الجارود به زيديان، قابل پذيرش است؛ ولى اعتقاد او به امامت زيد را نمىتوان تأييد كرد.
افزون بر اين ، انتساب عقايد فرقه جاروديه به شخص ابو الجارود نيز قابل اثبات نيست .
بنا بر اين با توجّه به شهرت حديث لوح و بزرگىِ راويان آن ، مىتوان اين نظريه را تقويت نمود كه ابو الجارود بر مذهب اماميه بوده و تمايلات سياسى او در دفاع از قيام زيديه ، سبب اتّهام زيدى بودن او گرديده است .
ب - بررسى متن حديث لوح
برخى از گزارشهاى حديث لوح، بسيار خلاصه و بعضى ديگر، بسيار مفصّلاند . گزارش ابو بصير ، مشروحترين گزارش از اين واقعه است . گزارشهاى ابو الجارود نيز گوناگون است .
يكى از گزارشهاى ابو الجارود ، به دوازده وصى از فرزندان فاطمه عليها السلام اشاره دارد .۱ اين عبارت، مورد اعتراض برخى از دانشوران قرار گرفته است .۲ آنان با توجّه به نظريه زيدى بودن ابو الجارود گفتهاند : ابو الجارود با تحريف يازده وصى از فرزندان فاطمه عليها السلام ، قصد آن داشته است كه امامت زيد بن على را نيز اثبات كند .
تأمّل در اين سخن، نادرستىِ آن را اثبات مىكند ؛ چون هيچ يك از زيديه ، امامان دوازدهگانه را همراه با زيد بن على به امامت نپذيرفتهاند . آنان تنها چهار امام نخست را باور داشته و امامان متأخّر را اقرار ندارند .
در بررسى عبارت «دوازده وصى از فرزندان فاطمه عليها السلام» ، احتمالات ديگرى نيز مطرح است :