59
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

دوره‏هاى بعد نيز ادامه يافته است. در قرن هفتم خواجه نصيرالدين طوسى، و در قرن يازدهم صدرالدين شيرازى اين روش را ادامه داده‏اند. در دوران معاصر نيز عالمانى چون شهيد سيّد محمّدباقر صدر و آية اللَّه عبد اللَّه جوادى آملى در اين راه گام زده‏اند. البته قواعد و اصول عقلى به كار گرفته‏شده در اين زمينه در گذر زمان تطوراتى داشته است؛ در اين راه گاه از عقل كلامى محض، و گاه از عقل فلسفى محض بهره برده‏اند و گاهى هم فراتر از آن دو به دانش‏هاى تجربى بشرى و تبيين‏هاى عقلانى نيز متوسل شده‏اند. در اين جا گزارشى از تلاش‏هاى هفت تن از اين شخصيت‏ها در طول يك‏هزار سال ارائه مى‏كنيم.

۲ - ۱ . شيخ مفيد (م ۴۱۳ق)

شيخ مفيد از نخستين متكلمان شيعى است كه با رويكرد عقلى به مسئله مهدويّت پرداخته و رساله‏ها و آثارى در اين زمينه نگاشته است. وى بر خلاف عالمان پيشين، مانند نعمانى و شيخ صدوق، روش نقلى - عقلى را، كه روش وى در قلمروهاى مختلف دينى است و در آن زمان در بغداد متداول و رايج بوده، برگزيده است. از وى پنج اثر در موضوع مهدويّت بر جاى مانده است. ۱
مفصل‏ترين اين آثار الفصول العشرة فى الغيبة است كه در فاصله سال‏هاى ۴۱۰ و ۴۱۱ هجرى يعنى سال‏هاى پايانى عمرش ، نوشته است. وى در اين كتاب ده مسئله از مسائل مهدويّت را مطرح كرده و به شيوه متكلمانه و با استفاده از ادلّه عقلى، آيات قرآن، تاريخ و قصص به آنها پاسخ داده است. ۲

۲ - ۲ . سيّد مرتضى (م ۴۳۶ق)

دومين شخصيتى كه رويكرد عقلى را با قوت بيشترى دنبال كرده، سيّد مرتضى

1.ر . ك : ج ۱۰ (بخش چهاردهم : كتاب‏شناسى مهدويّت / مهدويت‏نگارى در قرن پنجم) .

2.الفصول العشرة: ص ۳۰.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
58

مى‏باشد. تتبّع در مصادر متعدّد از ديگر ويژگى‏هاى اين اثر به شمار مى‏رود. پاورقى‏هاى توضيحى در شرح و توضيح احاديث نيز يكى ديگر از مشخّصه‏هاى اين اثر است. وى در مقدمه در باره اين روش و جايگاه و اعتبارش نوشته است:
در ميان مسائل نقلى كه راهى براى اثباتش جز نقل و شنيدن [از وحى ]نيست، مسئله‏اى كه ايمان و اعتقاد به آن از ايمان به ظهور مهدى شايسته‏تر باشد وجود ندارد؛ بلكه مى‏توان گفت مسئله مهدويّت برتر از همه است؛ زيرا بشارت‏هايى كه در اين زمينه به دست ما رسيده به حد تواتر مى‏رسد؛ ولى احاديث منقول در بسيارى از مسائل اسلامى در چنين سطحى نيست؛ بلكه در بعضى از مسائل جز يك روايت وجود ندارد؛ ولى جزء امور مسلم دينى به شمار مى‏رود. حال چگونه مسلمان معتقد به پيامبر با اين همه روايت در ظهور ترديد مى‏كند؟
روايت‏هاى ظهور را نمى‏توان به سبب ضعف سند برخى، و غرابت معنايى برخى ديگر مخدوش دانست؛ زيرا ضعف آسيبى نمى‏رساند به آن همه روايتى كه در سند و متن در نهايت استوارى و صحت است، وگرنه بايد از همه روايت‏هاى صحيح دست برداشت؛ چرا كه برخى روايت‏هاى ضعيف و سست در كنار آنها وجود دارد. با اين كه مضمون روايت‏هاى ظهور در ميان مسلمانان مشهور است و امامان حديث و استادان فن آنها را نقل كرده‏اند كه قطع به مضمون آن مى‏آورد. علاوه آن كه ضعف سند در صورتى كه خبر متواتر نباشد آسيب مى‏زند؛ ولى در اخبار متواتر چنين نيست.۱

اين كتاب ده فصل دارد كه هر كدام مشتمل بر ابوابى است.

۲ . رويكرد نقلى - عقلى‏

دومين رويكردى كه عالمان مسلمان در مواجهه با مهدويّت در پيش گرفته‏اند، رويكرد نقلى - عقلى است . اين رويكرد از قرن پنجم و از حوزه علمى بغداد آغاز شده است. نخستين پردازندگان آن متكلمان بغدادى چون شيخ مفيد (م ۴۱۳ ق)، سيّد مرتضى (م ۴۳۶ ق) و شيخ طوسى (م ۴۶۰ ق) بوده‏اند و البته اين رويه در

1.ر.ك: منتخب الأثر فى الامام الثانى عشر: ص ۲.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9009
صفحه از 427
پرینت  ارسال به