مىكند. كتاب حاضر با استعانت از عقل و استمداد از نقل جريان مهدويّت شخصى حضرت حجة بن الحسن مهدى موجود موعود را ارائه مىنمايد.۱
مطالب اين كتاب در سه بخش سامان يافته است:
بخش اول: امامشناسى.
بخش دوم: انتظار.
بخش سوم: از ظهور تا مدينه فاضله مهدى (عج).
هر بخشى نيز داراى فصلهايى است و مجموع آنها در كتاب نه فصل است.
به نظر مىرسد با اين كه رويه و رويكرد ظاهرى كتاب عقلى و نقلى است، بنمايههاى حكمت متعاليه و برخى مباحث عرفانى نيز در كتاب، بويژه در فصل سوم از بخش اول با عنوان «مهدويّت شخصى»، نمايان است و مىتوان به مباحثى چون انسان كامل و وحدت انسان كامل در اين زمينه اشاره كرد.۲
۳ . رويكرد عرفانى - صوفى
چنان كه پيشتر گفتيم، يكى ديگر از رويكردها به مسئله مهدويّت در ميان مسلمانان رويكرد عرفانى - صوفى است. اين رويكرد از قرن هفتم در ميان مسلمانان شكل گرفت. عارفان و صوفيان مسلمان مسئله مهدويّت را از طريق آموزههاى اصلى عرفان و تصوف، يعنى آموزه انسان كامل و ختم ولايت، مطرح كردهاند.
البته اين گروه در اعتقاد به مهدويّت نوعى و شخصى با هم اختلافهايى دارند كه در مباحث آتى به آنها اشاره خواهيم كرد.
در اين جا به ديدگاه پنج تن از اين شخصيتها، اشاره مىكنيم:
۳ - ۱ . محيى الدين ابن عربى (۵۶۰ - ۶۳۸ق)
ابن عربى، پايهگذار عرفان نظرى در ميان مسلمانان، نخستين كسى است كه از اين