167
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

واحده و دين واحد استقرار يابد . ... در تورات مقدس از اين يوم عظيم و قرن فخيم «يوم الرّب» و «يوم اللَّه» و از اين دو ظهور كريم به «نزول ايلياى نبى» يعنى الياس و «ظهور اللَّه» تعبير يافته و در انجيل جليل به «يوم الرب» و «يوم الملكوت» و از دو ظهور به «رجعت يحيى» و «نزول ثانى حضرت روح اللَّه از سماء» و در قرآن مجيد «يوم اللَّه» و «يوم الجزاء» و «يوم الحسرة» و «يوم التلاق» و «قيامت» و «ساعة» و امثالها و در احاديث نبويه كه مبين آيات قرآنيه است از ظهور اوّل، «ظهور مهدى» و از ظهور ثانى ، «قيام روح اللَّه» و در احاديث ائمه هدى از ظهور اوّل ، «ظهور قائم» و از ظهور ثانى ، «ظهور حسينى» معبّر گشته ... مقصود كل، اِخبار از ورود دو يوم عظيم است و دو ظهور كريم . «عباراتنا شتّى‏ و حُسْنُكَ واحدٌ» .۱
اكنون از احاديث وارده از طرق اهل تسنن و اهل تشيع سخن گوييم و ببينيم كه آيا قائم موعود به اقتضاى ربوبيّتى كه حقّ جلّ جلاله در كتب سماويّه حضرتش را به آن وصف فرموده قادر بر تشريع شريعت جديده هست و يا آن كه به اقتضاى منصب نيابت و امامتى كه علماى اسلام به آن حضرت بخشيده‏اند قادر بر ايجاد دين تازه و تشريع شريعت جديده نيست.۲
با توجه به اصول مسلّم و محكمات كتاب و سنّت ، و تفسيرى كه از احاديث صورت گرفت، هر دو ادّعا باطل است. نه شيعيان ادعاى دين جديد و كتاب جديد دارند ، و نه دعواى بهاييان از اين احاديث برمى‏آيد .

1.. فرائد: ص ۸.

2.. همان: ص ۲۸۹.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
166

شيعه را متّهم كرده‏اند كه در انتظار دين جديدى غير از اسلام هستند . به اين عبارت بنگريد: ۱نوشته‏ها و تصريحاتى كه در كتب اماميه در مورد اين افسانه ساختگى وجود دارد ، دليل بر انسلاخ اين امام ساختگى از اسلام مى‏باشد ؛ چون با دين تازه‏اى خواهد آمد و كتاب ديگرى غير از قرآن خواهد آورد كه شايد اين خود آرزوى ديرينه بافندگان اين جعليات مى‏باشد تا شايد بتوانند مردم را فريفته و اسلام را به نام اسلام و آل بيت ويران كنند.
نعمانى از ابو جعفر جعل مى‏كند كه : «قائم قيام مى‏كند به دستورى نو و كتابى جديد و حكمى جديد كه بر اعراب بسى سختگير است و با آنها جز شمشير نمى‏شناسد و توبه نمى‏پذيرد» .۲
و طوسى با تأييد اين مطلب از ابو عبد اللَّه جعل مى‏كند كه: «قائم به امرى غير از آنچه بوده است قيام مى‏كند».۳

از سوى ديگر ، بهاييان بر اين باورند كه اسلام ، دين حق و از جانب خدا بود ؛ امّا بابى‏گرى آن را نسخ كرد . آنان براى اثبات اين ادعا به فرازهايى از قرآن و احاديث هم استناد مى‏كنند . احاديث دعوت به امر جديد و كتاب جديد ، در زمره مستندات آنان براى اثبات اين دعاوى است.۴
ميرزا ابوالفضل گلپايگانى در كتاب فرائد خود به اين مسئله پرداخته است:
اهل بهاء را عقيدت اين است كه جميع صحف الهيه و كتب سماويه كه در عالم موجود است بر اين بشارت عظيمه ناطق و متفق است كه در آخرالزمان ، به سبب طلوع دو نيّر اعظم در سماء امر اللَّه، عالم رتبه بلوغ يابد و دوره اوهام و خرافات طى شود و ظلمت اختلافات دينيه و مذهبيه از عالم زايل گردد و جهان بر كلمه‏

1.مولود مسعود يا مهدى موعود ، ص ۲۳ به نقل از عبد الرحيم ملازاده .

2.ر. ك: ص ۳۸۵ ح ۱۹۱۴ و ۱۹۱۳ .

3.. «إذا قام القائم جاء بأمر غير الّذى كان» (ر.ك: الغيبة، طوسى: ص ۴۷۳ ح‏۴۹۴، همين دانش‏نامه: ج‏۷ ص‏۷۸ ح‏۱۶۷۸) .

4.. ر . ك : ص‏۱۵۶ - ۱۵۰.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23864
صفحه از 505
پرینت  ارسال به