19
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱۶۴۵. الأمالى ، صدوق‏- با سندش به نقل از مَعمَر بن راشد - : شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد : «يهودى‏اى خدمت پيامبر صلى اللّه عليه و آله رسيد و پيش روى ايشان ايستاد و به ايشان چشم دوخت . پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : "حاجتت چيست؟".
گفت : تو برترى، يا موسى بن عمران ؛ پيامبرى كه خدا با او سخن گفت و تورات و عصا را بر او نازل كرد و دريا را برايش شكافت و با ابر بر او سايه گسترد؟
پيامبر صلى اللّه عليه و آله به او فرمود : "ناپسند است كه بنده از خودش تعريف كند ؛ امّا [براى روشن شدن حقيقت‏] مى‏گويم : ... از نسل من، مهدى است كه چون خروج كند ، عيسى بن مريم براى يارى‏اش فرود مى‏آيد و او را پيش مى‏اندازد و پشت سرش نماز مى‏خواند"» .۱

۱۶۴۶. الغيبة ، نعمانى‏- با سندش به نقل از سليم بن قيس هلالى - : هنگامى كه همراه امير مؤمنان عليه السلام از صفّين باز مى‏گشتيم ، نزديك صومعه يك مسيحى فرود آمد. پيرمردى زيبارو و خوش قد و بالا كه كتابى همراه داشت، از صومعه بيرون و به سوى ما آمد تا نزد امير مؤمنان عليه السلام رسيد و بر ايشان سلام داد و سپس گفت : من از نسل يكى از حواريان عيسى بن مريم هستم كه ميان دوازده تن حواريان عيسى ، برترين و از بقيّه نزد او محبوب‏تر بود و او را بر ديگران مقدّم مى‏داشت و به او وصيّت كرد و كتاب‏هايش را به وى سپرد و حكمتش را به او آموخت و اهل اين خانه همواره بر دينش بوده‏اند و به آيينش چنگ زده و كفر نورزيده‏اند و از آن به سوى دين ديگرى بيرون نرفته و آن را دگرگون نكرده‏اند ، و آن كتاب‏ها به املاى عيسى بن مريم و دست‏خطّ پدرمان ، نزد من موجود است و همه كارهايى كه مردم پس از او مى‏كنند ،در آن موجود است و نيز نام يك يك حاكمان آنها پس از او ، و خداوند - تبارك و تعالى - مردى از عرب را از فرزندان اسماعيل بن ابراهيم ، خليل و دوست خدا ، از سرزمينى به نام تهامه و شهرى به نام مكّه بر مى‏انگيزد ، كه نام [اصلى‏] او احمد است؛ ولى به دوازده نام خوانده مى‏شود ، و مكان و زمان بعثت و تولّدش را ذكر كرده است و نيز كسانى را كه با او مى‏جنگند و كسانى كه يارى‏اش مى‏دهند و كسانى كه با او دشمنى و يا با او زندگى مى‏كنند و آنچه امّتش پس از او مى‏بيند، تا آن كه عيسى بن مريم از آسمان فرود آيد .
و در آن كتاب، نام و تبار و ويژگى‏هاى سيزده مرد۲ از فرزندان اسماعيل بن ابراهيم ، خليل و دوست خدا، از بهترين خلق خدا و محبوب‏ترين آفريدگان نزد او آمده است و خداوند، دوستدار كسى است كه آنان را دوست بدارد و دشمن كسى است كه با آنان دشمنى كند . هر كس از آنان پيروى كند ، به راه مى‏آيد و هر كس از آنان سرپيچى نمايد ، گم‏راه مى‏شود . پيروى از آنان ، پيروى از خداست و سرپيچى از آنان، سرپيچى از خداست . در آن كتاب، نام‏ها ، نَسَب‏ها، ويژگى‏ها و نيز عمر آنان، به ترتيب آمده است و اين كه چه تعداد از آنها دينش را پوشيده و از قومش پنهان مى‏دارد و كدام يك از آنها ظهور مى‏كند و مردم به فرمانش در مى‏آيند، تا آن كه عيسى بن مريم بر آخرينِ آنها فرود مى‏آيد و پشت سر او نماز مى‏خواند و مى‏گويد : شما امامانى هستيد كه هيچ كس حق ندارد بر شما مقدّم شود . و آن امام جلو مى‏رود و با مردم نماز جماعت مى‏خواند و عيسى پشت سر او در صف مى‏ايستد .
اوّلين ، بهترين و برترين فرد آنان - كه مانند پاداش آنان و كسانى كه از آنها پيروى نموده و به وسيله ايشان راه يافته‏اند، پاداش دارد - ، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله است كه او را به نام : محمّد ، عبد اللَّه ، يس ، فتّاح (گشاينده) ، خاتم (مُهر پايان) ، حاشر (گردآورنده) ، عاقب (جانشين) ، ماحى (محو كننده) ، قائد (زمامدار) ، نبىّ اللَّه ، صفىّ اللَّه (برگزيده‏خدا) و حبيب اللَّه مى‏خوانند ، و او هنگامى كه [خدا ]ياد شود ، ياد مى‏شود ، و از گرامى‏ترين خلق خدا و محبوب‏ترين آنها ، نزد خداوند است. خداوند، فرشته‏اى گرامى داشته شده و پيامبرى فرستاده شده را از آدم تا ديگران نيافريده است كه نزد خدا از او بهتر و دوست‏داشتنى‏تر باشد. او را روز قيامت بر عرش خود مى‏نشاند و او را در باره هر كس كه شفاعت كند ، شفيع مى‏گرداند . قلم در لوح محفوظ، او را محمّد فرستاده خدا، و برادر ، وصى ، وزير و جانشين او در امّتش [على‏] را پرچمدار بزرگ روز رستاخيز قرار داده است . از محبوب‏ترين خلق خدا نزد خداوند ، پس از او ، على، پسرعموى تنى‏اش است كه پس از او سرپرست هر مؤمن است. [بقيّه اين سيزده تن‏] يازده مرد از فرزندان محمّد صلى اللّه عليه و آله و على عليه السلام هستند كه نخستين آنها به نام دو فرزند هارون ، شبّر و شبيرند ، و نُه تن از فرزندان برادر كوچك‏تر (شبير) ، كه يكى پس از ديگرى مى‏آيند و آخرين ايشان، كسى است كه عيسى بن مريم پشت سرش نماز مى‏خواند» .۳

1.الأمالى، صدوق : ص ۲۸۷ ح ۳۲۰ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۱۰۶ ، روضة الواعظين : ص ۲۹۹ ، تأويل الآيات : ج ۱ ص ۴۸ ح ۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۳۶۶ ح ۷۲ .

2.. مقصود ، پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله و دوازده امام اهل بيت عليهم السلام است.

3.الغيبة، نعمانى : ص ۷۴ ح ۹ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۱۰ ح ۱۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
18

۱۶۴۵. الأمالي للصدوق : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ ماجيلَوَيهِ رحمه اللَّه ، قالَ : حَدَّثَني عَمّي مُحَمَّدُ بنُ أبِي القاسِمِ ، عَن أحمَدَ بنِ هِلالٍ ، عَنِ الفَضلِ بنِ دُكَينٍ ، عَن مَعمَرِ بنِ راشِدٍ ، قالَ : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ الصّادِقَ عليه السلام يَقولُ :
أتى‏ يَهودِيٌّ النَّبِيَّ صلى اللّه عليه و آله فَقامَ بَينَ يَدَيهِ يَحُدُّ النَّظَرَ إلَيهِ ، فَقالَ : يا يَهودِيُّ ، ما حاجَتُكَ ؟ قالَ : أنتَ أفضَلُ أم موسَى بنُ عِمرانَ النَّبِيُّ الَّذي كَلَّمَهُ اللَّهُ ، وأَنزَلَ عَلَيهِ التَّوراةَ وَالعَصا ، وفَلَقَ لَهُ البَحرَ ، وأَظَلَّهُ بِالغَمامِ ؟
فَقالَ لَهُ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله : إنَّهُ يُكرَهُ لِلعَبدِ أن يُزَكِّيَ نَفسَهُ ، ولكِنّي أقولُ : . . . مِن ذُرِّيَّتِي المَهدِيُّ ، إذا خَرَجَ نَزَلَ عيسَى بنُ مَريَمَ لِنُصرَتِهِ ، فَقَدَّمَهُ وصَلّى‏ خَلفَهُ .

۱۶۴۶. الغيبة للنعماني : بِهذَا الإِسنادِ۱ عَن عَبدِ الرَّزاقِ بنِ هَمّامٍ ، قالَ : حَدَّثَنا مَعمَرُ بنُ راشِدٍ ، عَن أبانِ بنِ أبي عَيّاشٍ ، عَن سُلَيمِ بنِ قَيسٍ الهِلالِيِّ ، قالَ :
لَمّا أقبَلنا مِن صِفّينَ مَعَ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام ، نَزَلَ قَريباً مِن دَيرِ نَصرانِيٍّ ، إذ خَرَجَ عَلَينا شَيخٌ مِنَ الدَّيرِ ، جَميلُ الوَجهِ حَسَنُ الهَيئَةِ وَالسَّمتِ ، مَعَهُ كِتابٌ ، حَتّى‏ أتى‏ أميرَ المُؤمِنينَ فَسَلَّمَ عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ :
إنّي مِن نَسلِ حَوارِيِّ عيسَى بنِ مَريَمَ ، وكانَ أفضَلَ حَوارِيّي عيسى‏ - الاِثنَي عَشَرَ - وأَحَبَّهُم إلَيهِ وآثَرَهُم عِندَهُ ، وأَنَّ عيسى‏ أوصى‏ إلَيهِ ودَفَعَ إلَيهِ كُتُبَهُ ، وعَلَّمَهُ حِكمَتَهُ ، فَلَم يَزَل أهلُ هذَا البَيتِ عَلى‏ دينِهِ ، مُتَمَسِّكينَ بِمِلَّتِهِ ، لَم يَكفُروا ولَم يَرتَدّوا ولَم يُغَيِّروا ، وتِلكَ الكُتُبُ عِندي إملاءُ عيسَى بنِ مَريَمَ وخَطُّ أبينا بِيَدِهِ ، فيها كُلُّ شَي‏ءٍ يَفعَلُ النّاسُ مِن بَعدِهِ ، وَاسمُ مَلِكٍ مَلِكٍ (مِن بَعدِهِ) مِنهُم . وأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ يَبعَثُ رَجُلاً مِنَ العَرَبِ مِن وُلدِ (إسماعيلَ بنِ) إبراهيمَ خَليلِ اللَّهِ مِن أرضٍ (يُقالُ لَها :) تِهامَةُ ، مِن قَريَةٍ يُقالَ لَها : مَكَّةُ ، يُقالُ لَهُ : أحمَدُ ، لَهُ اثنا عَشَرَ اسماً ، وذَكَرَ مَبعَثَهُ ومَولِدَهُ ومُهاجَرَتَهُ ، ومَن يُقاتِلُهُ ، ومَن يَنصُرُهُ ، ومَن يُعاديهِ ، وما يَعيشُ ، وما تَلقى‏ اُمَّتُهُ بَعدَهُ إلى‏ أن يَنزِلَ عيسَى بنُ مَريَمَ مِنَ السَّماءِ .
وفي ذلِكَ الكِتابِ ثَلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً۲ مِن وُلدِ إسماعيلَ بنِ إبراهيمَ خَليلِ اللَّهِ مِن خَيرِ خَلقِ اللَّهِ ، ومِن أحَبِّ خَلقِ اللَّهِ إلَيهِ ، وَاللَّهُ وَلِيٌّ لِمَن والاهُم ، وعَدُوٌّ لِمَن عاداهُم ، مَن أطاعَهُم اهتَدى‏ ، ومَن عَصاهُم ضَلَّ ، طاعَتُهُم للَّهِ‏ِ طاعَةٌ ، ومَعصِيَتُهُم للَّهِ‏ِ مَعصِيَةٌ ، مَكتوبَةٌ أسماؤُهُم وأَنسابُهُم ونُعوتُهُم ، وكَم يَعيشُ كُلُّ رَجُلٍ مِنهُم واحِدٌ بَعدَ واحِدٍ ، وكَم رَجُلٍ مِنهُم يَستَتِرُ بِدينِهِ ويَكتُمُهُ مِن قَومِهِ ، ومَنِ الَّذي يَظهَرُ مِنهُم ويَنقادُ لَهُ النّاسُ حَتّى‏ يَنزِلَ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام عَلى‏ آخِرِهِم ، فَيُصَلّي عيسى‏ خَلفَهُ ، ويَقولُ : إنَّكُم لَأَئِمَّةٌ لا يَنبَغي لِأَحَدٍ أن يَتَقَدَّمَكُم ، فَيَتَقَدَّمُ فَيُصَلّي بِالنّاسِ وعيسى‏ خَلفَهُ فِي الصَّفِّ .
أوَّلُهُم وخَيرُهُم و أَفضَلُهُم - ولَهُ مِثلُ اُجورِهِم واُجورِ مَن أطاعَهُم وَاهتَدى‏ بِهِم - رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله اسمُهُ : مُحَمَّدٌ ، وعَبدُ اللَّهِ ، ويس ، وَالفَتّاحُ وَالخاتِمُ ، وَالحاشِرُ ، وَالعاقِبُ ، وَالماحي ، وَالقائِدُ ، ونَبِيُّ اللَّهِ ، وصَفِيُّ اللَّهِ ، وحَبيبُ اللَّهِ ، وأنَّهُ يُذكَرُ إذا ذُكِرَ ، مِن أكرَمِ خَلقِ اللَّهِ عَلَى اللَّهِ ، وأَحَبِّهِم إلَى اللَّهِ ، لَم يَخلُقِ اللَّهُ مَلَكاً مُكَرَّماً ولا نَبِيّاً مُرسَلاً مِن آدَمَ فَمَن سِواهُ ، خَيراً عِندَ اللَّهِ ولا أحَبَّ إلَى اللَّهِ مِنهُ ، يُقعِدُهُ يَومَ القِيامَةِ عَلى‏ عَرشِهِ ، ويُشَفِّعُهُ في كُلِّ مَن يَشفَعُ فيهِ .
بِاسمِهِ جَرَى القَلَمُ فِي اللَّوحِ المَحفوظِ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ . وبِصاحِبِ اللِّواءِ يَومَ الحَشرِ الأَكبَرِ أخيهِ ووَصِيِّهِ ووَزيرِهِ وخَليفَتِهِ في اُمَّتِهِ . ومِن أحَبِّ خَلقِ اللَّهِ إلَى اللَّهِ بَعدَهُ عَلِيٍّ ابنِ عَمِّهِ لِاُمِّهِ وأَبيهِ ، ووَلِيِّ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدَهُ ، ثُمَّ أحَدَ عَشَرَ رَجُلاً مِن وُلدِ مُحَمَّدٍ ووُلدِهِ ، أوَّلُهُم يُسَمّى‏ بِاسمِ ابنَي هارونَ شَبَّرَ وشَبيرٍ ، وتِسعَةٌ مِن وُلدِ أصغَرِهِما واحِدٌ بَعدَ واحِدٌ ، آخِرُهُمُ الَّذي يُصَلّي عيسَى بنُ مَريَمَ خَلفَهُ .

1.أي أحمد بن مهد بن سعيد بن عقدة ومحمّد بن همام بن سهيل وعبد العزيز وعبد الواحد ابنا عبد اللَّه بن يونس الموصلي عن رجالهم .

2.هم النبيّ والأئمة الإثنى عشر عليهم السلام.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24102
صفحه از 505
پرینت  ارسال به