55
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

غلو، و برخى گرفتار تقصير شدند و در باره امام زمانشان به شك افتادند، مگر گروهى اندك از آنها. سبب اين شك و ترديد و تفرقه، غيبت امام زمان است؛ غيبتى كه پيش از اين پيامبر و امير مؤمنان عليه السلام از آن خبر داده‏اند و امامان پس از آنها نيز آن را گوشزد كرده‏اند و بر امتحان بودن غيبت بارها و بارها تأكيد كرده‏اند؛ ولى اين گروه با اين همه، گرفتار شك و ترديد شده، به دام شهوات و صفات مذموم افتادند. چنان كه امير مؤمنان در توصيف طالبان و حاملان علم به كميل بن زياد فرمود: گروهى حق را بر زبان مى‏آورند؛ ولى چون اهل بصيرت نيستند با كمترين عارضه‏اى شك در دلشان رسوخ مى‏كند و آنها را به وادى حيرت و گمراهى و سرگردانى مى‏كشاند؛ مگر آن دسته كه به دين خدا و حبل استوار او چنگ زنند و از راه راست نلغزند.۱
نعمانى كتابش را در ۲۶ باب سامان داده است. وى در كتابش اسناد احاديث را به صورت كامل ذكر مى‏كند و در مقدمه كتاب با اشاره و به طور ضمنى ادعا مى‏كند كه احاديث نقل شده در اين كتاب صحيح اند.۲
كتاب دوم كمال الدين شيخ صدوق است. وى در مقدمه اين كتاب انگيزه نگارش آن را سه امر ذكر مى‏كند: يكى مواجهه با حيرت شيعيان نيشابور در مسئله امام زمان؛ ديگرى ملاقات با نجم‏الدين ابو سعيد محمّد بن حسن بن صَلت قمى كه از يك خاندان بزرگ شيعى بود و از بخارا به قم آمده بود و از شنيدن سخنان بزرگان فلسفه

1.ر.ك: الغيبة، نعمانى: ص ۲۰.

2.«اگر دقت كند كسى كه خداوند به او صورت و ظاهر مطلوب و متناسب عطا فرموده و گوش جانش را گشوده و بر او طبع خوش ارزانى داشته و توانائى دريافت و شعور، و درستى روايت ارمغان او كرده به آنچه از رهبران و پيشوايان معصوم صلوات اللَّه عليهم اجمعين در روزگاران دور و نزديك نقل شده از روايات پياپى و مربوط به غيبت كه پديد آمدن حتمى آن را ايجاب مى‏نمايد و مقتضى بودن آن است، از آن جمله كه ما آنها را يكايك به ترتيب در اين كتاب آورده‏ايم و به دقت بينديشد نه اين كه بدون تأمل در آن فقط بخواند و نگاهى گذرا و سطحى به آن بيفكند و بى‏توجه از حديثى كه مانند حديث ديگر است بگذرد، بدون اين كه آن را عميقاً مورد نظر قرار دهد و برايش روشن شود كه لفظ اضافى در كلام امام به نقل يكى از راويان، دربردارنده معنى اضافى است، چنين كسى خواهد دانست كه اگر غيبت با اين ترتيب و رواياتى كه با گذشت روزگاران و مرور زمان نقل شده، واقع نشود، مسلماً مذهب اماميه باطل خواهد بود» (الغيبة، نعمانى: ص ۲۴).


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
54

يا امور غيبى مى‏دانند.
اين روش از آغاز نگارش در باره مهدويّت تا دوره معاصر بيشترين طرف‏دار را داشته است. كتاب‏هاى تأليف‏شده در قرون نخستين و حتّى قبل از تولد امام مهدى عليه السلام از اين جمله‏اند كه شمار آنها بيش از هشتاد عنوان است. دو كتاب الغيبة نعمانى و كمال الدين شيخ صدوق، كه در قرن چهارم تأليف شده و تا امروز در دسترس‏اند، كهن‏ترين آثار مستقل برجامانده در اين زمينه به شمار مى‏روند. دغدغه هر دو نويسنده تبيين اعتقادات شيعه در باره امام دوازدهم و دفع حيرت‏ها و شبهه‏ها بوده است.
محمّد بن ابراهيم بن جعفر نعمانى حدود (م ۳۶۰ ق) معروف به ابن ابى زينب‏۱ در مقدمه كتاب خود مى‏نويسد:
پس از حمد و سپاس الهى [گويم :] گروهى از كسانى كه خود را شيعه و پيرو حضرت محمّد و دودمانش - كه درود خداوند بر آنها باد - مى‏دانند و به امامت قائل‏اند، امامتى كه خداوند آن را دين حق و زبان راستين و زينت و رستگارى قرار داد براى آنان كه به شرايط امامت و پيمان‏هايش پايبندند و بر انجام واجبات چون نماز و زكات و خيرات مواظبت مى‏ورزند و از بدى‏ها دورى مى‏جويند و مراقب خويش‏اند، سخنشان در باره امامت دگرگون شده و تفرقه ميان آنان شكل گرفته و به فرايض و محرمات الهى بى‏اعتنايى مى‏كنند؛ برخى از آنها گرفتار

1.جواد على در كتاب المهدى المنتظر عند الشيعة الاثنى عشرية (ص ۲۴) وفات وى را سال ۳۲۸ق دانسته است. در مقدمه اعلمى بر اين كتاب وفات او پس از سال ۳۸۵ق بيان شده است؛ به اين دليل كه او از تلعكبرى متوفاى ۳۸۷ق روايت دارد (الغيبة، نعمانى: ص ۸). نويسنده پايان‏نامه «بررسى مسئله غيبت امام عصر در قرآن و حديث» (ص ۲۰۲) سال وفات او را حدود ۳۶۰ق دانسته است. در مجموع بعيد به نظر مى‏رسد كه وى پس از صدوق درگذشته باشد و اگر هم فوت او بعد از صدوق بوده باشد، نگارش كتاب قبل از آن بوده است؛ چرا كه صدوق كتاب كمال الدين را بعد از بازگشت از سفر نيشابور نوشته كه اين سفر در سال ۳۵۲ ق رخ داده است («مع الصدوق و كتابه الفقيه» در علوم الحديث، ش ۲، ص ۱۲۹). چنان كه محقّق ارجمند سيّد جواد شبيرى زنجانى در مقاله «الكاتب النعمانى و كتابه الغيبة» بر اساس قراين و شواهد سال تأليف را حدود ۳۳۶ تا ۳۴۲ق دانسته است (علوم الحديث، ش ۳، ص ۱۷۸).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9169
صفحه از 427
پرینت  ارسال به