109
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم

۱از اين رو قول به تأويل آن به «سجن معنوى» را چندان دقيق ندانسته است.۲
از اين تحليل‏ها چنين به دست مى‏آيد كه احاديث ظهور با شمشير يا خروج با سيف، از نگاه برخى از حديث‏پژوهان شيعه، چندان قابل اعتماد نيستند.
چهار. احاديث ميراث‏دار سنّت و جفر احمر، هيچ گونه دلالتى بر خشونت‏گرايى ندارند؛ بلكه به منابع علمى امام مهدى عليه السلام و آگاهى ايشان از احكام شريعت اسلامى دلالت مى‏كنند و خود اين، معيارى است براى اقدام‏هاى ايشان كه خارج از موازين اسلامى نخواهد بود.

۲. نبرد مسلّحانه‏

وجه اشتراك اين احاديث كه به طرق متعدّد از امام باقر عليه السلام گزارش شده‏اند، تطبيق اين آيه بر قيام امام مهدى عليه السلام است:
«وَقاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ للَّهِ‏ِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.۳
و با آنان بجنگيد تا فتنه‏اى بر جاى نماند و دين، جملگى از آنِ خدا گردد. پس اگر [ از كفر ] باز ايستند، قطعاً خدا به آنچه انجام مى‏دهند، بيناست».
مفسّران اماميّه، تطبيقى بودن احاديث اين دسته را پذيرفته و مطابق آن، مفاد آيه را بر قيام امام مهدى عليه السلام تطبيق داده‏اند. برخى از مفسرّان اهل سنّت، اين آيه را به نزول عيسى عليه السلام در آخر الزمان تطبيق كرده‏اند۴ كه با نظر شيعى نيز قابل جمع است. ديگر مفسّران اهل سنّت نيز مخالفتى با تطبيق آيه بر ظهور امام مهدى عليه السلام نداشته‏اند.۵
مطابق اين احاديث، زمان تحقّق اين آيه، ظهور امام مهدى عليه السلام خواهد بود كه با

1.. قاموس الرجال: ج ۱۱ ص ۲۳.

2.. قاموس الرجال: ج ۱۲ ص ۴۷۷.

3.. انفال: آيه ۳۹.

4.. أحكام القرآن، ابن عربى: ج ۲ ص ۸۵۴ .

5.. روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم: ج ۹ ص ۲۰۷.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
108

آمدن مجموعه شرايطى خاص مى‏دانستند كه در هنگام ظهور امام مهدى عليه السلام مهيّا خواهد شد.
سه. حديث به ارث بردن شمشير از محمّد صلى اللّه عليه و آله ، اشاره‏اى است به امتداد سيره نبوى و تبلور آن در قيام امام مهدى عليه السلام و به پيوندى ميان ايشان با پيامبران آسمانى پيشين تأكيد دارد. جمله پايانى اين حديث در برخى از متون ديگر با عباراتى چون «و سنّة من محمّد صلى اللّه عليه و آله فى السيف يظهر به؛ وسنّت محمّد در شمشير كه با آن قيام مى‏كند»،۱«فالخروج بالسيف؛ قيام با شمشير»،۲ آمده است. نظر به تعدّد اين تعابير مى‏توان احتمال نقل به معنا، تحريف و تصحيف اين بخش از روايت را داد. البتّه متن منتخب محدّثانى چون شيخ صدوق، «القيام بسيرته»۳است و نظر به وثاقت و آگاهى گسترده وى از متون مى‏تواند متن معيار براى تشخيص در اين مورد باشد. در غير اين تعبير، هر چند شيخ طوسى بعد از نقل اين حديث در تعليقه خود تصريح دارد كه مضمون همه اين خبر در شأن امام مهدى عليه السلام تحقّق يافته است، ليكن امثال تسترى با آن مخالفت كرده‏اند. شيخ طوسى، از باب نمونه به معناشناسى مفهوم حبس امام مهدى عليه السلام پرداخته و گفته است كه وى هر چند در زندان نيست، ليكن در حكم زندانى است؛۴زيرا كسى به وى دسترس ندارد و شخص ايشان را نمى‏شناسد و گويى زندانى است . البتّه تسترى، مراد حديث از «حبس يوسف عليه السلام » را غيبت و انقطاع خبر از وى دانسته است و تعبير «أمّا يوسف فالسجن»۵ كه در احاديث ديگرى آمده است، از تصرّفات و تحريفات واقفيّه دانسته است كه در اخبار، خلط كرده‏اند،

1.. إثبات الوصية: ص ۲۸۰.

2.. كمال الدين: ص ۳۲۲ ح ۳.

3.. كمال الدين: ص ۳۲۹ ح ۱۱.

4.. الغيبة، طوسى: ص ۶۰.

5.كمال الدين : ص ۱۵۳ ح ۱۶.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23587
صفحه از 505
پرینت  ارسال به