يُقاتِلونَ - وَاللَّهِ - حَتّى يُوَحَّدَ اللَّهُ ولا يُشرَكَ بِهِ شَيئاً ، وَ حَتّى تَخرُجَ العَجوزُ الضَّعيفَةُ مِنَ المَشرِقِ تُريدُ المَغرِبَ و لا يَنهاها أحَدٌ .۱
به خدا سوگند ، مىجنگند تا خدا، يگانه شمرده شود و چيزى را همتاى او نگيرند و تا آن جا كه پيرزن ناتوان، آهنگ رفتن از شرق به غرب كند و كسى او را باز ندارد.
اين دو متن در حقيقت، يك حديث اند كه به دو نقل از امام باقر عليه السلام در كتاب الكافى و تفسير العيّاشى گزارش شدهاند و سند كلينى از اعتبار بالايى برخوردار است.
مفهوم و مقصود
دفع فتنه، راهبرد قرآنى
مفسّران مراد از «فتنه» در آيه ۳۹ از سوره انفال را كفر،۲ شرك۳ و برخى افزون بر كفر، هر گونه فساد و بغى۴دانستهاند. علّامه طباطبايى نيز فتنه را به چيزى كه باعث مشقّت انسان مىگردد، معنا كرده است كه در جنگ، رفع امنيت و نقض صلح، غلبه استعمالى پيدا كرده است.۵ مفسّرانى نيز با اشاره به اختلاف نظر در مصداقيابى فتنه در اين آيه، فتنه در زبان قرآن را تسلّط غير مشروع دانسته و آشكارترين معانى شرك را تسلّط نامشروع يا خضوع در برابر چنين تسلّطى گفتهاند. خاستگاه سلطه شرعى، ايمان به خداست و از حق يارى مىجويد و به آزادى انسان مىانديشد.۶
مطابق دلالت اين آيه، اصل مقابله مسلّحانه با فتنه و مظاهر آن، دستور الهى است و قطعيت اين حكم، آن چنان استوار است كه مفسّرانى، آن را ناسخ آيات: «كُفُّوا
1.. ر.ك: ص ۸۴ ح ۱۶۸۴ .
2.. تفسير القمّى: ج ۱ ص ۲۷۸، أحكام القرآن: ج ۲ ص ۸۵۴ .
3.. التفسير الكبير، مقاتل بن سليمان : ج ۲ ص ۱۱۵؛ الصافى: ج ۲ ص ۳۰۳.
4.. أحكام القرآن، جصّاص: ج ۴ ص ۲۲۹.
5.. الميزان: ج ۹ ص ۷۵.
6.. تفسير هدايت، مدرّسى يزدى: ج ۴ ص ۵۲.