امّا اشعياى نبى در باره شخصيت و صفات خاص ماشيَح چنين مىگويد:
و نهالى از تنه يسَى۱ بيرون آمده، شاخهاى از ريشههايش خواهد شكفت. و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت؛ يعنى روح حكمت و فهم، و روح مشورت و قوّت، و روح معرفت و ترس خدا. و خوشى او در ترس خدا خواهد بود و موافق رؤيت چشم خود داورى نخواهد كرد و بر وفق سمع گوشهاى خويش تنبيه نخواهد نمود. بلكه مسكينان را به عدالت داورى خواهد كرد و به جهت مظلومانِ زمين به راستى حكم خواهد نمود. و جهان را به عصاى دهان خويش زده شريران را به نفخه لبهاى خود۲ خواهد كُشت. و كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت.۳
عالم و متكلّم يهودى، موسى بن ميمون نيز ماشيَح را چنين توصيف كرده است:
عقل و دانش او از حضرت سليمان نيز بيشتر خواهد بود. او از پدران قوم يهود (ابراهيم، اسحق و يعقوب) و نيز از همه انبياى بنىاسرائيل كه پس از حضرت موسى برانگيخته شدند، بلندمرتبهتر خواهد بود.۴
۱ - ۲ . نصوص مرتبط با ظهور منجى
آيات بسيارى در عهد قديم در باره ظهور منجى موعود و اوصاف و ويژگىهاى اوست. از جمله در سِفر زكريا آمده است:
اى دختر صهيون بسيار وجد بنما و اى دختر اورشليم آواز شادمانى بده! اينك
1.در قاموس كتاب مقدس (ص ۹۵۱) در باره معناى اين واژه آمده است: «يسى به معنى قوى، نام پدر حضرت داوود است».
2.«نفخه لبها» تعبيرى مجازى است؛ چنان كه در اين فراز آمده است: «و در روز كشتار عظيم كه برجها در آن خواهد افتاد ... اسم خداوند از جاى دور مىآيد؛ در غضب خود سوزنده، و در ستون غليظ، و لبهايش پر از خشم، و زبانش مثل آتش سوزان است و نفخه او مثل نهر سرشار تا به گردن مىرسد» (اشعياء ۳۰: ۲۵ - ۲۸).
3.اشعيا ۱۱: ۱ - ۵.
4.به نقل از ربّاى ايمانوئل شوحط، دينپژوه و عارف يهودى؛ ر . ك : مجلّه افق بينا: ش ۴ و ۵ ، مرداد و شهريور ۱۳۷۸ .