احكام متناسب با تحوّلات زندگى .
۶. استيناف الإسلام جديداً
در باره اين تعبير نيز دو احتمال قابل طرح است:
الف . اين كه امام عليه السلام اسلام را پس از مهجور ماندن و كنار گذاشته شدن ، دوباره زنده مىكند.
ب . اين كه ناظر به محتوا باشد ؛ يعنى امام عصر عليه السلام ، اسلامى نو و مطابق با نيازهاى روز ارائه مىكند .
۷. سلطان جديد
در باره اين تعبير نيز دو احتمال مىتوان طرح كرد :
الف - اين كه مقصود از سلطان جديد، روش جديدى در اداره حكومت و شئون اجتماع باشد كه بشر هيچگاه نظير آن را در هيچ گونهاى از حكومتها و دولتها نديده است؛ حكومتى در سطح كل جامعه بشرى كه به تمام معنا ، اسلامى و مطابق با تمدّن و پيشرفت بشرى است.
ب - اين كه مقصود ، سلطنتى باشد كه نسبت به سلطنتها و حكومتهاى پيش از خود جديد است، و در عين حال ، تجديد كننده حكومت و سلطنت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نيز هست .
اينك پس از بيان احتمالات مطرح در معناى تعابير هشتگانه ، بر اساس دو اصل مسلّم به تحليل و جمعبندى مىپردازيم .
اصل اوّل: توجّه به محكمات و مسلّمات كتاب و سنت
آيات قرآن و سنّت مسلّم پيشوايان معصوم دلالت دارد كه پيامبر خاتم ، و كتاب او آخرين كتاب ، و شريعت او تا قيامت پابرجا است ؛ براى مثال :