71
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

۳ - ۵ . علاء الدوله سمنانى (قرن ۷ و ۸)

در برخى آثار علاء الدوله سخنانى در باره امام زمان و حضرت مهدى آمده است كه با ديدگاه‏هاى او در ديگر آثارش سازگارى ندارد؛ امّا در يك جمع‏بندى و به قرينه آنچه در بيان الاحسان آورده است، مى‏توان نتيجه گرفت كه سمنانى نيز به خاتميت ولايت حضرت مهدى عليه السلام معتقد است. او مهدى را «امام» و «قطب الاقطاب» مى‏داند و اينها از اوصاف عام و مشهور ولى خاتم نزد صوفيان است. ۱

اشاره عرفا به روايات مهدويّت‏

عارفان و صوفيان در پرداختن به مسئله مهدويّت علاوه بر طريق ختم ولايت، به آموزه‏هاى دينى و نبوى، يعنى روايات، نيز توجّه داشته‏اند. در اين جا به نمونه‏هايى از اين استشهادها اشاره مى‏كنيم:
ابن عربى باب ۳۶۳ فتوحات را چنين عنوان داده است:
فى مَعرفة منزل وِزراء المهدى الظاهر فى آخر الزمان الّذى بشّر به رسول اللَّه و هو من أهل البيت .
در شناخت منزلت وزيران مهدى كه پيامبر به ظهورش در آخر الزمان بشارت داده و از اهل بيت است .

وى در اين فصل مضمون بسيارى از احاديث نبوى را، مثل هم‏نام بودن مهدى با پيامبر و پر كردن جهان از عدل و قسط، نقل كرده است.۲
عمر بن شجاع الدين موصلى (متوفى بعد از ۶۶۰ ق) ، صوفى بزرگ موصل و مُراد و مُرشد اتابك بدر الدين لؤلؤ زنگى ، در كتاب النعيم المقيم ، فصلى را به «الإمام محمد المنتظَر ابن الإمام الحسن العسكرى» اختصاص داده و رواياتى را در باره سيره او و تولّدش و سخنانى را از او نقل كرده و به زنده بودن و معمّر بودن وى

1.العروة لأهل الخلوة و الجلوة: ص ۳۳ - ۳۴.

2.الفتوحات المكية: ج ۶ ص ۵۱ (چاپ قديم) و ج ۳ ص ۳۲۷ (چاپ دار صادر).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
70

آشكارا بيان مى‏كند:

... موسى تقى آى و نقى، در مهر او عهدى بخوان‏با عسكرى رازى بگو، اللَّه مولانا على‏
مهدى سوار آخرين، بر خصم بگشايد كمين‏آن شاه چون پيدا شود، اللَّه مولانا على‏
اقرار كن، اظهار كن، مولاى رومى اين سخن‏هر لحظه سرِّ من لدن، اللَّه مولانا على .۱

۳ - ۴ . نورالدين عبدالرحمان جامى (۸۱۷ - ۸۹۷ ق)

جامى ولايت را باطن نبوّت، و مظهر آن را «صاحب الزمان» مى‏داند. روشن است كه صاحب الزمان همان عنوانى است كه شيعيان به مهدى موعود مى‏دهند، و مرادشان از آن، مقام ولايت او در زمانه خودش است. جامى به صراحت بيشترى اذعان مى‏كند:
صاحب الزمان، ولى است كه چون بيرون آيد، ولايت ظاهر شود و حقايق آشكار شود و صورت پوشيده شود. تا اكنون در مدرسه‏ها بحث علم ظاهر مى‏كردند و حقايق پنهان بود؛ از جهت آن كه وقت نبوّت بود، و نبوّت وضع صورت مى‏كرد. اكنون وقت ظهور ولايت است. چون ولايت ظاهر شود، حقايق آشكار گردد و صورت پنهان شود. اكنون در مدرسه‏ها بحث حقايق كنند، حقيقت اسلام و حقيقت ايمان و حقيقت صلات و صوم و حج آشكار كنند و حقيقت بهشت و دوزخ و صراط و ثواب و عقاب پيدا كنند.

گر سِرّ قَدَر طعمه ابدال شوداين جمله قيل و قال، پامال شود
هم مفتى شرع را جگر خون گرددهم خواجه عقل را زبان، لال شود.۲

1.ديوان شمس تبريزى، نسخه‏هاى خطى مدرسه سپهسالار تهران به شماره ۲۳۷ و ۷۱۱۴.

2.مقصد اقصى: ص ۲۴۴ - ۲۴۵.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9230
صفحه از 427
پرینت  ارسال به