و حكومت او را همانند حكومت زمان پيامبر صلى اللّه عليه و آله بدانند؟!
نظريّه پنجم : امارت دوازده امير در يك زمان
مُهَلَّب گفته است :
گمان غالب ، اين است كه پيامبر - كه درود و سلام خداوند بر او باد - از فتنههاى شگفت پس از خود ، خبر داده است ، حتّى از اين كه مردم در يك زمان ، داراى دوازده امير مىشوند و اگر جز اين را مىخواست ، مىفرمود : دوازده اميرند كه فلان گونه عمل مىكنند .۱
نقد نظريّه پنجم
به نظر مىرسد مهلّب در صدد توضيح متن منقول در صحيح البخارى بوده و به ساير گزارشهاى دقيقتر و مشروحتر حديث جابر بن سَمُره توجّه نداشته است . متن موجود در صحيح البخارى ، مختصر و مبهم است . در نتيجه ، احتمالات گوناگونى در باره آن، متصوّر است .
ابن حجر عسقلانى ، در نقد نظريّه او به اين نكته اشاره كرده و معتقد است : متون موجود در صحيح مسلم ، مشخّص كردهاند كه در زمان اين دوازده نفر ، اسلام ، عزيز و منيع خواهد بود . آيا مىتوان تصوّر كرد كه افتراق دوازدهگانه در ميان مسلمانان رُخ دهد و باز هم عزّت اسلام را در پى داشته باشد ؟۲
با توجّه به دلايل ارائه شده در صفحات پيشين ، حديث «خلفاى دوازدهگانه» تنها بر نظريّه شيعه دوازده امامى قابل انطباق است و ديگر تحليلها و نظريّهپردازىها به جهت دارا بودن اشكالات متعدّد ، نادرست اند .
پاسخ به دو اشكال
در باره نظريّهاى كه ما در تبيين حديث «خلفاى دوازدهگانه» انتخاب كرديم ، دو