99
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

پادشاه تو نزد تو مى‏آيد. او عادل و صاحب نجات و حليم مى‏باشد و بر الاغ و بر كُرّه الاغ سوار است.۱
همچنين در سِفر مزامير - منسوب به حضرت داوود - در باره منجى آمده است:
اى خدا انصاف خود را به پادشاه ده و عدالت خويش را به پسر پادشاه و او قوم تو را به عدالت داورى خواهد نمود و مساكين تو را به انصاف. آن گاه كوه‏ها براى قوم سلامتى را بار خواهند آورد و تل‏ها نيز در عدالت. مساكين قوم را دادرسى خواهد كرد و فرزندان فقير را نجات خواهد داد و ظالمان را زبون خواهد ساخت... . او مثل باران بر علف‏زارِ چيده‏شده فرود خواهد آمد و مثل بارش‏هايى كه زمين را سيراب مى‏كند. در زمان او صالحان خواهند شكفت و وفور سلامتى‏خواهد بود مادامى كه ماه نيست نگردد. و او حكم‏رانى خواهد كرد از دريا تا دريا و از نهر تا اقصاى جهان. به حضور وى صحرانشينان گردن خواهند نهاد و دشمنان او خاك را خواهند ليسيد ... جميع سلاطين او را تعظيم خواهند كرد و جميع امت‏ها او را بندگى خواهند نمود. زيرا چون مسكين استغاثه كند او را رهايى خواهد داد و فقيرى را كه رهاننده‏اى ندارد ... جان‏هاى ايشان را از ظلم و ستم فديه خواهد داد و خون ايشان در نظر وى گران‏بها خواهد بود ... دائماً براى وى دعا خواهد كرد و تمامى روز او را مبارك خواهد خواند. و فراوانى غله در زمين بر قله كوه‏ها خواهد بود ... نام او تا ابدالآباد باقى خواهد ماند ... آدميان در او براى يكديگر بركت خواهند خواست و جميع امّت‏هاى زمين او را خوشحال خواهند خواند... .۲
سِفر اشعياى نبى مملو از چنين بشارت‏هايى به ظهور منجى است؛ براى مثال:
روح سلطان تعالى خدا بر من است؛ زيرا خدا مرا مسح كرده است تا مسكينان را بشارت دهم و مرا فرستاده تا شكسته‏دلان را التيام بخشم و اسيران را به

1.زكريا ۹: ۹.

2.مزامير ۷۲.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
98

امّا اشعياى نبى در باره شخصيت و صفات خاص ماشيَح چنين مى‏گويد:
و نهالى از تنه يسَى‏۱ بيرون آمده، شاخه‏اى از ريشه‏هايش خواهد شكفت. و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت؛ يعنى روح حكمت و فهم، و روح مشورت و قوّت، و روح معرفت و ترس خدا. و خوشى او در ترس خدا خواهد بود و موافق رؤيت چشم خود داورى نخواهد كرد و بر وفق سمع گوش‏هاى خويش تنبيه نخواهد نمود. بلكه مسكينان را به عدالت داورى خواهد كرد و به جهت مظلومانِ زمين به راستى حكم خواهد نمود. و جهان را به عصاى دهان خويش زده شريران را به نفخه لب‏هاى خود۲ خواهد كُشت. و كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت.۳
عالم و متكلّم يهودى، موسى بن ميمون نيز ماشيَح را چنين توصيف كرده است:
عقل و دانش او از حضرت سليمان نيز بيشتر خواهد بود. او از پدران قوم يهود (ابراهيم، اسحق و يعقوب) و نيز از همه انبياى بنى‏اسرائيل كه پس از حضرت موسى برانگيخته شدند، بلندمرتبه‏تر خواهد بود.۴

۱ - ۲ . نصوص مرتبط با ظهور منجى‏

آيات بسيارى در عهد قديم در باره ظهور منجى موعود و اوصاف و ويژگى‏هاى اوست. از جمله در سِفر زكريا آمده است:
اى دختر صهيون بسيار وجد بنما و اى دختر اورشليم آواز شادمانى بده! اينك

1.در قاموس كتاب مقدس (ص ۹۵۱) در باره معناى اين واژه آمده است: «يسى به معنى قوى، نام پدر حضرت داوود است».

2.«نفخه لب‏ها» تعبيرى مجازى است؛ چنان كه در اين فراز آمده است: «و در روز كشتار عظيم كه برج‏ها در آن خواهد افتاد ... اسم خداوند از جاى دور مى‏آيد؛ در غضب خود سوزنده، و در ستون غليظ، و لب‏هايش پر از خشم، و زبانش مثل آتش سوزان است و نفخه او مثل نهر سرشار تا به گردن مى‏رسد» (اشعياء ۳۰: ۲۵ - ۲۸).

3.اشعيا ۱۱: ۱ - ۵.

4.به نقل از ربّاى ايمانوئل شوحط، دين‏پژوه و عارف يهودى؛ ر . ك : مجلّه افق بينا: ش ۴ و ۵ ، مرداد و شهريور ۱۳۷۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9089
صفحه از 427
پرینت  ارسال به