91
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام دلايل و مستندات فراوانى براى اثبات ادعاى خود ارائه مى‏كنند. گذشته از دلايل متواتر و مسلمى چون احاديث دوازده خليفه‏۱ و حديث ثقلين‏۲ كه بدون اعتقاد به ولادت و حيات امام مهدى عليه السلام پيام اصلى خود، يعنى استمرار امامت دوازده جانشين پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله تا روز قيامت را از دست خواهند داد، مستندات فراوانى وجود دارد كه امام حسن عسكرى عليه السلام و ديگر افرادى كه موفق به ديدار آن حضرت شده‏اند، به تولد چنين فرزندى شهادت داده‏اند.۳
در مقابل، منكران تولد مهدى موعود عليه السلام بيش از آن كه در پى استدلال بر اين ادعاى خود باشند، به استبعاد و انكار روى آورده‏اند. البته برخى تلاش كرده‏اند اختلافات و نقل‏هاى متفاوت در باره جزئياتى چون نام مادر و زمان و نحوه ولادت ايشان را دلايل استبعاد خود جلوه دهند. امّا حقيقت اين است كه در باره جزئيات بسيارى ديگر از حوادث مسلم تاريخى نيز اختلاف نظر و نقل‏هايى متفاوت وجود دارد و اين موضوع نه تنها نمى‏تواند دليلى بر انكار اصل آن وقايع باشد، بلكه گاهى نشانه‏اى براى اطمينان بيشتر نسبت به اصل ماجراست.
از سوى ديگر حتى برخى از دانشمندان اهل سنّت نيز تولد امام مهدى عليه السلام را تأييد كرده‏اند. بنا بر پژوهش‏هاى برخى از محقّقان، شِبلنجى در نور الابصار،۴كنجى‏

1.حديثى كه بر طبق آن پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله از دوازده جانشين براى خويش خبرداده، در مهم‏ترين مصادر حديثى اهل سنّت به صورت مكرر نقل شده است. براى مثال ، ر. ك: صحيح البخارى: ج ۶ ص ۲۶۴۰ ، صحيح مسلم: ج ۳ ص ۱۴۵۲ ح ۵ - ۱۰ ، سنن ابى داوود: ج ۴ ص ۱۰۶ ح ۴۲۷۹ و ۴۲۸۰ . و همين دانش‏نامه: ج ۱ ص ۳۳۳ (فصل سوم : احاديث شمار امامان عليهم السلام ) .

2.بنا بر مهم‏ترين منابع حديثى اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله كتاب خدا و عترت خود را به منزله دو سند جاودانه براى هدايت امت اسلام معرّفى كرده است. براى نمونه ر.ك: سنن الترمذى: ج ۵ ص ۶۶۲ (مناقب اهل البيت النبى عليهم السلام )، صحيح مسلم: ج ۴، ص ۱۸۷۴ ح ۳۷، مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۳۶ ح ۱۱۱۳۱. و همين دانش‏نامه: ج ۱ ص ۲۶۳ (فصل دوم / حديث ثقلين به روايت اهل سنّت).

3.ر . ك : منتخب الأثر : ص ۳۹۷ و ۴۳۸. نيز ، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۵ ص ۹ .

4..ك: ص ۳۴۲


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
90

هيچ يك از مصادر دست اول و مهم اهل سنّت در نقل چنين روايتى با او همراهى نكرده‏اند.
در مقابل، نويسندگان مصادر حديثى شيعى، احاديث فراوان و متواترى را در مجموعه‏هاى حديثى خود نقل كرده‏اند كه با صراحت و وضوح گوياى آن‏اند كه مهدى موعود عليه السلام از نسل امام حسين عليه السلام است.۱ حتّى همان حديثى كه در سنن ابو داوود نقل شد نيز عيناً در منابع شيعى در باره امام حسين عليه السلام آمده است.۲از اهل سنت نيز قندوزى حنفى اين حديث را با لفظ «الحسين» نقل كرده است.۳

۳ . ولادت و مدّت عمر او

با توجّه به آنچه گذشت مشخص شد كه پيروان اهل بيت عليهم السلام بر اساس دلايل متعدّد و روايات متواترى كه در اختيار دارند معتقدند مهدى موعود عليه السلام كسى جز فرزند امام حسن عسكرى عليه السلام نيست و طبعا در ميانه قرن سوم هجرى متولد شده است. اين بدين معناست كه او اكنون داراى عمرى طولانى و غير متعارف است. البته با عنايت به نفوذ مشيت الهى و نيز نمونه‏هاى ديگرى از افراد مُعمّر كه بر اساس دلايل قطعى قرآنى و تاريخى، عمرى طولانى و غير متعارف داشته‏اند، پذيرش اين باور دينى چندان دشوار نخواهد بود؛ امّا ديدگاه مشهور در ميان اهل سنّت خلاف اين است و چنين باورى را فاقد دليل و غير قابل قبول به حساب مى‏آورد.

1.ر. ك: منتخب الأثر: ص ۲۵۴.

2.شيخ طوسى و نعمانى هر يك در كتاب الغيبة خود با سند متصل چنين نقل مى‏كنند: «نظر أميرالمؤمنين عليه السلام الى ابنه الحسين عليه السلام فقال: ان هذا ابنى سيّد كما سماه رسول اللَّه سيدا و سيخرج اللَّه تعالى من صلبه رجلا باسم نبيكم فيشبهه فى الخلق و الخلق؛ يخرج على‏حين غفلة من الناس ...» (الغيبة، الطوسى : ص ۱۹۰ ح ۱۵۲ ، الغيبة، النعمانى: ص ۲۲۲ ح ۲ .

3.ينابيع المودة: ج ۳ ص ۴۸۹.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9171
صفحه از 427
پرینت  ارسال به