى‏ أهلِهِ فَيَظهَرَ ، حَتّى‏ لا يَستَخفِيَ بِشَي‏ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أحَدٍ مِنَ الخَلقِ ، أما وَاللَّهِ يا عَمّارُ ، لا يَموتُ مِنكُم مَيِّتٌ عَلَى الحالِ الَّتي أنتُم عَلَيها ، إلّا كانَ أفضَلَ عِندَ اللَّهِ مِن كَثيرٍ مِن شُهَداءٍ بَدرٍ واُحُدٍ ، فَابشِروا .

1.في الطبعة المعتمدة : «تنتظرون» ، والتصويب من طبعة دار الحديث (ص ۲ ح ۱۴۰) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26257
صفحه از 505
پرینت  ارسال به