برپايىِ حكومت و استقرار در منطقهاى از زمين، هر چند كوتاه باشد، زمانى را به خود اختصاص مىدهد كه خارج از زمان حكومت ايشان است. در نتيجه، هر اندازه مقدار حكومت ايشان در نظر گرفته شود، بايد زندگى ايشان طولانىتر باشد.
نظريهها
وجوه مختلفى براى جمع ميان احاديث ذكر شده بيان شده است. علّامه مجلسى براى جمع احاديث چنين مىگويد:
اخبار متفاوت وارد شده در زمينه مدّت حكومت امام مهدى عليه السلام ، برخى بر همه مدّت فرمانروايى ايشان ، برخى بر زمانِ استقرار دولت او، برخى بر سالها و ماهها به حساب ما و برخى هم بر سالها و ماههاى طولانى زمان ايشان حمل مىشود.۱
ايشان در انتها از عبارت «واللَّه اعلم» استفاده مىكند كه گوياى ترديد خود وى در اين جمعبندى است.
ابن حجر عسقلانى معتقد است كه آنچه احاديث بر آن اتفاق دارند ، اين است كه او بىترديد هفت سال حكومت مىكند. از ابن الحسين ابرى هم نقل شده است كه اخبار مستفيض و متواتر ، دلالت دارند كه او هفت سال حكومت مىكند.۲
آية اللَّه سيّد صدر الدين صدر مىگويد كه بيشتر احاديث اين باب بر اين موضوع اتفاق دارند كه مدّت حكومت او هفت سال است و ترديد در زيادتر از اين مقدار تا تمام شدن ، نه سال است. به گفته ايشان اين قول ، ظاهرتر و مشهورتر است و اين ، خود فضيلتى بزرگ براى مهدى عليه السلام است كه قيام او براى اصلاح دين و دنيايى وعده داده شده كه در اين مدّت كوتاه رخ مىدهد. چنان كه قيام جدّ بزرگوار او نيز در مدّت هشت سال، يعنى از سال دوم هجرى به بعد، به ثمر نشست.