بر اساس اين حديث ، دوران حكومت و حضور امام مهدى عليه السلام پس از قيام ، كوتاه (۱۹ سال) است؛ امّا دوران بقاى نظامى كه مهدى عليه السلام بر پايه عدل بنا نهادند، بلند (۳۲۲ سال)۱ است.
البته برخى احاديث نيز از احتمال يك روز بلند نيز سخن گفتهاند؛ امّا اين بدان معنا نيست كه خواسته باشند مقدار حكومت امام عليه السلام را تعيين كنند؛ بلكه مىخواهند حتمى بودن آن حكومت و رسيدن امام عليه السلام به اهدافش را در زمان بسيار كوتاه ، بيان كنند. مثلاً در برخى از آنها مىخوانيم كه حتى اگر يك روز از دنيا باقى مانده باشد، خداوند ، كسى از اهل بيت را برمىانگيزاند تا زمين را پر از عدل كند.۲ در پارهاى احاديث از طولانى بودن آن روز ، سخن به ميان آمده است.۳
حديث ديگرى وجود دارد كه كمتر در باره آن بحث شده است؛ امّا وجهى ديگر از موضوع را پيشاروى ما مىگشايد. در اين حديث ، مدّت خاصى براى حكومت امام زمان عليه السلام ذكر نشده و تلاشى عامدانه و آشكار بر مخفى ماندن آن ، صورت گرفته است. حديث چنين است: ابن عبّاس از پدرش نقل مىكند كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمود : «اى
1.. احتمالاً مقصود ۳۱۳ سال شمسى ، معادل ۳۲۲ سال قمرى است .
2.قال رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : يخرج فى آخر الزمان رجل من ولدى اسمه كاسمى و كنيته ككنيتى يملأ الأرض عدلا كما ملئت جورا فذلك هو المهدى عليه السلام ، (ر . ك : تذكرة الخواص : ص ۲۰۴ . و نيز ، همين دانشنامه : ص ۱۷۶ ح ۱۷۳۰) ، اين حديث ، مشهور است و ابو داوود و زُهرى همين معنا را آوردهاند و اضافهاى دارد كه فرموده : لو لم يبق من الدهر إلاّ يوم واحد لبعث اللَّه من أهل بيتى من يملأ الأرض عدلاً (ر . ك : ص ۱۷۰ ح ۱۷۱۹ و ۱۷۲۰ ، ديگر كتابهاى اهل سنّت نيز اين حديث را آوردهاند (ر . ك : الأربعين حديثاً فى ذكرالمهدى : حديث نوزدهم ، عقد الدرر : ص ۲۷۴ ، الفصول المهمّة : ص ۲۷۴) .
3.وَ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذَلِكَ حَتَّى يَخْرُجَ قَائِمُنَا فَيَمْلَأَهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً (كفاية الأثر : ص ۱۶۵) . به گفته محدّثان ، اين حديث ، مشهور و متواتر است . شبيه اين احاديث از بعضى امامان معصوم عليهم السلام همچون امام صادق عليه السلام ، امام رضا عليه السلام و امام جواد عليه السلام نقل شده است (ر . ك : ص ۱۸۰ ح ۱۷۳۴ و ۱۷۳۵ و ص ۲۰۰ ح ۱۷۵۹ و ص ۲۵۴ ح ۱۸۱۹ و كفاية الأثر : ص ۲۶۶ و ۲۷۷ و ۲۸۱) .